Geplaatst op: 22-04-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Ondanks stijgende prijzen en extreem weer hebben meer Nederlanders meer vakantieplannen

Ondanks stijgende prijzen en extreem weer hebben meer Nederlanders meer vakantieplannen
Foto: NBTC / Iris van den Broek

Van alle Nederlanders heeft 89% plannen de komende twaalf maanden op vakantie te gaan. Dit is meer dan vorig jaar, toen dat op 84% lag. Opvallend is dat duurzaamheid, stijgende prijzen en extreme weersomstandigheden een belangrijke rol spelen bij vakantiekeuzes. Van alle Nederlanders heeft 51% al een vakantie geboekt en heeft nog eens 39% de intentie dit te gaan doen.

Dit blijkt uit de negentiende editie van de Vakantie Sentiment Monitor die het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) vandaag uitbrengt. Dit onderzoek in zeven verschillende landen (Nederland, Duitsland, België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, de Verenigde Staten en China) geeft inzichten in vakantieplannen en de invloed van de actualiteit hierop.

Meer behoefte aan spreiding vakanties

Uit de resultaten blijkt dat de maand mei onder Nederlanders een geliefde vakantiemaand is. Ook zien we dat aspecten als betaalbaarheid en weersomstandigheden voor een grote groep Nederlanders meespeelt in vakantiekeuzes. Volgens algemeen directeur Jos Vranken een interessante ontwikkeling: "Er lijkt steeds meer behoefte aan vakantiespreiding te zijn. Dit kan zorgen voor meer keuzemogelijkheden en lagere prijzen voor consumenten. Ook voor ondernemers is spreiding interessant; het kan zorgen voor meer bezoek buiten het hoogseizoen. Zo leveren bezoekers ook een waardevolle bijdrage buiten de piekmomenten om. Momenten waarop het vaak al erg druk is en accommodaties bijvoorbeeld al vol zitten. Ook kan spreiding de druk op steden en regio’s verlichten. Het is duidelijk dat we meer inzicht moeten krijgen in de effecten ervan en de maatregelen die daarbij passen, zoals flexibilisering van vakanties. Daarover moeten we als sector het gesprek met elkaar en ook het onderwijs aangaan.”

1 op de 10 Nederlanders vermijdt hoogseizoen vanwege stijgende prijzen

Van alle ondervraagden geeft gemiddeld 50% aan genoodzaakt te zijn aanpassingen te maken in het vakantiegedrag door stijgende prijzen. Voor Chinezen en Fransen geldt dit het meest (60% en 57%), voor Nederlanders het minst (38%). Vooral het verminderen van het aantal vakanties en het kiezen voor goedkopere accommodaties zijn veel gehanteerde strategien om stijgende prijzen het hoofd te bieden. Interessant is dat 10% van de Nederlanders het hoogseizoen vermijdt vanwege stijgende prijzen, een stijging ten opzichte van vorig jaar. Tegelijkertijd geeft gemiddeld 44% van alle ondervraagden aan voor de eerstvolgende vakantie een vergelijkbaar budget te hebben als in voorgaande jaren. Zelfs 31% geeft aan meer budget beschikbaar te hebben.

AI speelt nog geen rol in orientatieproces

ChatGPT en AI spelen nog nauwelijks in rol bij de keuze voor een volgende vakantiebestemming. In de Europese landen geeft tussen de 2% en 4% aan dit te gebruiken. In de Verenigde Staten (6%) en China (8%) is dat beduidend hoger.Meest gebruikt worden websites van reisorganisaties en boekingssites (29% - 51%) en zoekmachines (27% - 38%). Ook aanbevelingen van vrienden, familie en collega’s (21% - 41%) een grote rol.

Extreem weer leidt tot vakantieaanpassingen

Extreme weersomstandigheden beïnvloeden voor gemiddeld 46% van alle ondervraagden hun vakantiekeuze. Als gevolg van extreem weer passen vakantiegangers vooral de periode waarin ze op vakantie gaan aan. Nederlanders kiezen meer dan andere landen voor het aanpassen van de bestemming vanwege extreem weer (52%). Ondertussen letten Britten en Amerikanen meer op de voorwaarden en verzekeringen bij het boeken van een vakantie.

