Geplaatst op: 05-07-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Ruim een derde van de Nederlanders houdt rekening met extreem weer bij vakantiekeuze

Voor deze groep Nederlanders is eigen land een populaire vakantiebestemming

Ruim een derde van de Nederlanders houdt rekening met extreem weer bij vakantiekeuze

Van de Nederlanders heeft 56% een vakantie geboekt die in de komende 12 maanden gaat plaatsvinden. De maand juli is het populairst als vertrekmaand voor de eerstvolgende vakantie. Daarentegen kijken Nederlanders die nog van plan zijn een vakantie te boeken juist minder naar de maanden juli en augustus als vertrekmaand dan vorig jaar. Nederlanders die extreme weersomstandigheden vrezen, zijn minder van plan naar Zuid-Europa te gaan en kiezen meer voor een vakantie in eigen land.


Dit blijkt uit de nieuwste editie van de Vakantie Sentiment Monitor die het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) vandaag uitbrengt. Deze monitor in zes verschillende landen (Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten) geeft inzichten in vakantieplannen en de invloed van actualiteiten hierop.


Extreem weer beïnvloedt bestemming

Gemiddeld 37% van alle ondervraagden geeft aan dat toenemende extreme weersomstandigheden hun vakantiekeuzes beïnvloeden. Van de Nederlanders die dit aangeven (35%), past bijna 1 op de 2 de bestemming aan. Voor het eerst is onderzocht waar zij liever niet meer of juist wel naartoe gaan. Het blijkt dat Nederlanders nu minder of niet meer van plan zijn om naar Zuid-Europa op vakantie te gaan en meer geneigd zijn om in eigen land te blijven. Bovendien geeft een derde van hen aan het belangrijk te vinden dat de vakantiebestemming dichtbij huis is.


Vakantiekeuze wordt aangepast door hoge prijzen

Bijna de helft van alle ondervraagden (gemiddeld 46%) geeft aan genoodzaakt te zijn het vakantiegedrag aan te passen als gevolg van stijgende prijzen. Dit is een kleine daling ten opzichte van vorig jaar (50%). Het vermijden van het hoogseizoen blijkt onder alle ondervraagden een belangrijkere maatregel dan vorig jaar. Nederlanders geven vooral aan minder vaak op vakantie te gaan en te zoeken naar een goedkoper verblijf als gevolg van de hoge prijzen.


4 op de 10 houdt daadwerkelijk rekening met het milieu bij het boeken van vakanties

In voorgaande monitoren konden ondervraagden aangeven in hoeverre ze het belangrijk vinden rekening te houden met het milieu bij boeken van hun vakantie. In deze monitor is voor het eerst de stelling voorgelegd of de ondervraagden dit ook daadwerkelijk doen; gemiddeld 40% blijkt rekening te houden met het milieu bij het boeken van hun vakantie. De ondervraagden die dit doen, gaan vaker in eigen land op vakantie en minder vaak naar bestemmingen elders in Europa. Ook geven deze ondervraagden aan in mindere mate met het vliegtuig en vaker met de trein op vakantie in Europa te gaan dan ondervraagden die geen rekening houden met het milieu.


Eigen land als vakantiebestemming

Uit de resultaten blijkt dat het eigen land een geliefde vakantiebestemming blijft voor Nederlanders. Zo kiest 22% van de Nederlanders ervoor om de eerstvolgende vakantie in eigen land door te brengen, hetzelfde aandeel als vorig jaar. Algemeen directeur Jos Vranken: "De keuze voor vakanties dichterbij huis is niet alleen een reactie op de toenemende extreme weersomstandigheden, maar kan ook een bewuste keuze voor duurzaamheid zijn. Ook worden er hierdoor meer vakanties buiten het hoogseizoen geboekt. Ondanks de stijgende prijzen blijft de wens om op vakantie te gaan namelijk sterk. Dit zijn belangrijke aspecten waarmee we rekening moeten houden om vakanties in eigen land aantrekkelijk te kunnen maken en houden.”

Trefwoorden: Extreem weer, vakantiekeuze, eigen land

CELTH



||| Nieuws |||

21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
14/05/25
Exclusief voor leden
Tweede XL klompenpad gaat open
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.
13/05/25
Deal tussen hotelier CitizenM en hotelgigant Marriott is geen bedrijfsovername
De overname lijkt op een klassieke bedrijfsovername, maar in werkelijkheid gaat het om de koop van het merk en de formule.
09/05/25
Exclusief voor leden
Horeca laat miljoenen liggen door te weinig alcoholvrije opties
De horeca mist jaarlijks een omzet van maar liefst €437 miljoen door onvoldoende in te spelen op de groeiende vraag naar alcoholvrije dranken. De verkoop van alcoholvrije drankje groeit sterk maar het aanbod in de horeca is zeer gering.
07/05/25
Van der Valk en Fletcher populairste hotels voor Nederlanders
Meer dan de helft van de Nederlandse bevolking heeft de afgelopen drie jaar minstens één nacht in een Nederlands hotel doorgebracht. De hotelmarkt in Nederland wordt gedomineerd door Van der Valk en Fletcher Hotels.
07/05/25
Hoe presteerden de horeca en reisbranche in het eerste kwartaal?
De omzet in de Nederlandse vrijetijdssector geeft in de eerste twee maanden van 2025 een wisselend beeld. De horeca zit wat in de min terwijl de reisbranche flink plust.
25/04/25
Dormio Group sluit zich aan bij HISWA-RECRON
Dormio Group is lid geworden van brancheorganisatie HISWA-RECRON. Deze stap onderstreept de ambitie van Dormio Group om de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren en actief bij te dragen aan de ontwikkeling van de sector.
24/04/25
BinnenhofBuiten doneert spiegelend kunstwerk aan Flora Restaurant en Filmhuis
Het Haagse stadsprogramma BinnenhofBuiten schenkt een monumentaal kunstwerk van de Haagse kunstenaar Marleen Sleeuwits aan Flora Restaurant en Filmhuis.