Geplaatst op: 11-09-2024
Auteur: Marc Gerlings

Samenwerking NS en Rode Kruis bij grote storingen

Onder meer bij storingen na evenementen

Samenwerking NS en Rode Kruis bij grote storingen
Het Rode Kruis en spoporbedrijf NS gaan samenwerken bij langdurige storingen van het treinverkeer. Het gaat om een pilot van één jaar, waarbij Rode Kruis-vrijwilligers bijspringen om reizigers te ondersteunen of op te vangen.  

Bij hitte en kou of op een laat tijdstip kan een treinverstoring vervelende gevolgen hebben voor de reiziger. Tijdens dit soort omstandigheden is extra ondersteuning prettig, onderkennen het Rode Kruis en de NS. Vrijwilligers helpen mensen met hand-en-spandiensten, een luisterend oor en eventueel nachtelijke opvang.  

De focus ligt op niet-zelfredzame mensen tijdens incidenten die langere tijd duren. Zeker op een hete zomerdag of wanneer er 's avonds geen alternatieven meer zijn om thuis te komen, is deze hulp gewenst. Ieder jaar gebeurt het wel dat concertgangers stranden of mensen lange tijd op het perron moeten wachten.  

"Hier zijn we goed in"  

Doordat het Rode Kruis nu naar verwachting vaker zal worden ingezet, blijven de hulpverleners goed getraind. Tot nog toe sprong de hulporganisatie alleen bij tijdens grote verstoringen op het spoor, als de Veiligheidsregio het Rode Kruis inschakelt. Vanaf nu kan de NS ook direct het Rode Kruis oproepen bij grote calamiteiten.  

Suzanne Segaar is hoofd Nationale Hulp bij het Rode Kruis: "In heel Nederland staan onze vrijwilligers dag en nacht klaar tijdens rampen en incidenten, groot en klein. Daarom past deze samenwerking met de NS ons ook uitstekend: hier zijn we goed in. Hierom bestaat het Rode Kruis: mensen helpen en menselijk lijden verminderen."  

Eelco van Asch, directeur Operaties en lid van de RvB van NS: "Zowel het Rode Kruis als NS staan midden in de maatschappij. We willen er zijn voor onze reizigers en collega’s, ook als het een keer tegenzit. Het Rode Kruis vult NS bij zulke grote storingen heel goed aan.” 
Trefwoorden: ns, trein, reizen, evenement

CELTH





||| Nieuws |||

14/03/25
Exclusief voor leden
Flinke omzetgroei in reisbranche
In 2024 is de omzet in de reisbranche met 7,9% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.
14/03/25
Extra regels voor recreatie bij wolvengebied Utrecht
Provincie Utrecht heeft de regels aangescherpt voor recreatie bij de Leusderheide. Het gaat om een aanlijnplicht voor honden, regels voor kinderen op de paden en het advies om als groep bij elkaar te blijven.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
13/03/25
Kröller-Müller viert 80 jaar vrijheid met wandelingen en open schuilkelder
Van 29 april tot en met 5 mei 2025 herdenkt het Kröller-Müller Museum 80 jaar vrijheid. De schuilkelder is opengesteld voor publiek, er zijn minicolleges in het museum en vrijheidswandelingen in de beeldentuin.
12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.

||| Agenda |||

18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...