Geplaatst op: 08-01-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Vakantieplannen 2025: Nederlanders zoeken balans tussen minder drukke bestemmingen en budget

Vakantieplannen 2025: Nederlanders zoeken balans tussen minder drukke bestemmingen en budget
Foto: Veerle Sloof

De Nederlander is en blijft een fervent vakantieganger. Uit de nieuwste Vakantie Sentiment Monitor van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) blijkt dat maar liefst 88% van ons volgend jaar weer op vakantie wil gaan. Tegelijkertijd zien ze een verschuiving in de reisgedragingen. Vakantiegangers maken bewuste keuzes en zoeken naar een balans tussen het vermijden van drukte en extreem weer tegenover betaalbaarheid. 

Voor heel 2025 wordt een groei van het uitgaand toerisme van 2% verwacht. Het binnenlands toerisme moet het met +1% doen. Dat is wat bescheidener dan de groei over 2024 die respectievelijk op 3,6% en 3,0% lag.  Voor de nieuwste editie van de Vakantie Sentiment Monitor zijn 1.000 Nederlanders in december 2024 ondervraagd over hun vakantieplannen voor 2025.

Drukte en prijzen beïnvloeden keuzes

Hoewel de reislust groot is, laten Nederlanders zich ook leiden door negatieve berichten over overtoerisme. Bijna de helft van de ondervraagden geeft aan bepaalde bestemmingen te mijden vanwege de drukte. Populaire landen als Spanje, Italië en Frankrijk staan daarbij vaak op het lijstje. Toch blijft Spanje de nummer één vakantiebestemming voor Nederlanders, wat laat zien dat de aantrekkingskracht van deze landen groot blijft.

Naast de drukte speelt ook de betaalbaarheid een belangrijke rol. Hoewel een op de drie Nederlanders meer budget beschikbaar heeft voor vakanties, passen veel mensen toch hun vakantiegedrag aan vanwege de stijgende prijzen. Ze kiezen vaker voor goedkopere accommodaties of gaan minder vaak op vakantie. Deze trend is niet alleen in Nederland zichtbaar, maar ook in buurlanden als Duitsland.

Positief is dat in 2025 een zeer ruime meerderheid van de Nederlanders (88%) op vakantie wil gaan. Een jaar eerder lag dat op 86%. Van alle Nederlanders heeft 30% al een vakantie geboekt. Dat is wel duidelijk minder dan een jaar eerder. Opvallend is dat vooral koppels en gezinnen al vroeg hebben geboekt. Voor Nederlanders die al hebben geboekt ligt het zwaartepunt voor de eerstvolgende vakantie in kwartalen 1 en 2. Mensen die nog moeten boeken plannen overwegend voor kwartalen 3 en 4. Nederlanders plannen voor 2025 gemiddeld 2,4 vakanties, dat is gelijk aan 2024. 

Binnenlands toerisme blijft populair

Ondanks de groeiende interesse in verre bestemmingen, blijft Nederland een geliefde vakantiebestemming voor eigen inwoners. Zo'n 21% van de Nederlanders plant de eerstvolgende vakantie in eigen land. Bungalowparken zijn daarbij in opkomst, met een groeiend aantal vakantiegangers dat kiest voor deze accommodatie. We gaan in Nederland met name in Gelderland, Limburg en Noord-Holland op vakantie. In eigen land gaan we relatief vaak kort op vakantie. 

Verre bestemmingen in opkomst

Van alle vakantieplannen heeft 58% een bestemming in Europa. Dat is vier procentpunt lager dan een jaar eerder. Binnen Europa blijven Spanje, Italië en Frankrijk de populairste keuzes. Maar ook verre bestemmingen buiten Europa worden steeds aantrekkelijker en komen in toenemende mate in de vakantieplannen voor. 

