Geplaatst op: 17-12-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen

Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen

Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Ginder waar HISWA-RECRON over publiceert.

In 2018 moesten recreatiebedrijven van elke verdiende euro 27 cent afdragen aan belastingen. Dat is inmiddels opgelopen naar 38 cent. Het betreft hier om lasten opgelegd door diverse overheidslagen zoals de btw, vennootschapsbelasting, energiebelasting, toeristenbelasting en ozb. Tussen 2018 en 2024 stegen vooral de belastingen op aardgas (+197%), energiebelasting (109%), en btw (+50%). De toeristenbelasting steeg gemiddeld over Nederland met een kwart. Belastingen op lonen vallen buiten de scope van het onderzoek maar zijn de afgelopen jaren ook fors gestegen. Om de almaar stijgende kosten en belastingen te kunnen betalen, hebben verblijfsrecreatieve bedrijven tussen 2018 en 2024 de prijzen met 27% moeten verhogen.

Jeffrey Belt, adjunct-directeur van HISWA-RECRON ziet in de branche fors afgenomen marges door de enorme kostenstijgingen: "Door de sterk stijgende belastingen wordt de sector uitgehold.” Dat is volgens Belt niet goed voor de toekomst van de sector omdat "investeringen broodnodig zijn om de kwaliteit van diensten en producten te blijven waarborgen.” Met een forse btw-verhoging in het vooruitzicht (van 9% naar 21% in 2026) wordt de concurrentiepositie van de Nederlandse bedrijven nog verder uitgehold. Zeker omdat in de buurlanden de btw op logies veel lager is. Heel klein lichtpuntje is dat er eindelijk een impactonderzoek komt naar de btw-verhoging op logies.

Link: https://onlinetouch.nl/hiswarecron/recreactie-2024---nummer-8?html=true#google_vignette
Trefwoorden: beleid, verblijfsrecreatie, belastingen

CELTH





||| Nieuws |||

13/02/25
Verkiezing Leukste Uitje weer terug in 2026
Na een tussenjaar zonder verkiezing Leukste Uitje van Nederland, wordt de draad in 2026 weer opgepakt door een samenwerking van partijen in de dagrecreatie branche: Go-Kids, Pretwerk, de Great Stay App en de organisatie van Recreatie Vakbeurs / Recreatie Next Level).
12/02/25
Scandic versterkt positie in Duitsland
Scandic blijft uitbreiden op bestemmingen in Duitsland en zal een leegstaand hotel met 214 kamers overnemen in het westelijke district van het centrum van Berlijn.
11/02/25
Exclusief voor leden
Meer dan 50 miljoen verblijfstoeristen in Nederland
Weer een recordjaar voor het Nederlands verblijfstoerisme met 51,7 miljoen gasten en 146,1 miljoen overnachtingen. In 2012 telden Nederlandse logiesaccommodaties slechts 33,4 miljoen gasten die samen 92,9 miljoen overnachtingen realiseerden. Dat blijkt uit voorlopig cijfers van het CBS op basis van de Statistiek Logiesaccommodaties.
11/02/25
DMO en Groninger Museum maken samen podwalk door de stad
Marketing Groningen en het Groninger Museum introduceren de nieuwe podwalk ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’. Deze podwalk neemt luisteraars mee langs historische locaties in de stad Groningen, waar de kunststroming door het eind van de 19e eeuw/de eeuwwisseling voelbaar is.
11/02/25
Aviareps vertegenwoordig Visit Monaco in Nederland
Bureau AVIAREPS zal destinatie Monaco vertegenwoordigen op de DACH-markt (Duitsland, Oostenrijk en Z...
10/02/25
Nationale Sportweek telt liefst 5 host cities
Van 19 tot en met 28 september 2025 vindt de Nationale Sportweek plaats, waarbij heel Nederland in beweging komt. Vijf steden springen eruit als host cities: Leeuwarden, Bunschoten, Zoetermeer, Westland en Helmond.
10/02/25
Winnaars Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel
Op 6 februari vond de jaarlijkse uitreiking van de Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel plaats in Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam. Tijdens dit evenement werden de meest inspirerende reportages over toeristisch en cultureel Vlaanderen in Nederlandse media gevierd.
10/02/25
Exclusief voor leden
Bezoekersrecord voor Toverland
Attractiepark Toverland heeft in 2024 voor het derde jaar op rij een bezoekersrecord behaald. Het park in het Limburgse Sevenum werd bezocht door 1,2 miljoen gasten. Deze groei is te danken aan investeringen in kwaliteit, seizoensevenementen en gasttevredenheid.

||| Agenda |||

12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...