Geplaatst op: 13-11-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld

Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Op de foto, vlnr: Anna Koens-Waddilove, Frans Melissen, Sogand Barzalein, bestuursvoorzitter Jorrit Snijder, Nina Nesterova op de campus van BUas

Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld, geschreven door studenten, onderzoekers en docenten van BUas.

Het initiatief

Het idee van de tijdcapsule komt voort uit een verlangen om meer bewustzijn te creëren over de urgentie van klimaatverandering en om de hoop en vastberadenheid van de huidige BUas-gemeenschap te delen met toekomstige generaties. Nina Nesterova, professor van het Centre for Sustainability, Tourism and Transport, schreef de eerste boodschap voor de tijdcapsule als onderdeel van haar inaugurele rede op 8 oktober van dit jaar. "Ik wens een toekomst waarin dichterbij reizen ons verder brengt, waarin elke reis een diepere betekenis heeft,” schreef ze. Hiermee deelt ze een visie voor een wereld waarin duurzaamheid en welzijn centraal staan in iedere reisbeleving.

Een blik op de toekomst

Elke brief is een persoonlijke boodschap die reflecteert op de huidige situatie van natuur, milieu en klimaat en schetst een toekomstvisie waarin duurzaamheid centraal staat. "Ik wens een meer levendige, gezonde, verbonden, gelijke en inclusieve toekomst voor al het leven op de planeet,” schreef Anna Koens-Waddilove, programmaleider Klimaat en Duurzaamheid bij BUas. De brieven zijn divers en inspirerend, krachtige boodschappen van hoop en verantwoordelijkheid. "Door de tijdcapsule te begraven, bewaren we een stukje van ons heden voor toekomstige generaties om te ontdekken,” zegt Nina Nesterova.

Klimaatpositief

BUas streeft ernaar om tegen 2035 een klimaatpositieve hoger onderwijsinstelling te zijn. Dit streven is merkbaar in de hele community, waar studenten, onderzoekers, docenten en medewerkers elkaar inspireren en motiveren om bij te dragen aan een veilige, rechtvaardige en bloeiende planeet. Dit is zichtbaar in de bedrijfsvoering, het onderzoek en vooral in het onderwijs. Elke bacheloropleiding bevat leerdoelen en activiteiten gericht op het tegengaan van klimaatverandering. Studenten worden aangemoedigd hun rol in deze uitdaging te verkennen, zowel persoonlijk als professioneel. "Ik hoop dat wij, in het onderwijs, hebben herontdekt waar het bij het opleiden van jonge mensen écht om draait; dat onderwijs is geëvolueerd naar een omgeving waarin jongeren worden geholpen om goede mensen te worden,” schrijft Frans Melissen, Transversal Professor of Sustainability Transitions bij BUas.

Dichterbij onze idealen

De tijdcapsule werd niet zomaar begraven. Sogand Barzalein, een masterstudent in Leisure and Tourism Studies en lid van de Green Office van BUas, droeg haar persoonlijke bijdrage voor tijdens de ceremonie. "We hopen dat, wanneer de tijdcapsule over vele jaren wordt opgegraven, de wereld een stuk dichterbij onze ideeën over en idealen van duurzaam samenleven is gekomen,” aldus Nina Nesterova.

Trefwoorden: duurzaam toerisme, klimaatverandering, onderwijs, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

09/12/25
Exclusief voor leden
Nederlands bureau transformeert vaste tentoonstelling Haus der Geschichte
Vandaag opent het Haus der Geschichte in het Duitse Bonn zijn volledig vernieuwde vaste tentoonstelling, ontworpen door het Amsterdamse ontwerpbureau Kossmanndejong. Aan de hand van meer dan 4500 objecten word je in deze tentoonstelling meegenomen door de recente geschiedenis van Duitsland.
01/12/25
Dak Nieuwe Kerk trekt 90.000 bezoekers
Ruim 90.000 belangstellenden klommen in de afgelopen zeven maanden naar Het dak van de stad, een groot platform op het dak van De Nieuwe Kerk in Amsterdam waar de ‘vieringstoren’ werd gerestaureerd.
28/11/25
Louvre introduceert hogere toegangsprijzen voor niet-EU bezoekers
Het wereldberoemde Louvre Museum kondigt aan dat vanaf 14 januari 2026 een aangepast prijsbeleid van kracht wordt. Bezoekers van buiten de Europese Economische Ruimte zullen een toegangsprijs van €32 betalen, tegenover het huidige tarief van €22.
20/11/25
Exclusief voor leden
Nederlands Fotomuseum opent op 7 februari 2026 in pakhuis Santos
Op 7 februari 2026 opent het Nederlands Fotomuseum zijn deuren in het recent gerenoveerde Rijksmonument pakhuis Santos aan de Rotterdamse Rijnhaven. Het is niet alleen een plek voor kunst. De winkel, bibliotheek en horeca bieden een gastvrije plek voor de vele liefhebbers van fotografie.
18/11/25
Aanlichting Domtoren mogelijk door cheque van 1,2 miljoen euro
Tijdens een bijeenkomst op 17 november in de Michaëlskapel van de Domtoren heeft wethouder Dennis de Vries een cheque ter waarde van 1,2 miljoen euro in ontvangst genomen. Het bedrag is de opbrengst van diverse acties en initiatieven die Stichting Utrechts eigenDom en Utrecht Marketing de afgelopen zeven jaar organiseerden om de nieuwe aanlichting van de Domtoren mogelijk te maken.
14/11/25
Exclusief voor leden
Beleving bij erfgoed fors omhoog door 3,5 miljoen euro subsidie
In 2026 kunnen 63 Zuid-Hollandse initiatiefnemers voor het behoud en ontwikkeling van erfgoed een subsidie tegemoet zien binnen het maatregelenpakket van de zeven Zuid-Hollandse erfgoedlijnen. Gedeputeerde Staten stellen hiervoor in 2026 bijna € 3,5 miljoen beschikbaar. Van haven tot Limes, veel projecten krijgen meer belevingswaarde voor de bezoeker.
12/11/25
Groningen ondersteunt karakteristieke evenementen
Organisatoren van grote en Karakteristieke Evenementen in de provincie Groningen kunnen vanaf 24 november 2025 opnieuw subsidie aanvragen. In totaal is er voor 2026 een bedrag van 300.000 euro beschikbaar binnen de Subsidieregeling Karakteristieke Evenementen provincie Groningen.
10/11/25
Lichte stijging bestedingen aan recreatie en cultuur
Consumenten hebben in september 1,2 procent meer diensten afgenomen. Ze hebben, voor prijsveranderingen gecorrigeerd, vooral meer uitgegeven aan vervoer en communicatie, en recreatie en cultuur dan in september 2024, meldt CBS.