Geplaatst op: 03-06-2025
Auteur: Thijs Vossen
Leisurebrains
Publicatie: RT202504

Duurzaamheid en recreatie

Is er een echte verandering op komst of is het nog vooral groene schijn?

Duurzaamheid en recreatie
Image by Rosy / Bad Homburg / Germany from Pixabay

De roep om duurzaamheid is in de afgelopen jaren steeds luider geworden. Van de energiemarkt tot de voedingsindustrie, bedrijven worden uitgedaagd om groenere keuzes te maken. Ook in de recreatiesector zien we steeds vaker een groene boodschap doorklinken, maar hoe groen is het allemaal echt? Of hebben we helaas slechts te maken met het fenomeen greenwashing. 

Wat is Greenwashing?

Greenwashing is een marketingstrategie waarbij een bedrijf zich groener of milieuvriendelijker voordoet dan de werkelijkheid. Het doel is om klanten of gasten te laten geloven dat ze een duurzaam, ecologisch verantwoord of milieubewust product kopen of een dienst afnemen, terwijl de werkelijke impact op het milieu vaak minimaal is of zelfs nihil. Denk aan termen als: Natuurlijk, ecologisch, Groen, Eco of Duurzaam. Het bekt lekker, maar of het waar is?

Nog veel misstanden

Volgens onderzoek door de Europese Commissie en nationale consumentenautoriteiten is 42% van alle groene claims overdreven, onjuist of misleidend. Dat betekent dus dat bijna de helft van alle claims waarmee consumenten worden geconfronteerd als greenwashing kunnen worden bestempeld. Misstanden leiden in ieder geval tot misleiding, het vertraagt de transitie naar echte duurzaamheid en het vertrouwen daalt. Enkele voorbeelden uit onze sector:

  • MSC Cruises mag in reclames geen omstreden beweringen meer doen dat zijn cruises duurzaam zijn. De Reclame Code Commissie (RCC) heeft het cruisebedrijf op de vingers getikt na reclames dat passagiers met het cruisebedrijf op een duurzame vakantie kunnen gaan. Klimaatorganisatie Fossielvrij NL had samen met Advocates for the Future en Reclamejagers een procedure tegen MSC aangespannen vanwege ‘greenwashing’ (Bron: NOS-oktober 2024).
  • Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen. Via dit programma kregen aangesloten accommodaties een score ("level”) met daarnaast een of meer groene blaadjes op de Booking website. De scores lopen van 1 tot 3+, afhankelijk van duurzaamheidsinspanningen van accommodaties. De ACM beoordeelde de presentatie van dit programma als misleidend. De claim Travel Sustainable kan ten onrechte de indruk wekken dat reizen duurzaam is. Ook was het niet voldoende duidelijk op welke aspecten de claim ziet, waardoor een vertekend beeld kan ontstaan van de daadwerkelijke duurzaamheidsinspanningen van accommodaties.
  • We zagen onlangs bij een bekende keten van campings in Nederland het volgende: Nieuw: Ecolodge!! Hetzelfde verhuurobject werd een jaar eerder op de beurs in Hardenberg nog als een gewone stacaravan aangeboden. Er was niets veranderd, alleen in de marketing had het verhuurobject een opwaardering gekregen naar een ecolodge.

Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM: "Het is belangrijk dat bedrijven duidelijke, juiste en relevante duurzaamheidsclaims gebruiken. Consumenten zijn zich steeds meer bewust van de impact die zij zelf hebben op het klimaat, ook als ze op reis gaan. In hun keuze voor een accommodatie moeten consumenten daarom ook de gebruikte duurzaamheidsclaims kunnen begrijpen en vertrouwen.”

Natuurhuisje impact label

Samen met onderzoekers van Breda University of Applied Sciences, NHL Stenden Hogeschool en CELTH heeft Natuurhuisje (wel landen, niet vliegen) een eigen impactlabel gecreëerd. Het is de volgende stap in het bereiken van hun visie om de balans tussen mens en natuur te herstellen. Het is nu wel cruciaal dat de eigenaren van woningen goed nadenken of ze hierbij passen omdat ze daardoor slechts meer boekingen krijgen of omdat dit ook intrinsiek past bij hun eigen missie en handelen. Duurzaamheid mag geen decorstuk zijn dat zich goed verkoopt, het moet dan ook echt een integraal onderdeel zijn van de bedrijfsvoering.

