Geplaatst op: 23-09-2025
Auteur: Ton Vermeulen

Nieuwe stip op de horizon: Perspectief 2040

Nieuwe stip op de horizon: Perspectief 2040
Yvonne Nassar. Foto: NBTC
Tijdens de drukbezochte Toerismetop in Noord-Holland heeft Yvonne Nassar, directeur van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC), aangekondigd dat er gewerkt gaat worden aan een nieuw toekomstbeeld voor toerisme in Nederland: Perspectief 2040. 

De ontwikkeling start medio 2026 en de oplevering staat gepland voor januari 2027.

Nassar sprak de ruim 550 aanwezigen toe en benadrukte dat het huidige Perspectief 2030, gelanceerd in 2018, nog steeds relevant is. Toch is er volgens haar behoefte aan een nieuwe stip op de horizon, mede ingegeven door maatschappelijke en geopolitieke uitdagingen zoals de woningmarkt, ruimtedruk, digitalisering, arbeidskrapte en betaalbaarheid van vakanties.

"Juist door de uitdagingen die we tegenkomen en de kansen die we zien, is het tijd voor een nieuw perspectief,” aldus Nassar. "We willen dit samen met de sector ontwikkelen, en dit keer ook nadrukkelijk in samenwerking met andere domeinen.”

Het nieuwe perspectief moet bijdragen aan een toekomstbestendige toerismesector waarin economische, maatschappelijke en ecologische belangen in balans zijn. Nassar riep de sector op om actief bij te dragen aan de visievorming en benadrukte het belang van domein-overstijgende samenwerking.

De aankondiging werd met enthousiasme ontvangen door de aanwezigen, waaronder beleidsmakers, ondernemers en vertegenwoordigers uit de toeristische sector. NBTC zal via nieuwsbrieven en andere kanalen updates geven over het ontwikkelproces van Perspectief 2040.

Trefwoorden: toerisme, top, Perspectief 2040, beleid, management

CELTH



||| Nieuws |||

28/11/25
Exclusief voor leden
Verrassende stijging gebruik Eurovelo routes
Verrassend omdat de afgelopen jaren er weinig groei of stabilisatie zat in het gebruik van deze Europese fietsroutes. Tussen januari en augustus 2025 nam het verkeer met 5,6% toe ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De EuroVelo 4 – Route Centraal-Europa, die het continent van west naar oost doorkruist, kende de hoogste groei met een indrukwekkende 26%.
10/11/25
Lichte stijging bestedingen aan recreatie en cultuur
Consumenten hebben in september 1,2 procent meer diensten afgenomen. Ze hebben, voor prijsveranderingen gecorrigeerd, vooral meer uitgegeven aan vervoer en communicatie, en recreatie en cultuur dan in september 2024, meldt CBS.
06/11/25
3% stijging luchtvaartpassagiers
In het derde kwartaal van 2025 reisden 22,2 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar een van de vijf Nederlandse nationale luchthavens. Dat is bijna 3 procent meer dan in hetzelfde kwartaal van 2024.
05/11/25
Jonge arbeidsmarkt toeristische sector
In 2024 telde de Nederlandse toeristische sector ruim 560.000 banen, een stijging van 2% ten opzicht...
23/10/25
Exclusief voor leden
33% Nederlandse jongeren heeft nog nooit een reisverzekering afgesloten
Bijna alle Nederlandse jongeren gaan ten minste één keer per jaar of vaker op vakantie, maar lang niet iedereen sluit daarbij een reisverzekering af.
23/10/25
Exclusief voor leden
Consument geeft meer uit - lichte stijging onlinebetalingen
Op 1 en 2 november 2025 maakt de Clean-Up Walk haar rentree na een jaar afwezigheid! Tijdens deze vierde editie trekken duizenden wandelaars door heel Nederland eropuit om wandelpaden in hun eigen omgeving vrij te maken van zwerfafval.
10/10/25
De ijssalon blijft crisisbestendig
In vijf jaar tijd steeg het aantal ijssalons met 41% , van 728 naar 1028 zaken, zelfs tijdens de coronaperiode zette deze groei door.
08/10/25
Leeftijdsdiscriminatie komt vaak voor bij sollicitaties
Leeftijdsdiscriminatie komt vaker voor dan discriminatie op basis van gender of etniciteit bij sollicitaties in Nederland. Bij maar liefst 48% van de sollicitaties waar leeftijd een rol speelde, werd een jongere of oudere kandidaat ongelijk behandeld.