Geplaatst op: 11-09-2025
Auteur: Marc Gerlings

Breda: studenten binden en je stad ontwikkelen

Arjen van Drunen: "Zo vestigen zich gemiddeld 300 hbo’ers en 500 mbo’ers blijvend in de stad"

Breda: studenten binden en je stad ontwikkelen
Campagne gericht op welkom heten studenten en voor de ontwikkeling van destinatie Breda. Foto: Breda Marketing.
Dit jaar verwelkomt Breda ruim 10.000 nieuwe studenten. In totaal zijn er meer dan 30.000 studenten in de stad. Met de campagne ‘Welkom in jouw studentenstad’ heet Breda alle Nederlandse en internationale hbo- en mbo-studenten van harte welkom. In november volgt nog een activatie.

De stad nodigt de studenten uit om alles te ontdekken wat Breda te bieden heeft. Daar sluit de terugkeer van het INTRO Festival naar het hart van de stad naadloos bij aan. Op donderdag 4 september vormde Stadspark Valkenberg het decor van hét welkomstfeest voor alle hbo- en mbo-studenten. Zo maken zij meteen kennis met een van de mooiste plekken van de stad. De campagne van Breda Marketing is een vervolg op de eerste editie die vorig jaar werd uitgevoerd.

De campagne heeft resultaat. Daarbij is de gemeente blij met het sturen op technologie en creativiteit. In die richtingen wil de Brabantse stad zich graag ontwikkelen. Arjen van Drunen licht de ontwikkeling toe.

Studenten binden aan de stad

Wethouder Arjen van Drunen (Onderwijs): "Breda is een levendige en aantrekkelijke studentenstad, met sterke onderwijsinstellingen zoals Avans, BUas, St. Joost, Curio, De Rooi Pannen en de unieke KMA. We vinden het belangrijk dat studenten zich thuis voelen en echt deel uitmaken van de stad. Dat ze naast studeren en uitgaan ook lekker sporten en vrijwilligerswerk doen of meedenken over stedelijke vraagstukken. Samen met Breda Marketing zetten we ons in om studenten aan de stad te binden. En dat lukt steeds beter: jaarlijks blijven er meer studenten in Breda dan er vertrekken. Zo vestigen zich gemiddeld 300 hbo’ers en 500 mbo’ers blijvend in de stad – met name in de richtingen toegepaste technologie en creativiteit, waar Breda bovengemiddeld in scoort.”

Marjan Hammersma, voorzitter College van Bestuur van Avans Hogeschool: "Bij Avans geloven we dat onderwijs studenten niet alleen voorbereidt op een beroep, maar ook op hun toekomstige rol in de samenleving. We stimuleren nieuwsgierigheid, betrokkenheid en samenwerking. Kwaliteiten die juist tot bloei komen in een stad als Breda. Het INTRO Festival is het gastvrije en boeiende begin van een ontdekkingsreis: een feestelijke start van een periode vol leren, groei en maatschappelijke impact.”

Campagne voor de essentiële schakels

Liset Kruls, marketingmanager van Breda Marketing, verduidelijkt: "Met de campagne ‘Welkom in jouw studentenstad’ verwelkomen we nieuwe en bestaande studenten. We maken ze wegwijs in de stad, hun studie en het studentenleven, zodat ze snel hun plek vinden, nieuwe vrienden maken en zich thuis voelen. Studenten vormen een essentiële schakel in de ontwikkeling en vernieuwing van onze stad; we willen ze graag binden aan Breda en onze regio.”

De campagne start met TikTok-video’s waarin bijzondere stadsgenoten vertellen over hun ervaringen met het studentenleven in Breda en wat de stad zo bijzonder maakt voor studenten. Vanaf eind augustus is de stad vier weken lang aangekleed met banieren, posters en digitale schermen. Onderwijsinstellingen verwelkomen studenten via campagne-uitingen op hun eigen locaties en sociale media. 

In de Explore Breda Store (de VVV-winkel) op het Stadserf én via de online Explore Breda-platforms vinden studenten praktische informatie en inspirerende verhalen. Ook gaan studentreporters op pad om verslag te doen van hun favoriete hotspots en activiteiten in de stad.

Vervolg in november: GoodMood

Later in het jaar volgt een activatie. In november kunnen studenten deelnemen aan GoodMood, een initiatief van de gemeente Breda, Avans, BUas, Curio en De Rooi Pannen. Van 17 t/m 21 november zijn er gratis studentenactiviteiten verspreid over de hele stad – van workshops en rondleidingen tot diners, games en sportevents. Een mooie kans voor studenten om nieuwe mensen te ontmoeten, hobby’s te ontdekken en de verborgen pareltjes van Breda te leren kennen.

De studentencampagne is een initiatief van Breda Marketing en wordt uitgevoerd in samenwerking tussen de gemeente Breda en het hbo- en mbo-onderwijs in de stad: BUas, Avans, St. Joost, Curio, De Rooi Pannen en de KMA.

Trefwoorden: student, campagne, Breda, dmo, marketing, activatie

CELTH




||| Nieuws |||

07/11/25
21 luchtvaartmaatschappijen moeten misleidende claims over duurzaamheid bijstellen
21 Europese luchtvaartmaatschappijen passen hun misleidende duurzaamheidsclaims aan. Dat gebeurt na een gezamenlijke actie geleid door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) samen met andere Europese consumententoezichthouders (België, Noorwegen en Spanje).
07/11/25
Exclusief voor leden
Winterprogrammering Slagharen met circusbeleving
Het hoogtepunt van de winterprogrammering in Slagharen wordt het Magical Winter Circus. Het circus gaat twee keer per dag open voor het publiek.
07/11/25
Exclusief voor leden
Laatste open dagen Beach Resort Soal
MarinaParken meldt dat fase 2 Beach Resort Soal met de verkoop van accommodaties goed verloopt. De komende Open Dagen op zaterdag 15 en zondag 16 november zijn voorlopig de laatste.
07/11/25
Exclusief voor leden
Opbouw editie 14 Amsterdam Light Festival
De opbouw van editie 14 Amsterdam Light Festival is officieel van start gegaan. Vanaf deze week wordt er op en rond het water hard gewerkt aan de installatie van alle lichtkunstwerken.
06/11/25
Longlist Hicle's Wandelroute van het Jaar 2026
Op 28 februari 2026 wordt de 'beste wandelroute' gekozen uit elf routes in Nederland en België.
06/11/25
3% stijging luchtvaartpassagiers
In het derde kwartaal van 2025 reisden 22,2 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar een van de vijf Nederlandse nationale luchthavens. Dat is bijna 3 procent meer dan in hetzelfde kwartaal van 2024.
06/11/25
Saxion start studieroute Wellness management
Vanaf het studiejaar 2026-2027 biedt hogeschool Saxion een nieuwe studieroute aan binnen de bachelor Hotel Management: Wellness Management.
06/11/25
Exclusief voor leden
Voigt Travel ziet kansen voor winterperiode op IJsland
Touroperator Voigt Travel ziet kansen in de reismarkt voor de winterperiode op IJsland. Veel toeristen kiezen vaak ervoor om in de zomer naar dit eiland te reizen.

||| Agenda |||

11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
12/11/25
12/11/25 t/m 12-11-25: De AI revolutie in citymarketing: hype of gamechanger?
AI is overal, maar wat betekent het concreet voor city- en regiomarketing? Op woensdag 12 november o...
07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...