Geplaatst op: 11-09-2025
Auteur: Marc Gerlings

Breda: studenten binden en je stad ontwikkelen

Arjen van Drunen: "Zo vestigen zich gemiddeld 300 hbo’ers en 500 mbo’ers blijvend in de stad"

Breda: studenten binden en je stad ontwikkelen
Campagne gericht op welkom heten studenten en voor de ontwikkeling van destinatie Breda. Foto: Breda Marketing.
Dit jaar verwelkomt Breda ruim 10.000 nieuwe studenten. In totaal zijn er meer dan 30.000 studenten in de stad. Met de campagne ‘Welkom in jouw studentenstad’ heet Breda alle Nederlandse en internationale hbo- en mbo-studenten van harte welkom. In november volgt nog een activatie.

De stad nodigt de studenten uit om alles te ontdekken wat Breda te bieden heeft. Daar sluit de terugkeer van het INTRO Festival naar het hart van de stad naadloos bij aan. Op donderdag 4 september vormde Stadspark Valkenberg het decor van hét welkomstfeest voor alle hbo- en mbo-studenten. Zo maken zij meteen kennis met een van de mooiste plekken van de stad. De campagne van Breda Marketing is een vervolg op de eerste editie die vorig jaar werd uitgevoerd.

De campagne heeft resultaat. Daarbij is de gemeente blij met het sturen op technologie en creativiteit. In die richtingen wil de Brabantse stad zich graag ontwikkelen. Arjen van Drunen licht de ontwikkeling toe.

Studenten binden aan de stad

Wethouder Arjen van Drunen (Onderwijs): "Breda is een levendige en aantrekkelijke studentenstad, met sterke onderwijsinstellingen zoals Avans, BUas, St. Joost, Curio, De Rooi Pannen en de unieke KMA. We vinden het belangrijk dat studenten zich thuis voelen en echt deel uitmaken van de stad. Dat ze naast studeren en uitgaan ook lekker sporten en vrijwilligerswerk doen of meedenken over stedelijke vraagstukken. Samen met Breda Marketing zetten we ons in om studenten aan de stad te binden. En dat lukt steeds beter: jaarlijks blijven er meer studenten in Breda dan er vertrekken. Zo vestigen zich gemiddeld 300 hbo’ers en 500 mbo’ers blijvend in de stad – met name in de richtingen toegepaste technologie en creativiteit, waar Breda bovengemiddeld in scoort.”

Marjan Hammersma, voorzitter College van Bestuur van Avans Hogeschool: "Bij Avans geloven we dat onderwijs studenten niet alleen voorbereidt op een beroep, maar ook op hun toekomstige rol in de samenleving. We stimuleren nieuwsgierigheid, betrokkenheid en samenwerking. Kwaliteiten die juist tot bloei komen in een stad als Breda. Het INTRO Festival is het gastvrije en boeiende begin van een ontdekkingsreis: een feestelijke start van een periode vol leren, groei en maatschappelijke impact.”

Campagne voor de essentiële schakels

Liset Kruls, marketingmanager van Breda Marketing, verduidelijkt: "Met de campagne ‘Welkom in jouw studentenstad’ verwelkomen we nieuwe en bestaande studenten. We maken ze wegwijs in de stad, hun studie en het studentenleven, zodat ze snel hun plek vinden, nieuwe vrienden maken en zich thuis voelen. Studenten vormen een essentiële schakel in de ontwikkeling en vernieuwing van onze stad; we willen ze graag binden aan Breda en onze regio.”

De campagne start met TikTok-video’s waarin bijzondere stadsgenoten vertellen over hun ervaringen met het studentenleven in Breda en wat de stad zo bijzonder maakt voor studenten. Vanaf eind augustus is de stad vier weken lang aangekleed met banieren, posters en digitale schermen. Onderwijsinstellingen verwelkomen studenten via campagne-uitingen op hun eigen locaties en sociale media. 

In de Explore Breda Store (de VVV-winkel) op het Stadserf én via de online Explore Breda-platforms vinden studenten praktische informatie en inspirerende verhalen. Ook gaan studentreporters op pad om verslag te doen van hun favoriete hotspots en activiteiten in de stad.

Vervolg in november: GoodMood

Later in het jaar volgt een activatie. In november kunnen studenten deelnemen aan GoodMood, een initiatief van de gemeente Breda, Avans, BUas, Curio en De Rooi Pannen. Van 17 t/m 21 november zijn er gratis studentenactiviteiten verspreid over de hele stad – van workshops en rondleidingen tot diners, games en sportevents. Een mooie kans voor studenten om nieuwe mensen te ontmoeten, hobby’s te ontdekken en de verborgen pareltjes van Breda te leren kennen.

De studentencampagne is een initiatief van Breda Marketing en wordt uitgevoerd in samenwerking tussen de gemeente Breda en het hbo- en mbo-onderwijs in de stad: BUas, Avans, St. Joost, Curio, De Rooi Pannen en de KMA.

Trefwoorden: student, campagne, Breda, dmo, marketing, activatie

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...