Geplaatst op: 14-12-2023
Auteur: Marc Gerlings

Buurtcamping zorgt voor 27% nieuwe vriendschappen

Buurtcamping zorgt voor 27% nieuwe vriendschappen
Meer waardering voor de mensen in de buurt, door de Buurtcamping. Foto: Buurtcamping / Maarten de Kok.

Voor stichting De Buurt, waaronder De Buurtcamping valt, staat december altijd in het teken van kamperen. Waarom? De cijfers van De Buurtcamping enquête kwamen binnen, en met goede resultaten. Meer dan 600.000 ontmoetingen op De Buurtcamping 2023 zorgden onder meer verbinding, nieuwe vriendschappen (27%) en bovenal heerste het gevoel dat men zichzelf kan zijn op de camping.


2023 was het jaar dat de 11e editie van De Buurtcamping plaatsvond met 61 driedaagse campings en 10 campings zonder slaapzak, verspreid door heel het land. Hiermee werden meer dan 17.260 buurtbewoners bereikt en meer dan 600.000 ontmoetingen gefaciliteerd. Het gemiddelde cijfer dat gegeven werd onder alle geënquêteerden was dan ook hoog: een 8.4.

 

Op De Buurtcamping komen mensen in contact met elkaar en dan vooral mensen die ze normaal niet zouden ontmoeten. 75% van de bezoekers gaf aan mensen te hebben gesproken ‘buiten de eigen bubbel’.

 

Zo benadrukte een kampeerder op De Buurtcamping van Groningen Lewenborg: "Het gevoel van saamhorigheid is onbetaalbaar, je gaat als gezin op vakantie maar eenmaal op de Buurtcamping voelt het alsof je met z'n allen op vakantie bent! Daardoor knoop je ook veel makkelijker een praatje aan en ontdek je de verhalen achter mensen die je voorheen alleen van gezicht kende.”  

 

Maarten Hupkes, directeur van Stichting De Buurt, beaamt dit. ‘Het is zo simpel als het klinkt, maar de effecten zijn enorm. Want wanneer je met een wc-rol onder je arm loopt of met slaperige ogen je tent uitrolt, ben je niet langer rijk of minder rijk, werkloos of overwerkt, huurder of huiseigenaar, nieuwkomer of pensionado. Je bent vooral jezelf op de Buurtcamping en dan zie je dat er veel meer overeenkomsten en raakvlakken zijn dan je dacht.’

 

En dat zien we terug in de cijfers van de enquête. Zo sloot 27% van de bezoekers nieuwe vriendschappen, voelt 72% zich zorgelozer dan normaal en kan 91% zichzelf zijn op De Buurtcamping. Gemiddeld werden er 24 mensen gedag gezegd en leerden mensen gemiddeld 7 keer iemand echt kennen buiten de bubbel. Andere opvallende percentages: 11% komt alleen naar De Buurtcamping en 20% van de bezoekers gaat niet op vakantie naast De Buurtcamping.

 

Op dit moment is De Buurtcamping en Stichting De Buurt druk bezig met de planning voor het campingseizoen van 2024. De vragen in het onderzoek zijn opgesteld door onafhankelijk onderzoeksbureau Cigarbox.


Trefwoorden: camping, kamperen, buurt, verbinding

CELTH





||| Nieuws |||

14/02/25
Inspirerende Valentijnsactivatie Reflections in Common in Den Haag
Vandaag op Valentijnsdag, vrijdag 14 februari, kunnen mensen die elkaar liefhebben van 14 tot 17 uur hun liefde laten weerspiegelen in Den Haag bij een het verrassende Reflections in Common-paviljoen. Dit is een onderdeel van het Spiegelfestival.
13/02/25
Verkiezing Leukste Uitje weer terug in 2026
Na een tussenjaar zonder verkiezing Leukste Uitje van Nederland, wordt de draad in 2026 weer opgepakt door een samenwerking van partijen in de dagrecreatie branche: Go-Kids, Pretwerk, de Great Stay App en de organisatie van Recreatie Vakbeurs / Recreatie Next Level).
12/02/25
Scandic versterkt positie in Duitsland
Scandic blijft uitbreiden op bestemmingen in Duitsland en zal een leegstaand hotel met 214 kamers overnemen in het westelijke district van het centrum van Berlijn.
11/02/25
Exclusief voor leden
Meer dan 50 miljoen verblijfstoeristen in Nederland
Weer een recordjaar voor het Nederlands verblijfstoerisme met 51,7 miljoen gasten en 146,1 miljoen overnachtingen. In 2012 telden Nederlandse logiesaccommodaties slechts 33,4 miljoen gasten die samen 92,9 miljoen overnachtingen realiseerden. Dat blijkt uit voorlopig cijfers van het CBS op basis van de Statistiek Logiesaccommodaties.
11/02/25
DMO en Groninger Museum maken samen podwalk door de stad
Marketing Groningen en het Groninger Museum introduceren de nieuwe podwalk ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’. Deze podwalk neemt luisteraars mee langs historische locaties in de stad Groningen, waar de kunststroming door het eind van de 19e eeuw/de eeuwwisseling voelbaar is.
11/02/25
Aviareps vertegenwoordig Visit Monaco in Nederland
Bureau AVIAREPS zal destinatie Monaco vertegenwoordigen op de DACH-markt (Duitsland, Oostenrijk en Z...
10/02/25
Nationale Sportweek telt liefst 5 host cities
Van 19 tot en met 28 september 2025 vindt de Nationale Sportweek plaats, waarbij heel Nederland in beweging komt. Vijf steden springen eruit als host cities: Leeuwarden, Bunschoten, Zoetermeer, Westland en Helmond.
10/02/25
Winnaars Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel
Op 6 februari vond de jaarlijkse uitreiking van de Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel plaats in Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam. Tijdens dit evenement werden de meest inspirerende reportages over toeristisch en cultureel Vlaanderen in Nederlandse media gevierd.

||| Agenda |||

11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...