Geplaatst op: 10-04-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei

Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
Foto: Breda Marketing

De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei, met een toename van 140% in app-downloads en een bereik van miljoenen via de website en social media.

De store fungeert als een centrale ontmoetingsplek voor zowel bewoners als toeristen en draagt bij aan de positieve bezoekcijfers van de stad Breda. Het aantal binnenlandse bezoekers van Breda is het afgelopen jaar met 8% gestegen naar 1.440.000. Gemiddeld bezochten zij de stad 3,4 maal, dat is 10% hoger dan het landelijke gemiddelde.

Lokale samenwerking als basis voor succes

De sleutel tot het succes van de Explore Breda Store ligt in de nauwe samenwerking met ruim 40 lokale organisaties en communities. Partners zoals BredaPhoto, Blind Walls Gallery en Avans dragen bij aan een divers aanbod van verhalen, activiteiten en lokale producten die zowel bewoners als bezoekers aanspreken.

Meer dan alleen toeristische informatie

Bewoners bezoeken de store voornamelijk voor unieke lokale producten en de steeds wisselende exposities op het 'Podium voor Verhalen'. Tijdens stadsevenementen fungeert de winkel als informatiepunt en verkooppunt voor bijvoorbeeld officiële merchandise. Toeristen komen vooral voor routes en persoonlijk advies, waarbij de lokale producten en exposities als een positieve verrassing worden ervaren die hen het verhaal van de stad laat ontdekken.

Wisselende thema's houden store levendig

Storemanager Fenne Verhoeven benadrukt de rol van de store als een plek "van, voor en over de stad". Ze geeft aan dat de wisselende thema-exposities de store het hele jaar door relevant houden voor een breed publiek. "Tijdens BredaPhoto Festival waren we infopunt, verkochten we themaproducten en organiseerden we een expo over de ontwikkeling van het festival door de jaren heen. Op dit moment staat de store in het teken van de expositie ‘NAC - Meer dan voetbal’. Hier ervaar je hoe diep de club verweven is met de stad en bewoners. Met historische voetbalverhalen, iconische foto's en unieke t-shirts met onvergetelijke NAC-momenten. Door de steeds wisselende onderwerpen blijft de store het hele jaar interessant voor bewoners en bezoekers.”

Sterke online groei versterkt bezoekersbeleving

Naast het fysieke succes groeit ook het online platform Explore Breda aanzienlijk. De combinatie van de fysieke winkel en het digitale aanbod zorgt voor een optimale bezoekersbeleving, afgestemd op persoonlijke interesses. In 2024 noteerde Explore Breda een toename van 140% in app-downloads, 31 miljoen Google-vertoningen, 700.000 websitegebruikers en 30.000 volgers op social media.

Toekomstplannen en erkenning

Fenne Verhoeven ziet de toekomst positief in en stelt dat er jaarrond on- en offline themacampagnes worden ingezet om de stijgende lijn in bezoekersaantallen door te trekken en bijzondere plekken in Breda onder de aandacht te brengen. Hierbij wordt samengewerkt met onder andere Ondernemersfonds Breda en VisitBrabant. Het succes van Explore Breda heeft er mede voor gezorgd dat Breda Marketing is genomineerd voor de Digital Interactive Award en de Nationale City Marketing Award 2025.

Trefwoorden: dmo's, cmo's, Noord-Brabant, Breda, Infopunten, vvv's

CELTH



||| Nieuws |||

15/05/25
Exclusief voor leden
Fenix, de nieuwe blikvanger van Rotterdam
Op donderdag 15 mei opent Koningin Máxima Fenix: het nieuwe kunstmuseum over migratie in Rotterdam. Blikvanger is de dubbel gedraaide trap van blinkend roestvrijstaal in het hart van het gebouw en boven het dak uitmondt in een panoramadak.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
15/05/25
Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?
Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
14/05/25
Exclusief voor leden
Tweede XL klompenpad gaat open
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.
13/05/25
Klimaatrisico’s voor toeristische bestemmingen ontrafeld
CELTH onderzoekt samen met de Travel Foundation en Risklayer de klimaatrisico’s die bestemmingen lopen. Inmiddels doen wereldwijd zes bestemmingen mee aan de pilot die nog open staat voor meer deelnemers.
13/05/25
Keukenhof kijkt terug op een stralend seizoen
Ruim 1,4 miljoen bezoekers vanuit de hele wereld brachten een bezoek aan de keukenhof en beoordeelden het bezoek met een 8,7.
13/05/25
De vernieuwde LF Basiskaart is er - onmisbare kaartenset voor fietsvakanties
Stichting Landelijk Fietsplatform lanceert een vernieuwde versie van de populaire fietsatlas met een actueel overzicht van alle LF-routes en knooppunten.

||| Agenda |||

20/05/25 t/m 22-05-25
20/05/25 t/m 22-05-25: Week van de Self Service
Vanaf 25 juni 2025 verandert de wetgeving rond selfservice-oplossingen ingrijpend door de inwerkingt...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...