Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-06-2024
Auteur: Marc Gerlings

Nieuwe speelplek voor Museumplein Amsterdam

Begin 2025 starten de werkzaamheden

Nieuwe speelplek voor Museumplein Amsterdam
Ontwerp van Boerplay voor speelplek op het Museumplein. Illustratie: Boerplay.
Het Museumplein is een hotsport voor toeristen. In een driehoekvormige ruimte wordt nu gewerkt aan een nieuwe speeltuin. Het ontwerp is van Boerplay.

De speelplek wordt toegankelijk voor iedereen dankzij ruime paden, een zachte vloer en duidelijke kleuren. Kinderen kunnen klimmen in de netten van een trommel. Je kunt bovenin praten door de spreekbuis met vrienden die beneden spelen. Een triangelschommel wordt geplaatst, waar je samen of alleen op kan schommelen. Iedereen kan deelnemen, zelfs als zitten lastig is. Test je spieren en balans op speeltoestel contrabas. En vergeet niet dat fotomoment voor het Rijksmuseum, melden de ontwerpers.

Nog meer speeltoestellen worden geplaatst zoals een werk-watertafel. Een werktafel waar je een eigen racebaan kan bouwen voor zelf meegebrachte auto’s. Laat flesjes water leeglopen in de groef en bouw een dam van stokjes of steentjes.

Kleine en grote glijbaan.De peuterglijbaan, bereikbaar voor iedereen via een kleine helling, klimmend of kruipend. Je kunt omhoog klimmen of naar beneden rennen. En naar de grote. Klim via de klimgrepen op de grote rots naar de hoge glijbaan en geniet van een snelle afdaling vanaf 2 meter hoogte. De helling naast de ingang biedt de helling een leuke uitdaging voor rolstoelgebruikers. Er komt ook een opvallende muziekbalk.

Er zijn vier duidelijke ingangen voorzien zonder drempel. Op deze manier zijn de speelplek en alle toestellen bereikbaar voor mensen in een rolstoel of met een rollator of kinderwagen.

De gemeente en Boerplay verwachten begin 2025 te starten met de werkzaamheden.

Kinderen van de organisatie de Speeltuinbende kunnen binnenkort reageren op het voorlopig ontwerp. Zij krijgen hiervoor een uitnodiging.
Trefwoorden: Museumplein, Amsterdam, spelen, toerisme, hotspot

CELTH



||| Nieuws |||

10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...