Geplaatst op: 14-05-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Waarvoor gebruiken Nederlanders het vakantiegeld?

Waarvoor gebruiken Nederlanders het vakantiegeld?
Afbeelding van Lutz Dieckmann via Pixabay

Met de uitbetaling van het vakantiegeld in het vooruitzicht heeft Pricewise onderzocht of Nederlanders dat geld wel gebruiken om een vakantie te bekostigen. Dat valt hard mee. Slechts 11% van de mensen in Nederland gebruiken het vakantiegeld niet voor vakantie, maar om hun vaste lasten te kunnen betalen. Wel zijn er grote verschillen tussen bevolkingsgroepen.

Hans de Kok, directeur Pricewise: "De energieprijzen en inflatie zijn nu weliswaar gedaald, maar je betaalt wel weer meer voor andere zaken, zoals bijvoorbeeld een drankje bij een bevrijdingsdagconcert. Het blijft voor veel mensen helaas nog steeds lastig om rond te komen, waardoor ze hun vakantiegeld wel voor vaste lasten moeten gebruiken. Wel zullen mensen die net onder modaal verdienen dit jaar netto iets meer vakantiegeld krijgen, doordat de loonbelastinginhouding is veranderd. Wanneer je een modaal inkomen of hoger hebt, dan ontvang je een bedrag dat lager of gelijk is aan afgelopen jaar.”

Geen geld om op vakantie te gaan

Uit het onderzoek naar vakantiegeld blijkt ook dat het voor tien procent van de Nederlanders te duur is om op vakantie gaan dit jaar. Voor huishoudens met kinderen tot twaalf jaar ligt dat percentage op 16,7%. Een op de vijf Nederlanders geeft aan dit jaar minder lang op vakantie te gaan omdat alles duurder is geworden. Twaalf procent van de Nederlanders geeft aan sowieso nooit op vakantie te gaan.

Vooral jongeren (14,6%) gebruiken hun vakantiegeld om kosten te betalen. Van deze groep lost 14 % er achterstanden of schulden mee af, net als 14,3% van de 40-49 jarigen.  

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, budgetten, vakantiegeld

CELTH





||| Nieuws |||

13/02/25
Verkiezing Leukste Uitje weer terug in 2026
Na een tussenjaar zonder verkiezing Leukste Uitje van Nederland, wordt de draad in 2026 weer opgepakt door een samenwerking van partijen in de dagrecreatie branche: Go-Kids, Pretwerk, de Great Stay App en de organisatie van Recreatie Vakbeurs / Recreatie Next Level).
12/02/25
Scandic versterkt positie in Duitsland
Scandic blijft uitbreiden op bestemmingen in Duitsland en zal een leegstaand hotel met 214 kamers overnemen in het westelijke district van het centrum van Berlijn.
11/02/25
Exclusief voor leden
Meer dan 50 miljoen verblijfstoeristen in Nederland
Weer een recordjaar voor het Nederlands verblijfstoerisme met 51,7 miljoen gasten en 146,1 miljoen overnachtingen. In 2012 telden Nederlandse logiesaccommodaties slechts 33,4 miljoen gasten die samen 92,9 miljoen overnachtingen realiseerden. Dat blijkt uit voorlopig cijfers van het CBS op basis van de Statistiek Logiesaccommodaties.
11/02/25
DMO en Groninger Museum maken samen podwalk door de stad
Marketing Groningen en het Groninger Museum introduceren de nieuwe podwalk ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’. Deze podwalk neemt luisteraars mee langs historische locaties in de stad Groningen, waar de kunststroming door het eind van de 19e eeuw/de eeuwwisseling voelbaar is.
11/02/25
Aviareps vertegenwoordig Visit Monaco in Nederland
Bureau AVIAREPS zal destinatie Monaco vertegenwoordigen op de DACH-markt (Duitsland, Oostenrijk en Z...
10/02/25
Nationale Sportweek telt liefst 5 host cities
Van 19 tot en met 28 september 2025 vindt de Nationale Sportweek plaats, waarbij heel Nederland in beweging komt. Vijf steden springen eruit als host cities: Leeuwarden, Bunschoten, Zoetermeer, Westland en Helmond.
10/02/25
Winnaars Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel
Op 6 februari vond de jaarlijkse uitreiking van de Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel plaats in Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam. Tijdens dit evenement werden de meest inspirerende reportages over toeristisch en cultureel Vlaanderen in Nederlandse media gevierd.
10/02/25
Exclusief voor leden
Bezoekersrecord voor Toverland
Attractiepark Toverland heeft in 2024 voor het derde jaar op rij een bezoekersrecord behaald. Het park in het Limburgse Sevenum werd bezocht door 1,2 miljoen gasten. Deze groei is te danken aan investeringen in kwaliteit, seizoensevenementen en gasttevredenheid.

||| Agenda |||

12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...