Geplaatst op: 18-10-2023
Auteur: Marc Gerlings

AI-tool laat internationaal de kracht van Nederland fietsland zien

AI-tool laat internationaal de kracht van Nederland fietsland zien
AI-tool aan het werk: Bishopsgate voor en na. Foto: NBTC.

Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) heeft de Cycling Lifestyle AI-tool gelanceerd. Deze tool maakt het mogelijk iedere willekeurige straat ter wereld digitaal te transformeren in een fietsvriendelijke en groene omgeving.

Het is indirect de boodschap dat de fietsende natie Nederland toch een heel mooie destinatie is om te bezoeken. Maar hoe werkt die tool? Met behulp van kunstmatige intelligentie (AI), Google Streetview en de kennis van Nederlandse fietsexperts krijgen mensen wereldwijd de mogelijkheid om een tintje van het Nederlandse fietserslandschap toe te voegen aan hun eigen leefomgeving. De Cycling Lifestyle AI-tool maakt onderdeel uit van onze gelijknamige campagne om de duurzame positionering van Nederland als fietsland verder te verstevigen.

Een voorbeeld zie je op de foto’s, van Bishopsgate in Londen. © NBTC

 

Met gemiddeld 1,3 fietsen per inwoner en meer dan 37.000 km aan fietspaden is fietsen een onmisbaar onderdeel van de Nederlandse cultuur en identiteit. Nederland kan door zijn binding aan de tweewieler een voorbeeldrol spelen. Met de campagne Cycling Lifestyle, waar de AI-tool onderdeel van is, probeert NBTC Nederland als nummer 1 fietsland op de kaart te zetten.


Charel van Dam, Marketing Manager bij NBTC: "Een sterke internationale reputatie op het gebied van duurzame mobiliteit draagt op een positieve manier bij aan de bestemming Nederland en helpt bij het aantrekken van investeringen, talent, studenten en bezoekers. De ontwikkeling van de Cycling Lifestyle AI-tool en de gelijknamige campagne spelen hier een cruciale rol in, met als doel Nederland te positioneren als toonaangevend fietsland."


Xander Zuidgeest van IN10, ontwikkelaar van de AI-tool: "Onze Cycling Lifestyle AI-tool biedt een geheel nieuwe manier om real time te visualiseren. Door middel van kunstmatige intelligentie, Google Streetview en de kennis van Nederlandse fietsexperts, geeft het een doorkijkje hoe elke straat overal ter wereld eruit kan zien met meer fietspaden en natuur. Dit is nog niet eerder op deze schaal gedaan en heeft het potentieel om duurzame mobiliteit in stedelijke planning te versnellen."


In een tijd waarin klimaatverandering wereldwijd een belangrijk thema is, kan fietsen een grote rol spelen op het gebied van duurzame en gezonde mobiliteit. De tool is ontwikkeld om mensen te laten nadenken over de voordelen van een groenere en gezondere leefomgeving. Overschakelen van de auto naar de fiets vermindert de uitstoot van koolstofdioxide, wat klimaatverandering tegengaat, en verbetert de algehele luchtkwaliteit. Ook verhoogt regelmatig fietsen de levensverwachting met 3 tot 14 maanden en voorkomt het ernstige ziekten, zoals hart- en vaatziekten.


Chris Bruntlett, Marketing & Communication Manager van de Dutch Cycling Embassy: "Wij helpen steden over de hele wereld om veiliger, leefbaarder en inclusiever te worden. Het moeilijkste aan dit proces is mensen een abstracte toekomst te laten inbeelden die nog niet bestaat. In het bijzonder als zij het Nederlandse fietsparadijs niet zelf hebben kunnen ervaren. Met deze krachtige AI-tool kunnen we een goed alternatief bieden: een manier voor iedereen om zijn of haar eigen straat voor te kunnen stellen als een plek waar je wilt blijven in plaats van aan voorbij gaan.”