Wat als de natuur letterlijk een stem heeft, gaan we dan beter met haar om?

Op de toerisme top 2024 was een van de inleiders Milan Meyberg. Hij stelt dat de groene verandering te langzaam gaat en dat we te weinig rekening houden met de natuur, mede ook omdat de natuur geen eigen stem heeft.Vanuit die gedachte richtte Milan Meyberg de Emissary of GAIA op. Want wat in eerste instantie abstract klinkt, kan dankzij de razendsnelle ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie snel realiteit worden. "Ik verwacht dat we over een half jaar een gesprek met een ecosysteem kunnen voeren.”Op de recreatiebeurs in Hardenberg sprak Elizabeth Pilat over gebiedsontwikkelingen in Friesland, ook in relatie tot natuurbehoud. Ze wist het met een goede oneliner samen te vatten: ‘Stel je in het proces steeds de vraag: Wat vindt de Grutto ervan?’

Investeer in duurzaamheid en vertel het vooral je gasten!

Dit bewustzijn van de consument blijkt ook uit het onderzoek ‘Duurzaam Kamperen’ dat de ANWB door Q&A Research heeft laten uitvoeren. De resultaten werden gepresenteerd op het Duurzaamheidscongres Kampeerbranche oktober 2024 bij de Jaarbeurs waar de Kampeer & Caravan Jaarbeurs werd gehouden. Belangrijkste conclusie: ‘Kampeerbedrijven moeten hun duurzame activiteiten veel meer delen met de gasten. Dan komt duurzaamheid vanzelf hoger in het rijtje keuzeaspecten die gasten voor boeking in overweging nemen.’ Heel opmerkelijk is daarbij dat bij de keuze voor Nederland als vakantiebestemming voor 45% wordt ingegeven door duurzame aspecten. Deze ontwikkelingen zijn zeker te zien als een trendbreuk, want in eerdere onderzoeken was dat effect niet heel erg sterk.

Agenda Natuurinclusief

Wat ons betreft moeten ondernemers niet te veel praten over groen, maar vooral doen. We denken dat dit ook goed aansluit op de betekeniseconomie, een maatschappelijke ontwikkeling waarbij de menselijke behoefte aan zingeving en betekenisvol handelen steeds meer het menselijk gedrag bepaalt en in het bijzonder ons economisch handelen. We adviseren ondernemers de verbinding te leggen met de Agenda Natuurinclusief als je je bedrijf echt ’groen wilt wassen’.

Natuur is immers de basis voor onder andere onze gezondheid, een leefbaar klimaat, schoon water en een prettige leefomgeving. Dit zorgt er ook voor dat het ergens prettig wonen en recreëren is. Natuur is dan ook zeker de basis voor een bloeiende en groene vrijetijdseconomie.

Enkele tips:

  • Denk aan een natuurlijke landschapsinrichting en het bevorderen van de biodiversiteit op het bedrijf.
  • Behoud en verbeter de inheemse vegetatie en zorg voor een natuurlijke waterhuishouding.
  • Ontwerp en onderhoud de faciliteiten en het terrein van het recreatiebedrijf op een manier die de bestaande natuurlijke omgeving respecteert.
  • Bouw accommodaties die harmonieus opgaan in de omgeving en gebruik milieuvriendelijke bouwmaterialen en technieken.
  • Informeer gasten over de lokale flora en fauna en de ecologische waarde van het terrein en het gebied er omheen. Bied educatieve programma’s, natuurexcursies en workshops aan om gasten bewust te maken van het belang van biodiversiteit en natuurbehoud.
  • Beheer energie, water en afval op een duurzame manier. Implementeer energiebesparende technologieën, waterbesparende maatregelen en afvalbeheersystemen om de ecologische voetafdruk van het bedrijf te minimaliseren.
  • Promoot en gebruik lokale producten in de keuken van het recreatiebedrijf. Serveer duurzame voeding en verminder voedselverspilling door compostering en recyclage.
  • Beperk de impact van recreatieve activiteiten op de natuurlijke omgeving. Stel duidelijke richtlijnen op voor gasten en zorg voor adequaat toezicht om ervoor te zorgen dat ze de natuur met respect behandelen.
  • Werk samen met lokale natuurbeschermingsorganisaties om gezamenlijke natuurbehoudprojecten te ontwikkelen en te ondersteunen.
  • Overweeg het behalen van erkende certificeringen en labels die inspanningen op het gebied van duurzaamheid en natuurbehoud erkennen, zoals het Green Key-certificaat.

