Geplaatst op: 19-09-2024
Auteur: Marc Gerlings

Wat zijn de kansen van de reissector in de arbeidsmarkt?

Wat zijn de kansen van de reissector in de arbeidsmarkt?
Wat is het imago van werken in de Nederlandse reissector? In de sector zelf wordt de afwisseling van het werk hoog gewaardeerd. Nog niet alle potentiële medewerkers hebben dat in de gaten. Met heel veel communicatie op verschillende kanalen wil Esther Gathier manager van Reiswerk dat gat dichten.

Reiswerk heeft in samenwerking met Sparkey, het HR-onderzoeksteam van Motivaction International B.V., een imago-onderzoek uitgevoerd naar werken in de reissector. Het onderzoek, dat werd uitgevoerd onder de Nederlandse beroepsbevolking én medewerkers uit de reisbranche, biedt waardevolle inzichten die de positie van de reisbranche op de arbeidsmarkt kunnen versterken. Er komen mooie uitdagingen uit naar voren, waar het werk van Reiswerk perfect op aansluit. Het arbeidsmarktfonds zet zich in om de aantrekkelijkheid van de sector te vergroten en daardoor nieuw talent aan te trekken en te behouden.

Uitgebreide mogelijkheden nog onbekend

Uit het onderzoek blijkt dat een deel van de beroepsbevolking (45%) geen duidelijk beeld heeft van de carrièremogelijkheden in de reisbranche. Al lijkt het percentage hoog, ligt dit in vergelijking met andere branches rond het gemiddelde. De eerste associatie die men heeft, is vaak ‘reisbureau’, en functies zoals reisadviseur en reisleider zijn het meest bekend. Natuurlijk zijn er veel meer carrièremogelijkheden binnen de sector, zoals marketeer, productmanager en klantenservice, die bij het bredere publiek nog te weinig bekend zijn.

Waar kunnen werkgevers op inspelen?

Medewerkers in de reisbranche zijn vooral te spreken over de prettige werksfeer, de afwisseling in het werk en de inhoudelijke diepgang van hun taken. Maar liefst 81% vindt het werken met reizen het leukste aspect van hun baan, gevolgd door het blij maken van mensen (67%). 

Ook de Nederlandse beroepsbevolking ziet afwisselend werk, de mogelijkheid om iets voor anderen te betekenen en een fijne werksfeer als kenmerken van een carrière in de reisbranche. Deze inzichten bieden werkgevers uitstekende kansen om potentiële medewerkers enthousiast te maken voor de sector.

De verbeterpunten

Tegelijkertijd zijn er ook verbeterpunten waarop de sector kan inspelen. Hoewel er soms het beeld bestaat dat werken in de reisbranche gepaard gaat met een laag salaris, onregelmatige werktijden en veel reizen, blijkt dit in de praktijk vaak niet zo te zijn. Veel functies in de reisbranche kennen bijvoorbeeld geen frequente reisbewegingen of wisselende werktijden. Dit biedt ruimte om deze misvattingen weg te nemen en de voordelen van de branche beter te communiceren. Daarnaast zien huidige medewerkers kansen voor verdere verbetering, zoals een nóg aantrekkelijker salaris en meer duidelijkheid over doorgroeimogelijkheden. Een kans voor werkgevers om gericht aan de slag te gaan met het versterken van hun (secundaire en tertiaire) arbeidsvoorwaarden en daarmee hun aantrekkingskracht op talent verder te vergroten.

Esther Gathier over positie sector in de arbeidsmarkt

"Dit onderzoek geeft ons waardevolle inzichten in hoe werken in de reisbranche wordt gezien en ervaren," zegt Esther Gathier, manager van Reiswerk. "Met deze kennis kunnen we beter inspelen op de behoeften en verwachtingen van zowel huidige als potentiële medewerkers, en zo de reisbranche als aantrekkelijke werkgever nóg sterker positioneren."

Van de gehele beroepsbevolking overweegt 28% een carrière in de reissector. Dit biedt enorm veel kansen! Vooral voor mensen tussen de 25-34 jaar, vaak woonachtig in stedelijke gebieden, is de reisbranche interessant vanwege het avontuur, de afwisseling en de mogelijkheid om mensen blij te maken.

