Geplaatst op: 20-11-2023
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Rotterdam The Hague Airport versnelt bijmengen duurzame vliegtuigbrandstof

Rotterdam The Hague Airport versnelt bijmengen duurzame vliegtuigbrandstof

Gisteren hebben Shell en RTHA een lange termijn overeenkomst getekend om met ingang van 2024 in alle vliegtuigen die tanken op RTHA duurzame vliegtuigbrandstof bij te gaan mengen. Op de luchthaven wordt er bovenop de Europese bijmengverplichting van 6% minimaal 8% extra duurzame vliegtuigbrandstof bijgemengd. Zo kan er versneld doorgegroeid worden om de 14% doelstelling van de Nederlandse luchtvaartsector in 2030 te behalen. Duurzame vliegtuigbrandstof, ook wel Sustainable Aviation Fuel (SAF), behoort tot de weinige maatregelen die nu beschikbaar zijn om de uitstoot van de internationale luchtvaart terug te dringen. 

 

Wilma van Dijk, Algemeen Directeur RTHA: ”Duurzame brandstof is essentieel voor de toekomst van de luchtvaart. Dankzij deze lange termijn commitment kan Shell investeren in productiefaciliteiten en kunnen de luchtvaartmaatschappijen zich geleidelijk aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid.” 

 

”Fantastisch om Rotterdam The Hague Airport te ondersteunen bij het terugdringen van luchtvaartuitstoot door de inzet van SAF”, aldus Jan Toschka, President van Shell Aviation. "Het is bijzonder om te zien dat een luchthaven zich voor de lange termijn committeert aan SAF-percentages die boven de Europese bijmengverplichting liggen. Deze ambitie speelt een belangrijke rol bij het bieden van een sterke, stabiele vraag die nodig is voor het opschalen van het aanbod en het gebruik van SAF." 

 

Voordelen van SAF 

Het toegevoegde deel duurzame brandstof kan leiden tot een CO2-reductie van 80% gemiddeld over de hele keten. Daarnaast zorgen deze brandstoffen tot minder uitstoot van roet en ultrafijnstof, dat bij hogere percentages bijmenging beter is voor de luchtkwaliteit. 

Shell bouwt op het Shell Energy and Chemicals Park Rotterdam een fabriek voor biobrandstoffen met een capaciteit van 820.000 ton per jaar, die uit afvaloliën en -vetten SAF en hernieuwbare diesel zal produceren. 

 

Fasering bijmenging 

De prijs van SAF is nu nog veel hoger ten opzichte van fossiele kerosine. Daarnaast moet de productie van SAF op grote schaal nog op gang komen. Daarom is het belangrijk de extra bijmenging gefaseerd in te voeren. RTHA heeft ervoor gekozen om een lange termijn afspraak te maken met Shell zodat voor alle gebruikers het ingroeipad en de kosten duidelijk zijn. 

 

Meer bijmenging noodzakelijk voor behalen doelen 

Vanwege de Europese bijmengverplichting moet de luchtvaart in 2025 verplicht 2% SAF bijmengen. Dit neemt toe tot 6% in 2030. Echter, dit is niet genoeg om de ambitieuze doelen van de Nederlandse luchtvaartsector, zoals vastgelegd in het Akkoord Duurzame Luchtvaart, van 14% SAF in 2030 te kunnen behalen. RTHA wil daarom dat er extra bijgemengd wordt en start vervroegd met een ingroeipad van 2% in 2024. Hier komt tot 2030 elk jaar minimaal één procent bij. Op deze manier zal er minimaal 8% extra SAF in 2030 bijgemengd worden, bovenop de wettelijke 6%. Dankzij deze extra bijmenging wordt de doelstelling van 14% SAF op deze luchthaven in ieder geval behaald.

 

CELTH



     
Trendrapport

||| Nieuws |||

01/12/23
Bruine vloot krijgt scherpe controle voor 1 april 2024
Alle zeilende passagiersschepen in de historische zeilvloot worden vóór 1 april 2024 aanvullend ...
01/12/23
Exclusief voor leden
Sterke omzetgroei vrijetijdsbranche in de zomer van 2023
De Nederlandse vrijetijdssector heeft qua omzet een prima derde kwartaal achter de rug. In zowel horeca, verblijfsrecreatie als reisbranche groeiden de omzetten ten opzichte van een jaar eerder.
01/12/23
SVH maakt Top 3 Beste Leerbedrijf Horeca en Beste Leermeester Horeca bekend
Drie leerbedrijven gaan strijden voor de titel Beste Leerbedrijf Horeca in de finale op Horecava 2024.
30/11/23
Haalbaarheidsonderzoek dataportaal toerisme in Limburg
In opdracht van de gemeenten, Provincie Limburg en branchevertegenwoordigers in toerisme en recreatie, werken de Samenwerkende VVV’s in Limburg aan het inrichten van een dataportaal voor de vrijetijdsector in Limburg.
30/11/23
Exclusief voor leden
Sterrenbos landgoed Haverriet veiligheid voor recreanten verbeteren
Landschap Overijssel gaat het historische sterrenbos op landgoed Haverriet herstellen en klimaatbestendiger maken. In dit unieke twintigste-eeuwse landgoedbos tussen Hengelo en Enschede genieten veel recreanten van de natuur.
29/11/23
De reden waarom de glamping zo populair is
Wil je genieten van de vrijheid van de natuur, maar wel de voordelen en alle faciliteiten van een hotel hebben? Dan is de glamping absoluut iets voor jou! Het is niet voor niets dat deze vorm van vakantie in de afgelopen jaren zo enorm populair is geworden.
29/11/23
'Glamorous camping’ boekingsplatform Glampings.com haalt groeigeld op bij angel investors.
Glamping.com heeft een belangrijke seed-investering opgehaald om met extra geld en extra kennis sneller het platform naar een hoger niveau te tillen.
29/11/23
Boris van der Ham nieuwe onafhankelijke voorzitter VVEM
VVEM gaat een nieuwe fase in door de nieuwe en onafhankelijke voorzitter Boris van der Ham.

||| Agenda |||

12/12/23
12/12/23 t/m 12-12-23: Openhuis Playdôme Roosendaal
Pleisureworld organiseert op dinsdag 12 december bij Playdôme in Roosendaal een Openhuis met een in...
10/01/24
10/01/24 t/m 10-01-24: Travel Trade Day
Ontdek de laatste reistrends en kom in contact met andere professionals uit de reisbranche op de Tra...
11/01/24 t/m 14-01-24
11/01/24 t/m 14-01-24: Vakantiebeurs 2024
Van 11 t/m 14 januari ontmoet de (internationale) reisbranche weer reislustigen op de Vakantiebeurs ...
24/01/24 t/m 25-01-24
24/01/24 t/m 25-01-24: Recreatie Next Level 2024
Recreatie Vakbeurs organiseert op 24 en 25 januari 2024 een nieuw event voor de recreatiebranche: R...
08/02/24
08/02/24 t/m 08-02-24: Event Summit
Op 8 februari is in de Jaarbeurs weer EventSummit, hét grootste eendaagse platform voor ...