De Cycling Lifestyle AI-tool is ontwikkeld door IN10, Handpicked Lab, Studio TMO en Horizons. De tool zal onder de aandacht worden gebracht via een social media campagne en PR- en influencer activiteiten. Daarnaast is er een fysieke campagne met billboards in Düsseldorf, Brussel, Parijs en Londen, steden die zich bevinden in kernmarkten van de Nederlandse toeristische sector. Deze campagnes hebben als doel het verspreiden van de boodschap van duurzame mobiliteit en de Nederlandse fietscultuur op een inspirerende en toegankelijke manier.

De Cycling Lifestyle AI-tool is te vinden op www.dutchcyclinglifestyle.com.

Trefwoorden: campagne, Nederland, fietsen, AI, tool, marketing, dmo

CELTH
 






||| Nieuws |||

11/07/24
Exclusief voor leden
FNV ziet werkdruk te hoog worden op Schiphol
Na een jaar van relatieve rust over de drukte op Schiphol trekt vakbond FNV aan de bel voor de zomervakantie. Werknemers van Schiphol maken zich ernstige zorgen over de werkdruk, het ziekteverzuim en de veiligheidsrisico’s voor werknemers op Schiphol tijdens de aankomende zomerdrukte.
10/07/24
Advies: gebruik geen openbaar wifi netwerk
Recent is een Australische man gearresteerd nadat hij in een vliegtuig een nep wifinetwerk had opgezet om gegevens van medepassagiers te stelen. Dit bewijst dat mensen helaas zelfs tijdens hun vakantie moeten oppassen voor oplichters. Cindy Wubben van software maker Visma geeft advies aan reizigers.
09/07/24
Exclusief voor leden
Nederlanders meer naar buitenland op vakantie, koele vakantielanden in trek
Nederlanders gingen in 2023 meer naar het buitenland op vakantie. Vooral meer koele vakantielanden konden op een toenemende belangstelling van Nederlanders rekenen. De vakantiebestedingen groeiden fors.
08/07/24
Nederlandse vakantiegangers zoeken warmte op en mijden Parijs
Naar welke vakantielanden gaan Nederlanders dit jaar op zomervakantie en welke verschuivingen ziet TUI? Veel bekende landen en streken gaan aan top maar toch wel wat verrassingen.
05/07/24
Ruim een derde van de Nederlanders houdt rekening met extreem weer bij vakantiekeuze
Uit de nieuwste editie van de Vakantie Sentiment Monitor die het NBTC vandaag uitbrengt blijkt o.a. dat 56% een vakantie heeft geboekt die de komende 12 maanden gaat plaatsvinden. Juli is het populairst.
04/07/24
Exclusief voor leden
Wat moet de toerist doen bij extreem weer?
Het Rode Kruis roept voor het eerst Nederlanders op om stil te staan bij mogelijke noodsituaties tijdens hun vakantie, zoals bijvoorbeeld de bosbranden die we begin deze week zagen op de Griekse eilanden Kos en Chios.
02/07/24
Zesde verbinding TUI met Marokko
Luchtvaartmaatschappij TUI België verbindt Eindhoven sinds vrijdag 28 juni met Al Hoceima in Marokko. Hiermee voegt Eindhoven Airport een nieuwe bestemming toe aan haar bestemmingennetwerk. Het is de zesde bestemming vanaf Eindhoven naar Marokko.
01/07/24
Exclusief voor leden
Biertour reisconcept voor busbedrijven wint BAAV wedstrijd
Jaarlijks nemen tweedejaarsstudenten toerisme en recreatiemanagement van de Vlaamse hogescholen deel aan de BAAV-wedstrijd om de autocarsector te ondersteunen met nieuwe reisideeën. Hogeschool VIVES won met een Hop&Roll bustour.

||| Agenda |||

23/09/24
23/09/24 t/m 23-09-24: Toerisme Top 2024
De zevende editie van de Toerisme Top wordt op maandag 23 september 2024 in Venlo georganiseerd. Het...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...