Geplaatst op: 04-10-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Investeer in duurzaamheid en vertel het vooral je gasten!

Investeer in duurzaamheid en vertel het vooral je gasten!

Kampeerbedrijven moeten hun duurzame activiteiten veel meer delen met de gasten. Dan komt duurzaamheid vanzelf hoger in het rijtje keuzeaspecten die gasten voor boeking in overweging nemen. Dat is de belangrijkste conclusie uit het onderzoek ‘Duurzaam Kamperen’ dat de ANWB door Q&A Research heeft laten uitvoeren. De resultaten werden gepresenteerd op het Duurzaamheidscongres Kampeerbranche op woensdagavond 3 oktober 2024 bij de Jaarbeurs waar de Kampeer &Caravan Jaarbeurs werd gehouden.

Voor het onderzoek zijn in weken 21 en 22 van 2024 ruim 800 Nederlanders ondervraagd in de leeftijd van 18 tot 75 jaar. Een soortgelijk onderzoek is ook in 2023 gehouden waardoor ontwikkelingen kunnen worden gevolgd.

Helft Nederlanders kampeert wel eens

Positief voor de branche is dat meer Nederlanders aangeven wel eens te kamperen. Dit jaar ligt dat op 49%, vorig jaar was dat nog 45%. Van de jongeren (18-29 jaar) geeft maar liefst 85% aan wel eens te kamperen. Een meerderheid van de kampeerders (52%) gaat 1 tot 2 maal per jaar kamperen. Een kwart drie of meerdere keren per jaar.

X

Locatie belangrijkste keuzeaspect

Locatie is het belangrijkste aspect bij de keuze voor een bestemming of kampeerplek. Dat is voor 45% van de kampeerders het geval. Gevolgd door prijs-kwaliteitsverhouding (25%) en voorzieningen en faciliteiten op het park (19%). Duurzaamheid/natuurinclusiviteit wordt door 8% genoemd, een verdubbeling ten opzichte van 2023. Voor de jongere doelgroep (18-44 jaar) is duurzaamheid een belangrijker keuzeaspect (9%) dan voor 45-plussers (7%).

X

Voor eenvijfde is duurzaamheid doorslaggevend

Gevraagd of duurzaamheidsredenen doorslaggevend zijn in de keuze van de kampeerbestemming antwoord daar 22% volmondig positief op. Veertig procent staat daar neutraal tegenover en voor 38% is het helemaal niet doorslaggevend. Kampeerders die een camper bezitten, staan in veel gevallen meer dan gemiddeld open voor duurzaam kamperen. Samen met vouwwageneigenaren vinden ze duurzaamheid vaker dan gemiddeld het belangrijkste aspect in de keuze voor een kampeerplek.

Keuze voor Nederland vaak ingegeven vanwege duurzaamheid

Exact de helft van de kampeerders kampeert meestal in Nederland en voor 45% van hen is dat vanwege duurzaamheid. Interessant om te zien dat een grote groep kampeerders (34%) deels in Nederland en deels in het buitenland kampeert en maar een hele kleine groei meestal buiten Nederland 16%).

X

Kampeerders verwachten duurzame maatregelen

Een kleine meerderheid van de ondervraagden (55%) vindt het belangrijk dat campings maatregelen nemen om te verduurzamen. Slechts 14% vindt het niet belangrijk en een derde staat daar neutraal tegenover.

Informatie over duurzaamheid kan keuzebeslissingsproces beïnvloeden

Waar nu nog maar een heel klein deel van de kampeerders (8%) zich niet laat leiden door duurzaamheid op camping zijn er zeker kansen die groep te vergroten. Dat zien we als gevraagd wordt naar het meewegen van duurzaamheid in de keuze als ze meer informatie zouden ontvangen. Dan zegt 46% dat ze meer duurzame keuzes zouden maken als ze meer informatie zouden hebben over de duurzaamheid van de camping. Vooral kampeerders in de leeftijd van 18 tot 44 jaar zijn daar gevoelig voor. Van de groep die meer informatie wil ontvangen zegt 72% daadwerkelijk ook duurzame keuzes te gaan maken.

X

Kampeerders willen dan vooral informatie ontvangen over afvalscheiding (56%), het verminderen van zwerfafval (42%), zonnepanelen (34%), hergebruik van water (31%), ecologische schoonmaakmiddelen (29%) en het gebruik van alternatieve energiebronnen (29%). Heel opvallend wil 27% tips voor duurzaam kamperen ontvangen.

Duurzame opties te duur

Toch is het niet zo dat kampeerders zich enkel en alleen door betere informatie over de duurzame prestaties van een camping laten overhalen daar te boeken. Prijs blijft een grote blokkade om duurzaamheid als criterium mee te nemen. Vaak vinden ze duurzame opties te duur. Positief is dan weer wel dat 55% bereid is om meer te betalen voor een echt duurzame bestemming. Dat is veel meer dan vorig jaar (46%). Ook hier zien we weer een hogere intentie tot duurzaam gedrag bij de groep van 18 tot 44 jaar. Remmende factoren zijn elektrische auto’s die zware caravans niet kunnen trekken, het gebrek aan laadmogelijkheden in het buitenland en het feit dat veel kampeerders vinden dat ze al heel duurzaam bezig zijn omdat ze niet vliegen.

