Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-12-2023

Ordeverstoorders luchtvaart aanpakken

Ordeverstoorders luchtvaart aanpakken
Foto: KLM

Ordeverstorende passagiers, of in het Engels unruly passengers, veroorzaken problemen in de luchtvaart. Dat is fors toegenomen sinds 2019. Vandaag zet de overheid en de Nederlandse luchtvaart hun handtekeningen onder een intentieverklaring om ordeverstoring aan boord te verminderen.

Met verbaal agressieve gedrag, of soms zelfs fysiek geweld kunnen ordeverstorende passagiers veiligheidsrisico’s veroorzaken, zowel aan boord als in de vertrekhal. Dit gedrag heeft vaak grote impact op medepassagiers en de bemanning van de vliegtuigen. Ook kan het leiden tot omleidingen en vertragingen van vluchten.


De partijen gaan onder meer onderzoeken hoe passagiers effectiever op de consequenties van hun gedrag gewezen kunnen worden. Ook wordt onderzocht hoe personeel nog beter kan worden getraind om met dit soort incidenten om te gaan. Sinds mei bestaat er een digitaal aangifteformulier, waarmee personeel gemakkelijk aangifte kan doen tegen ordeverstorende passagiers. Wie zich misdraagt in een vliegtuig of op de grond moet worden aangepakt en het is belangrijk dat personeel aan boord en in de vertrekhal op de hoogte is van de mogelijkheden om hieraan bij te dragen.

No Fly-lists breder delen

Luchtvaartmaatschappijen houden No Fly-lists bij van passagiers die zich in hun vliegtuigen, op Schiphol of op buitenstations hebben misdragen. De ondertekenaars gaan ook onderzoeken of dit soort informatie tussen alle Nederlandse airlines kan worden gedeeld, met inachtneming van alle bestaande regelgeving rondom privacy. KLM en Transavia delen binnen de KLM-groep sinds 2022 gegevens van passagiers die op de No Fly-list zijn geplaatst vanwege ontoelaatbaar gedrag aan boord of op de grond. Passagiers krijgen bij beide maatschappijen een vliegverbod van minimaal vijf jaar als zij zich op een vlucht van Transavia óf KLM misdragen.


Enorme toename van aantal unruly passagiers

KLM constateert op haar vluchten een toename van het aantal unruly passagiers van 100% ten opzichte van 2019. In 2023 werden gemiddeld 30 ordeverstorende passagiers per maand geregistreerd, terwijl dat er in 2019 gemiddeld 15 waren. 60% van de gevallen vonden plaats aan boord, 40% in de vertrekhal. In ruim de helft van de gevallen speelt alcohol een factor.

 

Mark Harbers, demissionair minister Infrastrustructuur en Waterstaat: "Vliegen is een van de veiligste vormen van transport. Dat er mensen zijn die zich misdragen in een vliegtuig en daarmee de veiligheid van passagiers en personeel in gevaar brengen is onacceptabel. Helaas komt het ook steeds vaker voor. Het is belangrijk dat we met alle betrokken partijen ons gezamenlijk inzetten om dit soort incidenten verder terug te dringen.”


Leen van Duijn, VP KLM Security Services: "Als luchtvaartmaatschappij staat bij ons veiligheid voor onze passagiers en medewerkers voorop. We tolereren dan ook geen enkele vorm van geweld aan boord. De gevolgen van passagiers die zich misdragen zijn groot; dit heeft een grote impact op onze passagiers en onze collega’s. Elke vorm van fysiek geweld richting onze crew of medepassagiers is onacceptabel. Helaas moeten we constateren dat het aantal unruly passagiers fors is toegenomen. Wat we in de lucht ervaren is een afspiegeling van de maatschappij. Het is daarom goed dat dit probleem met de luchtvaartsector en de overheid gezamenlijk wordt aangepakt.”

 

Nationaal en internationaal verband

De intentieverklaring is ondertekend door Royal Schiphol Group NV, Transavia, KLM, TUI, Corendon Dutch Airlines, het Openbaar Ministerie en de Koninklijke Marechaussee. Nederland is het derde land in Europa dat een verklaring zoals deze heeft ondertekend, na Noorwegen en Ierland. Het onderwerp staat internationaal breder op de agenda, ook bij de Europese en internationale luchtvaartorganisaties EASA en IATA.

Trefwoorden: ordeverstoring

CELTH



||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...
26/05/25
Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019
AFC Ajax en Rabobank voeren sponsorlijst aan met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten.
26/05/25
Exclusief voor leden
In vijf jaar tijd doneert Natuurhuisje 1 miljoen euro aan natuurdoelen
Boekingsplatform Natuurhuisje heeft in totaal sinds juli 2020 € 1.000.000 gedoneerd aan lokale natuurprojecten. Het meest recente project helpt de eigenaren van vakantiehuizen op het boekingsplatform met streekeigen tuinen in Drenthe.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...