Geplaatst op: 30-01-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal

Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal

Tijdens de jaarlijkse Dag van de Stadmakers presenteerde Breda Marketing-directeur Hildegard Assies op de campus van de Breda University of Applied Sciences het ambitieuze jaarplan voor 2025. Onder het motto 'Samen sterker en sneller' ligt de nadruk op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'. Breda Marketing zet zich in om het imago van de stad te versterken, processen te versnellen en de zichtbaarheid van Breda, zowel nationaal als internationaal, te vergroten.

Terugblik op succesvol 2024

Assies blikte terug op de hoogtepunten van 2024, een jaar dat in het teken stond van samenwerking en vernieuwing. Projecten zoals de lancering van de Explore Breda Store, de culturele uit-agenda ZigZag en een belevingsconcept voor het nieuwe gebied 't Zoet werden succesvol afgerond. Het online platform ExploreBreda.com trok meer dan 700.000 unieke bezoekers, terwijl zo'n 1,7 miljoen mensen de stad zelf bezochten. "Deze resultaten zijn gerealiseerd door de inzet van meer dan 100 betrokken regionale partners," aldus Assies.

Focus op technologie en creativiteit

In 2025 zet Breda Marketing opnieuw in op samenwerking en innovatie, waarbij bedrijven, culturele instellingen, bewoners en studenten nauwer worden betrokken bij het uitdragen van het verhaal van Breda als innovatieve, creatieve, groene en gastvrije stad met een rijke (Nassau-)historie. Campagnes, culturele activiteiten en evenementen, zoals Breda Photo, Game Week en TURF, moeten het unieke profiel van Breda op het gebied van toegepaste technologie en creativiteit versterken. Door data te delen, kennis te bundelen en de coördinatie te verbeteren, wil Breda Marketing processen versnellen en de impact van de inspanningen vergroten.

Innovatiedistrict Breda als motor

Het Innovatiedistrict Breda speelt een cruciale rol in de ambities van de stad. Wethouder Economie, Carla Kranenborg-van Eerd, benadrukte het belang van technologie en creativiteit voor de toekomst van Breda: "Technologie en creativiteit vormen de sleutel voor een innovatieve toekomst voor Breda. Ze bieden de stad kansen om bedrijven, bezoekers en talenten aan te trekken. En ook om maatschappelijke uitdagingen aan te gaan en productiviteit te laten groeien. Breda is een hotspot voor gaming en robotisering. Met strategische samenwerkingen bouwen we aan een toekomst waarin Breda op deze gebieden internationaal uitblinkt." Het Innovatiedistrict, dat zich uitstrekt van het Havenkwartier tot aan de campussen van Breda University en Avans Hogeschool, fungeert als een ecosysteem waar samenwerking centraal staat en vernieuwende initiatieven worden gestimuleerd. Organisaties zoals Breda Robotics en de incubators B'WISE en B'GAME spelen hierin een belangrijke rol.

Breda voor bewoners, bezoekers, bedrijven en studenten

De plannen van Breda Marketing richten zich op vier doelgroepen: bewoners, bezoekers, bedrijven en studenten. Bewoners worden geïnspireerd door duurzaamheid en leefbaarheid centraal te stellen, terwijl bezoekers worden aangetrokken door ontmoeting, cultuur en evenementen. Voor bedrijven is het doel om Breda te positioneren als een internationale hub voor innovatie en ondernemerschap, en studenten worden aangesproken door de stad te presenteren als een internationale talenthub die creatieve geesten aantrekt en bindt. Daarnaast is er de ambitie om 'het dikste introfestival van Nederland' te realiseren.

Oproep tot actie

In de komende maanden krijgen al deze groepen de kans om actief mee te denken over de ontwikkeling van de stad in workshops. Assies roept iedereen op om bij te dragen aan het verhaal van Breda: "Dit is geen vrijblijvende oproep, maar een noodzaak. We hebben ondernemers, culturele makers, onderwijspartners, horeca en inwoners hard nodig om samen Breda te laten groeien. Hoe ga je zelf bijdragen aan dit verhaal? Welke ideeën, projecten of samenwerkingen kunnen we gezamenlijk oppakken om Breda sterker te maken? Door samen te werken en een gezamenlijk verhaal te vertellen, versterken we ons merk en kunnen we de aantrekkingskracht van Breda verder vergroten. Laten we van 2025 een jaar maken waar we met z'n allen trots op zijn."

Topics:Marketing
Trefwoorden: dmo, cmo, Noord-Brabant, stedelijk toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

25/04/25
Recreatief fietsroutenetwerk Utrecht vernieuwd en uitgebreid
De provincie Utrecht heeft in samenwerking met het Routebureau Utrecht en alle 26 Utrechtse gemeenten, grondeigenaren, terreinbeheerders en fietsorganisaties, het complete recreatieve fietsroutenetwerk vernieuwd en uitgebreid naar ruim 1.850 kilometer.
24/04/25
BinnenhofBuiten doneert spiegelend kunstwerk aan Flora Restaurant en Filmhuis
Het Haagse stadsprogramma BinnenhofBuiten schenkt een monumentaal kunstwerk van de Haagse kunstenaar Marleen Sleeuwits aan Flora Restaurant en Filmhuis.
18/04/25
Toerisme & Recreatie Utrechtse Heuvelrug en Vallei bloeit!
Tegelijkertijd met de opening van het toeristisch seizoen viert RBT Heuvelrug & Vallei zijn 10-jarig jubileum van samenwerking door de regoio en het netwerk van partners aan recreatie en toerisme.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
07/04/25
Lancering nieuwe fietsbeleving in Vlaanderen: de iCONS Challenge
Een nieuwe fietsbeleving die vakantiefietsers uitdaagt om de 56 iconen langs de icoonfietsroutes in Vlaanderen te ontdekken.
26/03/25
Drenthe herhaalt succesvolle campagne 'Dit is de kracht van Oer'
Marketing Drenthe lanceert opnieuw de succesvolle campagne 'Dit is de kracht van Oer', met dit jaar extra aandacht voor natuurinclusief gedrag. De campagne, die deze week van start gaat, heeft als doel het Drentse landschap te presenteren als een ideale ontsnappingsplek aan de dagelijkse drukte.
24/03/25
Nieuwe routes in webapp ExploreGouda.nl
VVV Gouda heeft nieuwe routes toegevoegd aan de webapp ExploreGouda.nl. Op de website staan twaalf verrassende themaroutes waarmee zowel bewoners als bezoekers de stad kunnen verkennen en nieuwe verhalen zich ontvouwen.