Deel Nederlanders wil meer betalen voor duurzaam kampeermiddel

Voor de aanschaf van een duurzaam kampeermiddel staat 27% van de kampeerders op de banken, 35% staat daar neutraal tegenover en 37% is daar niet toe bereid. Er is een grote weerstand om te investeren in duurzame kampeermiddelen bij 45-plussers, 51% is daartoe niet bereid. De ondervraagden die meer willen betalen voor een duurzaam kampeermiddel wil daar tot 30% meer voor betalen. Het meest voor een camper (44%) of vouwwagen (40%). Het laagst bij tenten (23%) of caravans (32%). Bij de aanschaf willen ze het liefst geïnformeerd worden over het brandstofverbruik (31%) en het gebruik van zonnepanelen (30%).

X

Reacties van het panel

In een eerste reactie op de resultaten ziet Miriam van Riel van Libéma dat gasten vooral voor een maximale beleving kiezen, "We krijgen heel weinig vragen over duurzaamheid.” Dat betekent niet dat Libéma op haar vakantieparken niets doet aan duurzaamheid. Ze zijn volop bezig daarop te investeren en proberen de klant daarin mee te nemen: "We geven consumenten steeds een voordeeltje bij een duurzame keuze.”

Robin van Milligen van Green Key kon melden dat ze inmiddels 750 bedrijven hebben gecertificeerd. "We lichten de hele organisatie door op 12 thema’s en geven ondernemers mee om vooral te communiceren over hun duurzame activiteiten. Ondernemers vinden het heel normaal wat ze doen maar dat is niet vanzelfsprekend voor de gasten. Die vinden het juist heel mooi.” Hij gaf ook nog als tip mee je gasten in het hele duurzame proces mee te nemen: "Je mag ook tussentijds laten zien welke stappen je maakt.” Van Milligen had ook nog wat quick wins in de achterzak: "Je kunt veel winst behalen op voedselverspilling en een meer plantaardig menu.”

Paul Makken van de ANWB constateert een onbedwingbare behoefte van mensen om te reizen. "De consument zal de wereld niet redden.” Volgens Makken hebben ondernemers hebben een hele belangrijke rol in de verduurzaming. Zij kunnen hun terreinen en producten verduurzamen. "We zien dat ondernemers veel goede duurzame dingen doen maar het als vanzelfsprekend ervaren. Pas als je het vertelt gaan mensen het meenemen in hun overweging.” Hij sloot af met een ervaring die hij opdeed tijdens een Engelse vakantie waar hij de hoofdprijs betaalde voor een lokaal duurzaam geproduceerd potje jam: "Je hoeft niet altijd op de laagste prijs te gaan zitten als je gasten met een lokaal product een goed gevoel geeft.”

Link: https://duurzaamheidscongres.nl/onderzoek/
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, duurzaam toerisme, campings, kampeerterreinen, onderzoek, gedrag, keuzeaspecten

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

01/11/24
Drie genomineerden voor de Fietsroute van het Jaar 2025
De jury heeft drie routes genomineerd voor de Fietsroute van het jaar 2025.
01/11/24
Hutten overname door Albron goedgekeurd
Albron B.V. mag Hutten Groep B.V. overnemen. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op 29 oktober 2024 besloten. Er blijft na de overname voldoende concurrentie over.
01/11/24
Tarieven Schiphol fors omhoog, luchtvaartmaatschappijen not amused
Schiphol gaat de komende jaren de tarieven voor luchtvaartmaatschappijen fors verhogen. De totale stijging bedraagt 37% over een periode van drie jaar. Dit betekent dat vliegmaatschappijen gemiddeld 15 euro meer per passagier gaan betalen aan Schiphol in 2027.
31/10/24
Efteling opent met Danse Macabre nieuw themagebied Huyverwoud
Vanaf vandaag kunnen bezoekers van De Efteling kennismaken met de nieuwste attractie, Danse Macabre. Deze spectaculaire attractie, die het iconische Spookslot vervangt, biedt een unieke ritervaring die nergens anders ter wereld te vinden is. Het innovatieve ritsysteem maakt zijn wereldwijde debuut in de Efteling en belooft bezoekers een ongeëvenaarde griezelbeleving.
30/10/24
Menno Stokman verlaat CELTH na zeven jaar
Menno Stokman, directeur van het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH), neemt na ruim zeven jaar afscheid. Per 1 januari 2025 treedt hij in dienst bij de gemeente Wageningen als strategisch adviseur voor het Netwerk Kennissteden Nederland.
30/10/24
Koningin opent Sculpture Hall van Stedelijk Museum
Koningin Máxima opent donderdagavond 14 november de Don Quixote Sculpture Hall, de nieuwe beeldentuin van het Stedelijk Museum Amsterdam. Deze beeldentuin is onderdeel van het vernieuwde entreegebied van het museum.
30/10/24
Boeing haalt 21 miljard dollar op
Vliegtuigbouwer Boeing Company heeft 21 miljard dollar opgehaald via aandelen. Het gaat om een uitgi...
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.

||| Agenda |||

12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...
12/11/24
12/11/24 t/m 12-11-24: Netwerkevent Afsluiting Toeristisch Seizoen 2024
Op dinsdag 12 november organiseert Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug en Vallei de afsluiting ...
22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...