Duurzaamheid grote invloed op vakantiekeuzes

Bij het boeken van vakanties vindt gemiddeld 51% van alle ondervraagden het belangrijk om rekening te houden met duurzaamheid. Bij Nederlanders speelt duurzaamheid relatief minder (37%). Duurzaamheid heeft meer invloed op vakantiekeuzes dan mogelijke drukte op vliegvelden en conflicten in de wereld. Opvallend is dat Nederlanders het minst rekening houden met duurzaamheid. Chinezen geven het meest aan rekening te houden met duurzaamheid, door hun keuze in bijvoorbeeld accommodatie, vervoermiddel of bestemming. Zij zijn ook meer dan andere landen gevoelig voor conflicten in Oekraine, en Israel en de Palestijnse gebieden.

Spanje populairste Europese vakantieland

Spanje is het populairste Europese vakantieland voor Nederlanders, Belgen, Duitsers, Fransen, Engelsen, Amerikanen en Chinezen. In alle zeven landen komt Spanje terug in de top 5; bij vier landen zelfs op de eerste plek. Zo is Spanje favoriet onder Nederlanders, Duitsers, Fransen en Britten. Ook voor 23% van de Nederlanders is Spanje het favoriete Europese vakantieland, gevolgd door Frankrijk, Italië en Duitsland (elk 11%). De top 5 wordt gecomplementeerd door Griekenland met een aandeel van 9% in de buitenlandse vakantieplannen van Nederlanders . In de onderzochte landen heeft Nederland als vakantiebestemming een laag aandeel. Het hoogst in Duitsland (5%) en België (4%), de Verenigde Staten (3%) en China (2%). 

Minder binnenlandse vakantieplannen in Limburg en Gelderland

Nederlanders die hun eerstvolgende vakantie in Nederland willen doorbrengen, geven aan dit het meest in Drenthe en Noord-Holland te willen doen (resp. 13% en 11%). Daarna volgen Limburg, Zeeland, Noord-Brabant en Overijssel (alle vier 10%). Ten opzichte van een jaar geleden zijn de plannen voor een vakantie/weekendje weg afgenomen in Limburg en Gelderland.

Link: https://www.nbtc.nl/nl/site/actueel/ondanks-stijgende-prijzen-en-extreem-weer-heeft-90-van-de-nederlanders-vakantieplannen
Trefwoorden: vakanties, toerisme, onderzoek

CELTH




||| Nieuws |||

14/11/25
Slagharen bouwt 30 meter hoge attractie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen bouwt een nieuwe attractie die in de lente van 2026 wordt geopend. Het wordt een 30 meter hoge blikvanger. Het is waarschijnlijk een schommelconstructie waarbij de gasten ook ronddraaien.
07/11/25
Exclusief voor leden
Winterprogrammering Slagharen met circusbeleving
Het hoogtepunt van de winterprogrammering in Slagharen wordt het Magical Winter Circus. Het circus gaat twee keer per dag open voor het publiek.
06/11/25
BUas docenten op werkbezoek in Europa Park
Op 30 en 31 oktober verwelkomde het Europa-Park Resort een delegatie van Breda University of Applied Sciences (BUas) voor een tweedaags werkbezoek dat in het teken stond van kennisverdieping en verdere samenwerking.
27/10/25
Dutch Game Week 2025 toont brede en creatieve groei van games
Games, je komt deze steeds vaker tegen. Ook bij vakantieparken, attracties en erfgoed vind je serious games of gewoon voor de fun. De Dutch Game Week 2025 (27 november t/m 4 december) toont innovatie, verbinding en creatieve groei van de Nederlandse en internationale game-industrie.
27/10/25
ARTIS weekend gratis toegankelijk voor kinderen
Voor de 750ste verjaardag van Amsterdam trakteert ARTIS in het weekend van 8 en 9 november alle kinderen tot en met 12 jaar op gratis toegang tot het dierenpark én de musea.
10/10/25
Exclusief voor leden
Dierenpark Amersfoort opent rattenattractie in Stad der Oudheid
Dierenpark Amersfoort breidt eind 2025 uit met een opvallende nieuwe beleving: een rattenverblijf in het themagebied de Stad der Oudheid.
08/10/25
Exclusief voor leden
Woodhenge een cirkel met een missie
Almere Jungle heeft een bijzondere beleving toegevoegd, een Woodhenge, geïnspireerd op de houten cirkels van onze voorouders, waar bezoekers kunnen leren over uitgestorven dier- en plantsoorten.
08/10/25
Efteling en Vekoma bouwen rolstoel die in attracties past
Attractie- en vakantiepark De Efteling en attractiebouwer Vekoma samen met experts en ervaringsdeskundigen van Nationale Vereniging de Zonnebloem ontwikkelden een vernieuwend concept voor meer inclusiviteit binnen attractieparken, met name gericht op gasten in een rolstoel.