"Bijna de helft van de potentiële werknemers (44%) ziet wel functies in de reisbranche die aansluiten op hun kwalificaties, en 43% denkt dat een specifieke opleiding nodig is. Een kans voor Reiswerk om via gerichte arbeidsmarktcommunicatie de veelzijdigheid van de sector en de carrièremogelijkheden, ook zonder toeristische opleiding, nóg meer onder de aandacht te brengen", zegt Gathier. "Met onder meer interviews, podcasts, vlogs, video's en de website www.baanindereiswereld.nl belichten we de talloze mogelijkheden die de sector biedt."

De uitgebreide resultaten van het onderzoek kun je hier downloaden: www.reiswerk.nl/arbeidsmarktonderzoek

Stichting Reiswerk is het samenwerkingsverband van branchevereniging ANVR en de vakbonden FNV en CNV en houdt zich bezig met arbeidsmarktontwikkeling, opleiding en employability en voorlichting over arbeidsvoorwaarden en de cao in de reisbranche. Dit alles met als doel te zorgen voor voldoende toekomstbestendige, gekwalificeerde medewerkers.

 
Trefwoorden: reizen, arbeidsmarkt, werk, carriere, onderzoek, ondernemen, management

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

04/10/24
Rabobank: Ketens dominanter in horeca en recreatie
Ketens worden tot 2040 steeds dominanter in de sectoren horeca en recreatie. Ondernemers doen er goed aan zich te richten op een flexibel en betaalbaar concept. En bedrijven moeten zelf de regie nemen op verduurzamen, anders dicteren ketenpartners die voor je. Dat zijn enkele opmerkelijke conclusies van Rabobank in haar nieuwe Sectorvisie Horeca & Recreatie.
04/10/24
Nederlanders willen eerlijke vliegbelasting, ook zorgen om betaalbaarheid vliegen
Ruim een derde (34%) van de Nederlanders vreest dat vliegen te duur voor hen wordt als de kosten van vliegen verder stijgen. Veel Nederlanders zien in een eerlijkere opzet van de vliegbelasting een oplossing. Dat betekent dat er een meerderheid is voor afstandsafhankelijke vliegbelasting, hogere belasting voor businessclass en een heffing voor transferpassagiers.
04/10/24
Waterstate Wellness Hotel geopend
Onder grote belangstelling opende Waterstate Wellness Hotel woensdagmiddag 25 september officieel zijn deuren. De exclusieve opening begon met een warm welkomstwoord van zowel de directie als de wethouder Joost De Goffau van Goes.
04/10/24
Exclusief voor leden
Toverland vernieuwt parade Halloween
Dit jaar beginnen de Halloween Nights extra goed met een vernieuwde parade.
04/10/24
Week van de Veiligheid met nieuwe campagne
Ondernemers en hun personeel worden helaas in toenemende mate geconfronteerd met agressie en geweld....
03/10/24
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking MECC en EMG
Event Management Group (EMG) en MECC Maastricht gaan samenwerking. Daarmee willen de twee hun marktpositie versterken en de klantervaring verder te optimaliseren.
03/10/24
ZigZag campagne in Breda voor cultuur
Om aandacht te vestigen op het rijke cultuuraanbod in de stad is Breda Marketing in opdracht van Gemeente Breda gestart met de campagne ‘ZigZag door cultureel Breda’. De campagne etaleert de mix in aanbod, van groot tot ‘klein dat groots is’.
03/10/24
Exclusief voor leden
Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch winnen duurzame kampeerawards
Op het Duurzaamheidscongres Kampeerbranche zijn de duurzame kampeerawards uitgereikt. Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch gingen er met de Awards vandoor.

||| Agenda |||

10/10/24
10/10/24 t/m 10-10-24: Education & Research Day
Op donderdag 10 oktober 2024 organiseert de Hotelschool The Hague een Education & Research Day. ...
12/10/24 t/m 13-10-24
12/10/24 t/m 13-10-24: Campervan Days
Tien vooraanstaande Nederlandse campermerken en NKC organiseren een gloednieuw event; Campervan Days...
15/10/24
15/10/24 t/m 15-10-24: Discover Your Future Networking Event
De Academy for Leisure & Events van de Breda University of Applied Sciences organiseert op dinsd...
23/10/24
23/10/24 t/m 23-10-24: Seminar Creating Equitable Destinations
CELTH organiseert in samenwerking met The Travel Foundation de online presentatie van het onderzoeks...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...