Hoofdpunten vakanties van Nederlanders

Vakantie Intentie
  • 88% van de Nederlanders heeft de intentie om in 2025 op vakantie te gaan, een lichte stijging ten opzichte van 86% een jaar geleden.
  • Nederlanders met vakantieplannen verwachten gemiddeld 2,4 vakanties te ondernemen in 2025, wat het laagste gemiddelde is onder de onderzochte landen.
Boekingsgedrag
  • 30% van de Nederlanders heeft al een vakantie geboekt voor 2025, vergelijkbaar met 29% een jaar geleden.
  • De meeste Nederlanders die al geboekt hebben, vertrekken in de eerste helft van 2025, met een piek in het eerste kwartaal.
Bestemmingen
  • 58% van de Nederlanders plant hun eerstvolgende vakantie in Europa, terwijl 21% in eigen land blijft.
  • Gelderland en Limburg zijn de meest populaire provincies voor vakanties in eigen land, gevolgd door Noord-Holland en Drenthe.
  • Nederlanders kiezen vaker voor vakanties buiten Europa dan een jaar geleden, vooral koppels.
Vervoermiddel
  • Het vliegtuig is het meest gekozen vervoermiddel voor vakanties in Europa (60%), gevolgd door de auto.
Invloed van Externe Factoren
  • 48% van de Nederlanders vermijdt bepaalde bestemmingen vanwege overtoerisme, met Spanje als meest vermeden land.
  • 40% van de Nederlanders past hun vakantiekeuze aan vanwege stijgende prijzen, door bijvoorbeeld minder vaak op vakantie te gaan of goedkopere accommodaties te kiezen.
  • 37% van de Nederlanders geeft aan dat extreme weersomstandigheden hun vakantiekeuze beïnvloeden, voornamelijk door de bestemming aan te passen.
Type Accommodatie
  • Nederlanders kiezen vaker voor een bungalow(park) dan een jaar geleden, zowel in eigen land als elders in Europa.
  • Hotels/pensions blijven populair, vooral voor vakanties in Europa.
Vakantiebudget
  • 48% van de Nederlanders heeft een vergelijkbaar vakantiebudget als eerdere jaren, terwijl 31% aangeeft iets meer budget te hebben.
Duurzaamheid
  • 30% van de Nederlanders houdt rekening met het milieu bij het boeken van hun vakantie, het laagste percentage onder de onderzochte landen.
Link: https://www.nbtc.nl/nl/site/actueel/vakantieplannen-in-2025
Trefwoorden: vakanties, nederlanders, uitgaand toerisme, binnenlands toerisme, vakantieplannen

CELTH




||| Nieuws |||

14/11/25
Exclusief voor leden
Better Places steunt onderzoek schoon vliegen
Terwijl wereldleiders op de COP30 in Brazilië praten over klimaatambities, doneert reisorganisatie Better Places € 10.000,- aan AeroDelft, een studenteninitiatief van de TU Delft dat werkt aan een vliegtuig dat geen schadelijke stoffen uitstoot.
14/11/25
ANVR-congresgasten in eerste Transavia vlucht naar Rabat
Op 13 november is de eerste Transavia-vlucht van Amsterdam naar Rabat vertrokken. Met aan boord ook de 200 gasten voor het ANVR jaarcongres 2025 met het thema Connecting.
14/11/25
Noordwijk presenteert magazine over herbronnen
Op 13 november presenteerde Noordwijk Marketing het nieuwe magazine MOMENT – Herbronnen in Noordwijk: een inspirerend tijdschrift voor mensen die hier wonen en komen over gezond genieten, rust, natuur, cultuur en actief buiten zijn aan de kust. Het is meteen ook de start van de campagne van deze destinatie.
14/11/25
Ingeborg Meulman wordt directeur NKC
De ledenraad van Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) heeft Ingeborg Meulman op voordracht van de raad van toezicht benoemd tot directeur-bestuurder van NKC.
14/11/25
Exclusief voor leden
Beleving bij erfgoed fors omhoog door 3,5 miljoen euro subsidie
In 2026 kunnen 63 Zuid-Hollandse initiatiefnemers voor het behoud en ontwikkeling van erfgoed een subsidie tegemoet zien binnen het maatregelenpakket van de zeven Zuid-Hollandse erfgoedlijnen. Gedeputeerde Staten stellen hiervoor in 2026 bijna € 3,5 miljoen beschikbaar. Van haven tot Limes, veel projecten krijgen meer belevingswaarde voor de bezoeker.
13/11/25
Twee consumentenorganisaties slepen Booking.com voor de rechter
Stichting Consumenten Competition Claims (CCC) en de Consumentenbond zetten de volgende stap tegen platform voor het boeken van accommodaties Booking.com. Na 267.000 inschrijvingen wordt deze juridische stap gezet.
12/11/25
Groningen ondersteunt karakteristieke evenementen
Organisatoren van grote en Karakteristieke Evenementen in de provincie Groningen kunnen vanaf 24 november 2025 opnieuw subsidie aanvragen. In totaal is er voor 2026 een bedrag van 300.000 euro beschikbaar binnen de Subsidieregeling Karakteristieke Evenementen provincie Groningen.
10/11/25
Exclusief voor leden
Knopen Lopen naar laatste fase
De aanleg van het nieuwe wandelnetwerk Knopen Lopen Zuid-Limburg komt in de laatste fase. Dit is een grote stap in de realisatie van de regionale Visie Vrijetijdseconomie.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...