Laten we vandaag nog allemaal een boom planten

De komende jaren gaat de overheid aan de slag met grote maatschappelijke opgaven op het gebied van bijvoorbeeld wonen & bereikbaarheid, klimaat & energie, stikstof en de transitie van het landelijk gebied. Deze opgaven vragen om het maken van keuzes en deze keuzes zullen hoe dan ook impact hebben op de natuur, het groen en/of blauwe vrijetijdslandschap en de toeristische bedrijven in dat landschap. Denk daarbij bijvoorbeeld aan vergaande bebouwing, industrialisatie, zonnepanelenparken, infrastructurele werken en gelukkig ook nieuwe natuur. Overheid en het toeristisch bedrijfsleven moeten nadenken wat dat betekent voor al het (gewenste) groen in Nederland. Geen slogans, of greenwashing, maar oprecht meer groen creëren. Als afsluiter gooien we er nog graag een spreuk van Confucius in: "Het beste moment om een boom te planten is 10 jaar geleden.

Het op één na beste moment is nu”. Kan de natuur op jou rekenen?

Link: https://www.leisurebrains.nl
Trefwoorden: duurzaam toerisme, greenwashing, klimaatverandering

CELTH



||| Nieuws |||

09/12/25
Activatie Vakantiebeurs op Utrecht CS
Van vandaag tot en met 13 december brengt Koninklijke Jaarbeurs, organisator van Vakantiebeurs, een unieke activatie naar Utrecht Centraal Station: het Vakantiebeurs Café.
09/12/25
HISWA-RECRON in hoger beroep voor onuitvoerbaar beleid emissieloos varen
Twee brancheorganisaties HISWA-RECRON en Watersportverbond gaan in hoger beroep bij de Raad van Stat...
09/12/25
Exclusief voor leden
AI kan veel meer uit klantinteractie halen
Hoe haalt AI de verborgen waarde uit klantenservice-interacties? Die vraag staat centraal in het promotieonderzoek van Bea Waelbers. Haar onderzoek laat zien dat klantenservicegesprekken veel meer informatie bevatten dan organisaties momenteel benutten, en dat AI kan helpen om die verborgen lagen zichtbaar te maken.
09/12/25
Exclusief voor leden
Nederlands bureau transformeert vaste tentoonstelling Haus der Geschichte
Vandaag opent het Haus der Geschichte in het Duitse Bonn zijn volledig vernieuwde vaste tentoonstelling, ontworpen door het Amsterdamse ontwerpbureau Kossmanndejong. Aan de hand van meer dan 4500 objecten word je in deze tentoonstelling meegenomen door de recente geschiedenis van Duitsland.
08/12/25
Exclusief voor leden
Culinaire ervaringen naar hoger plan met Epicurean Enrichment Studio
Regent Seven Seas Cruises® tilt de culinaire ervaring in 2026 naar een hoger niveau met de lancering van Epicurean Enrichment Studio. Dit zijn culinaire studio’s aan boord van Seven Seas Mariner® en Seven Seas Voyager®. Bekijk de 5 stappen die Regent zet om deze beleving te realiseren.
08/12/25
Exclusief voor leden
Ketel One wint een World Travel Award
Op 6 december werd weer de lange lijst bekend van de winnaars van de World Travel Awards. Distilleerderij Nolet won een award voor de categorie Vodka Distillery Tour. Het Renaissance Amsterdam Hotel kreeg een Europese award.
08/12/25
Exclusief voor leden
WUR en Natuurhuisje herstellen snelwegen Limburgse natuur
Wageningen Universiteit en boekingssite Natuurhuisje helpen oude hellingranden, de graften, in het Limburgs Geuldal nieuw leven in te blazen. Deze natuurstroken zijn van groot belang voor wilde bijen, bloemen en vele andere soorten. De video legt helemaal uit waarom die smalle graften veel doen voor de natuur.
05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...