Geplaatst op: 16-02-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Veelbelovende start voor TUI Group in het nieuwe boekjaar 2025

Veelbelovende start voor TUI Group in het nieuwe boekjaar 2025

TUI Group heeft een sterke start gemaakt in het eerste kwartaal van het boekjaar 2025. De omzet steeg met 13 procent naar 4,9 miljard euro, vergeleken met 4,3 miljard euro in dezelfde periode vorig jaar. Het onderliggende EBIT groeide voor het tiende kwartaal op rij en bereikte 51 miljoen euro, gedreven door uitstekende prestaties in de segmenten Hotels & Resorts, Cruises en TUI Musement.

In het eerste kwartaal reisden 3,7 miljoen klanten met TUI, een stijging van 6 procent ten opzichte van vorig jaar. Het aantal dynamisch samengestelde vakanties nam met 18 procent toe tot 0,7 miljoen. De gemiddelde bezettingsgraad bleef stabiel op 85 procent.

TUI CEO Sebastian Ebel benadrukte dat de resultaten laten zien dat TUI op koers ligt voor verdere groei in het volledige jaar. "Mensen blijven hun vakanties prioriteren, zelfs in tijden van verandering en economische risico's," aldus Ebel. Hij wees ook op de voortdurende groei en hoge winstgevendheid van de hotel- en cruiseactiviteiten.

Uitstekend kwartaal voor Holiday Experiences

Het segment Holiday Experiences van TUI Group heeft in het eerste kwartaal van 2025 uitstekende resultaten behaald. De onderliggende EBIT steeg met 66% naar 150,3 miljoen euro, voornamelijk dankzij een hogere bezettingsgraad en hogere gemiddelde dagtarieven in de Hotels & Resorts. De Cruisesector zag een stijging van de onderliggende EBIT met 40% naar 48,2 miljoen euro, gedreven door sterke vraag en hogere tarieven, evenals de uitbreiding van de TUI Cruises-vloot1. TUI Musement zag ook een aanzienlijke verbetering, met een stijging van de onderliggende EBIT naar -2,3 miljoen euro, vergeleken met -10,7 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar.

In de Western Region, die Nederland, België en Frankrijk omvat, verbeterde de onderliggende EBIT met 2 miljoen euro naar -44,0 miljoen euro, vergeleken met -46,3 miljoen euro in het voorgaande jaar. Deze regio profiteerde van een stabiele vraag en verbeterde operationele efficiëntie, ondanks de uitdagende marktomstandigheden.

Vooruitblik 2025

Vooruitkijkend naar de rest van het jaar, verwacht TUI een omzetgroei van 5-10 procent en een stijging van het onderliggende EBIT met 7-10 procent. De positieve boekingstrend voor winter 2024/25 en zomer 2025 ondersteunt deze verwachtingen, met hogere gemiddelde verkoopprijzen en stabiele capaciteit.

Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven, touroperators, resultaten, TUI

CELTH





||| Nieuws |||

14/03/25
Exclusief voor leden
Flinke omzetgroei in reisbranche
In 2024 is de omzet in de reisbranche met 7,9% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.
12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
11/03/25
Privium lounge open in Eindhoven Airport
Deze week is op Eindhoven Airport door de Schiphol Group de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.
10/03/25
Exclusief voor leden
Rotterdam The Hague Airport sorteert voor op grotere vliegtuigen
Na de modernisering van de vertrekhal en de security, gaat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) aan de slag met de volgende fase in het toekomstbestendig maken van de luchthaven. Dit betekent dat de werkplekken van de operationele afdelingen in de terminal worden verbeterd en er aanpassingen worden gedaan in het passagiersproces.
10/03/25
Sunny Cars sluit aan als nieuwe businesspartner van VvKR
Autoverhuurspecialist Sunny Cars,één van de grootste autoverhuurders ter wereld en een vertrouwde naam is nieuwe businesspartner van VvKR.
06/03/25
Exclusief voor leden
Prestaties en ambities van NS en KLM
Twee Nederlandse mobiliteitsiconen kwamen deze week met jaarcijfers over 2024. Die vielen niet mee. NS maakt nog steeds verlies en de KLM rapporteert tegenvallende resultaten. Toch zijn de ambities groot.
06/03/25
Eerste Reiswerk e-learning voor starters
Na maanden hard werken heeft arbeidsmarktfonds Reiswerk zijn eerste e-learning gelanceerd voor mensen die zich oriënteren om de reissector aan de slag te gaan.
06/03/25
Hoe digitaliseert de gastvrijheidssector?
Digitalisering speelt een steeds grotere rol in de Nederlandse gastvrijheidssector. Dat blijk uit onderzoek van NBTC onder ruim 200 ondernemers.