Breda Leisurestad
Breda Marketing grijpt World Leisure Congress in de stad aan voor de ontwikkeling van een Leisure Visie

Deze week ontvangt Breda ruim 350 internationale leisureprofessionals tijdens het World Leisure Congress op de Breda University of Applied Sciences. Een unieke kans voor de stad om zich te profileren als een plek waar vrije tijd, goed leven en innovatie samenkomen. Voor Hildegard Assies, directeur van Breda Marketing, is het congres meer dan een prestigieus evenement: het is het startpunt van een bredere beweging richting een Leisure Visie voor Breda.
Een congres met impact
Het World Leisure Congress is een internationaal platform waar wetenschappers, beleidsmakers en ondernemers samenkomen om de nieuwste inzichten rond leisure te delen. Dat het congres dit jaar in Breda plaatsvindt, is volgens Assies een uitgelezen kans om de stad op de kaart te zetten. "Het is net als destijds met de Vuelta: een groot evenement komt naar je stad, geweldig voor het moment. De vraag die dan bij mij opkomt is hoe we dat gegeven benutten om een legacy te creëren?”
Die legacy moet volgens Breda Marketing niet alleen bestaan uit een geslaagd congres, maar uit een blijvende impuls voor de stad. "Samen met Breda University of Aplied Sciences (BUas) en het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) is een prachtig programma ontwikkeld waarin Nederland, Brabant en Breda goed gepositioneerd worden. Hoe kunnen we dit gebruiken om de identiteit van Breda te versterken?”
Leisure als strategisch thema
Assies ziet leisure als een breed domein dat verder gaat dan vrije tijdsbesteding. "Toerisme, cultuur, sport, horeca, natuur – het hoort er allemaal bij. Het gaat om alles wat mensen doen in hun vrije tijd. Dat is essentieel voor de leefbaarheid en aantrekkingskracht van een stad. Breda heeft op allerlei deelterreinen hele mooie visies maar het zou de stad nog verder brengen als we een integrale visie op leisure zouden ontwikkelen. De Nassau’s kozen Breda om hun vrije tijd door te brengen, ze legden parken aan en organiseerden feesten. De familie Klep, industriële pioniers en oprichters van de Etna, stelden parken en water open voor recreatie. Bovendien huisvest de stad hoogwaardige onderwijsinstellingen als De Rooi Pannen en de Breda University of Aplied Sciences, met een van de beste leisure, toerisme en hospitality academies ter wereld en nieuwe evenementen als Turf en Dutch Game Week.Daarom vind ik dat je als stad ook een vooruitstrevende visie op leisure moet hebben.” Breda Marketing wil samen met de stad leisure inzetten als strategisch instrument om Breda aantrekkelijker te maken voor bewoners, bezoekers én bovenal internationaal talent.
Dat is hard nodig, stelt Assies. "De stad groeit van 185.000 naar 230.000 inwoners. Als ruimte schaars wordt, moet je slimme keuzes maken. Zonder visie op leisure loop je het risico dat het verdwijnt of ondergesneeuwd raakt.” Terwijl leisure juist een cruciale rol speelt in het toegankelijk en beleefbaar maken van de economische groei en transities waar we voor staan. Transities die stad en de regio raken, en daar raken we een interessant punt.”
Technologie en plantbased als toekomstverhaal
Een opvallend onderdeel van die transitie is de plant-based beweging, die volgens Assies perfect aansluit bij de identiteit en ambities van West-Brabant en Breda. "We zitten midden in een verschuiving van suikers naar eiwitten richting een toekomst waarin plantaardige voeding centraal staat. Het voormalige CSM-terrein, waar ooit suiker werd geproduceerd, transformeert nu naar de nieuwe stadswijk ‘t Zoet.” Assies ziet hierin een kans om leisure, duurzaamheid en economische ambities van Breda met elkaar en de regio te verbinden. "Plant-based is niet alleen een economische kans, het is ook een verhaal dat je kunt beleven. Denk aan festivals, exposities, educatieve programma’s en gastronomie. Het is een thema dat past bij de groene, gastvrije en grenzeloze stad die Breda wil zijn en bovendien is geworteld in Breda en regio. Dat maakt ons samen sterk.”
Daarom wil Breda Marketing ‘t Zoet inzetten als podium voor een internationale leisuremanifestatie rond het thema plant-based. "We willen de Van Gogh Homeland Manifestatie in 2028 naar Breda halen en koppelen aan het verhaal van water, natuur en voeding. Van Gogh staat voor transitie, voor landschap, voor emotie. Dat past perfect bij het nieuwe Zoet.”
Van visie naar actie
Samen met partners uit onderwijs, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties wil Breda Marketing een breed gedragen Leisure Visie en citymarketingstrategie ontwikkelen. "We willen een prikkelend document aanbieden aan het nieuwe college, waarin we leisure koppelen aan de ambities van Breda als internationale hotspot voor toegepaste technologie en creativiteit.”
Tijdens het World Leisure Congress organiseert Breda Marketing in samenwerking met BUas een strategische tafel met zo’n twintig vertegenwoordigers uit diverse sectoren. Onder hen zijn internationale experts zoals Joanne Schroeder, voorzitter van de World Leisure Organization. "Aan haar hebben we gevraagd ‘Als het congres thema Leisure for a Better Society is, wat zie je dan wereldwijd gebeuren?’. Maar ook Trudie Walters van de Lincoln University uit Christchurch Nieuw-Zeeland, die onderzoekt hoe leisure en evenementen kunnen bijdragen aan empowerment en sociale verandering. De aftrap wordt gegeven door burgemeester Paul Depla die zijn visie op Breda in de toekomst geeft. We gaan met elkaar in gesprek over de rol van leisure in de stad van morgen. Wat voor stad moet Breda dan zijn in 2040? Op wie wil je dan richten? Hoe versterkt dit het merk Breda? En hoe kunnen we dat beeldbepalend manifesteren opdat iedereen ervan profiteert?
Drie moonshots voor Breda
Om de visie tastbaar te maken, presenteert Assies drie ‘moonshots’ – ambitieuze doelen die Breda op de kaart moeten zetten:
- Tien jaar ‘Breda Brengt Het Samen’ (2026): Het moment om terug te blikken op het verhaal dat Breda sinds 2016 uitdraagt (Breda, als groene, grenzeloze en gastvrije stad), Breda samen te manifesteren en keuzes te maken voor de komende tien jaar.
- Van Gogh Manifestatie (2028): Een internationale manifestatie op ‘t Zoet, waarin thema’s als water, natuur, klimaat, robotisering, gaming en plant-based voeding samenkomen in een toffe leisuremanifestatie.
- Cultureel themajaar (2030): Een jaar waarin cultuur, erfgoed en innovatie samenkomen in een groots programma dat de identiteit van Breda versterkt en verbindt met de toekomst.
Naar een merkwaardige stad
Toen Breda Marketing begon, vroeg de organisatie aan meer dan veertig bedrijven hoe citymarketing vorm moest krijgen. Het antwoord: "Sta op uit zelfgenoegzaamheid en ga opzien baren.” Dat is precies wat Assies met de Leisure Visie wil doen. "We willen een stad zijn die talent aantrekt, die inspireert, die verbindt. Merkversterkend en beeldbepalend. En het verbinden van leisure – met economie, innovatie en maatschappij – is daarin de sleutel.”
Het World Leisure Congress is het podium waarop die ambitie gechallenged wordt. Maar het echte werk begint daarna: het ontwikkelen van een visie die Breda richting geeft, keuzes mogelijk maakt en ruimte biedt aan ontmoeting, ontspanning en innovatie.





























































