Geplaatst op: 14-03-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Riviercruises in West-Friesland: Economische kansen en uitdagingen

Riviercruises in West-Friesland: Economische kansen en uitdagingen

West-Friesland ziet een toename van het aantal riviercruiseschepen, met jaarlijks bijna 900 aanlopen in Hoorn, Enkhuizen en Medemblik. Dit brengt economische kansen met zich mee, maar ook uitdagingen op het gebied van duurzaamheid en leefbaarheid. Een recent onderzoek, uitgevoerd door Ginder, Vrolijks Blue Progress en Breda University of Applied Sciences, werpt licht op de impact van deze groeiende sector.

Uit het onderzoek blijkt dat de aanlegplaatsen voor de riviercruises in de drie steden (meer dan) op orde zijn om de passagiers de komende jaren te kunnen ontvangen en bieden elk capaciteit voor honderden aankomsten per jaar. In West-Friesland is het aantal riviercruises zelfs hoger dan voor de COVID-19 periode (+19% sinds 2019, met name door de verdubbeling van het aantal schepen in Medemblik). Het beleid van Amsterdam om het aantal riviercruiseschepen in het centrum te halveren zal een bescheiden positief effect hebben op het aantal aankomsten in West-Friesland.

Draagvlak

Het draagvlak voor riviercruisetoerisme is per stad erg verschillend. Ondernemers in de drie steden kijken positief naar riviercruise- toerisme, al is dit in Enkhuizen en Medemblik wel positiever dan in Hoorn. Zo ziet van de ondernemers 60% (Medemblik) of 75%. Inwoners in met name Hoorn kijken wat minder positief naar riviercruisetoerisme en is er weinig draagvlak voor uitbreiding. Ecologisch zorgen riviercruiseschepen qua uitstoot, in vergelijking met autolikometers, een aanzienlijke hoeveelheid luchtvervuiling. Zeker als er geen walstroom wordt gebruikt.

Economische impact

De economische impact lag in 2023 voor de drie steden op circa 6,7 miljoen euro per jaar aan bestedingen en belastingen en 56 fte aan werkgelegenheid. Net iets meer dan de helft van de bestedingen komt namelijk ten goede aan gidsen, touroperators en touringcarverhuur. Deze bestedingen blijven wel in de regio, maar komen niet direct ten goede aan ondernemers in het centrum, die op één derde van de bestedingen kunnen rekenen. Het positief economisch effect op retail en horeca in de drie steden is circa 2,3 miljoen euro. Een cruisebezoeker geeft met 60 euro per bezoek meer uit dan een gemiddelde dagbezoeker.

Uitdagingen

Naast economische aspecten, zijn er ook de uitdagingen op het gebied van ruimtelijke ordening en infrastructuur. Investeringen in faciliteiten zoals steigers en walstroom zijn noodzakelijk, maar vereisen een zorgvuldige afweging. Bovendien speelt de toenemende vraag naar duurzaamheid een belangrijke rol, met name gezien de groeiende behoefte aan walstroom en de problematiek van netcongestie. Het is aan gemeenten de impact van de riviercruiseschepen te verminderen door te sturen op het aantal schepen dat de havens bezoekt, het type schepen en het gedrag van de schepen en haar bezoekers.

Strategische aanpak

Het onderzoek benadrukt de noodzaak van een strategische aanpak die zowel economische kansen benut als rekening houdt met maatschappelijke belangen. De inzichten uit het rapport zijn niet alleen relevant voor West-Friesland, maar ook voor andere riviercruisehavens in Nederland.

Link: https://www.nbtc.nl/nl/site/kennisbank/publicatie/impact-van-riviercruises-op-west-friesland?utm_source=linkedin&utm_medium=social&utm_campaign=riviercruiseswestfriesland
Trefwoorden: reisbranche, cruises, riviercruises, noord-holland

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH




    ||| Nieuws |||

    14/11/25
    Exclusief voor leden
    Better Places steunt onderzoek schoon vliegen
    Terwijl wereldleiders op de COP30 in Brazilië praten over klimaatambities, doneert reisorganisatie Better Places € 10.000,- aan AeroDelft, een studenteninitiatief van de TU Delft dat werkt aan een vliegtuig dat geen schadelijke stoffen uitstoot.
    14/11/25
    ANVR-congresgasten in eerste Transavia vlucht naar Rabat
    Op 13 november is de eerste Transavia-vlucht van Amsterdam naar Rabat vertrokken. Met aan boord ook de 200 gasten voor het ANVR jaarcongres 2025 met het thema Connecting.
    14/11/25
    Noordwijk presenteert magazine over herbronnen
    Op 13 november presenteerde Noordwijk Marketing het nieuwe magazine MOMENT – Herbronnen in Noordwijk: een inspirerend tijdschrift voor mensen die hier wonen en komen over gezond genieten, rust, natuur, cultuur en actief buiten zijn aan de kust. Het is meteen ook de start van de campagne van deze destinatie.
    14/11/25
    Ingeborg Meulman wordt directeur NKC
    De ledenraad van Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) heeft Ingeborg Meulman op voordracht van de raad van toezicht benoemd tot directeur-bestuurder van NKC.
    14/11/25
    Exclusief voor leden
    Beleving bij erfgoed fors omhoog door 3,5 miljoen euro subsidie
    In 2026 kunnen 63 Zuid-Hollandse initiatiefnemers voor het behoud en ontwikkeling van erfgoed een subsidie tegemoet zien binnen het maatregelenpakket van de zeven Zuid-Hollandse erfgoedlijnen. Gedeputeerde Staten stellen hiervoor in 2026 bijna € 3,5 miljoen beschikbaar. Van haven tot Limes, veel projecten krijgen meer belevingswaarde voor de bezoeker.
    14/11/25
    Slagharen bouwt 30 meter hoge attractie
    Attractie- & Vakantiepark Slagharen bouwt een nieuwe attractie die in de lente van 2026 wordt geopend. Het wordt een 30 meter hoge blikvanger. Het is waarschijnlijk een schommelconstructie waarbij de gasten ook ronddraaien.
    13/11/25
    Twee consumentenorganisaties slepen Booking.com voor de rechter
    Stichting Consumenten Competition Claims (CCC) en de Consumentenbond zetten de volgende stap tegen platform voor het boeken van accommodaties Booking.com. Na 267.000 inschrijvingen wordt deze juridische stap gezet.
    12/11/25
    Exclusief voor leden
    Uitrol merk Landal op de parken duurt tot eind 2026
    Roompot en Landal GreenParks betraden een nieuw tijdperk onder de nieuwe naam Landal. Verschillende vakantieparken hebben inmiddels het vernieuwde logo en design van het merk omarmd. De complete uitrol van het jonge merk Landal duurt nog zeker een jaar.

    ||| Agenda |||

    07/01/26 t/m 08-01-26
    07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
    De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
    27/01/26 t/m 30-01-26
    27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
    De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
    02/04/26
    02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
    Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
    22/04/26 t/m 23-04-26
    22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
    A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...