Geplaatst op: 02-10-2023
Auteur: Marc Gerlings

Vechtdal grootste toegankelijke vakantiepark van Europa

XXL plattegrond toegankelijk toerisme onthuld

Vechtdal grootste toegankelijke vakantiepark van Europa
Rick Brink overhandigt gedeputeerde Douwe Hoogland de XXL plattegrond. Foto: Max de Krijger

Op zaterdag 30 september is door toegankelijkheidsambassadeur Rick Brink, Vechtdal Vakantiepark onthuld als grootste toegankelijke vakantiepark van Europa. De oppervlakte is maar liefst 665 vierkante kilometer, zo groot als het Vechtdal. In totaal hebben bijna tachtig verblijfsaccommodaties, dagrecreatieve voorzieningen en horeca toegankelijk aanbod voor elke vakantiegast, ongeacht lichamelijke beperking, handicap of zorgbehoefte.

 

XXL- toegankelijkheidsplattegrond

In 2022 vonden er ruim 2,8 miljoen overnachtingen plaats in het Vechtdal. Naast het reguliere aanbod heeft Vechtdal Marketing op vechtdalvakantiepark.nl nu ook het toegankelijke vrijetijdsaanbod in kaart gebracht. Ter gelegenheid van de onthulling van Vechtdal Vakantiepark werd de plattegrond in XXL-formaat door Rick Brink aangeboden aan gedeputeerde Hoogland van provincie Overijssel. Rick Brink: "Zelf ben ik geboren en getogen in de gemeente Hardenberg in het mooie Vechtdal. Een gebied waarin iedereen naar hartenlust kan wonen, werken maar ook zeker recreëren. Het maakt me blij en trots dat we juist hier het grootste toegankelijke vakantiepark van Europa hebben gecreëerd!"


Gedeputeerde Hoogland: "Het succes van Vechtdal Vakantiepark is te danken aan de sterke samenwerking tussen ondernemers, organisaties en ervaringsdeskundigen. Alleen als partijen op deze manier krachten bundelen kun je samen zoiets groots bereiken."

 

Toegankelijkheid loont

De bekendmaking van Vechtdal Vakantiepark vond plaats voorafgaand aan de landelijke Week van de Toegankelijkheid. "Met het thema ‘Toegankelijkheid loont’ willen we dit jaar laten zien dat iedereen voordelen heeft aan toegankelijkheid”, aldus Wouter Bolier, projectleider Ieder(in) bij de landelijke Week van de Toegankelijkheid. "1 op de 5 Nederlanders heeft een beperking. Het spreekt voor zich dat zij, maar ook de mensen in hun omgeving, blij zijn met goede fysieke, digitale en sociale toegankelijkheid.” Rolf Halverhout van Vechtdal Marketing vult aan: "Meedoen aan de samenleving houdt ook in samen met familie, vrienden of je partner op vakantie of een dagje eropuit. Omdat iedereen wel iemand in zijn of haar omgeving kent met een beperking, heeft ook iedereen profijt bij een groot en divers toegankelijk vrijetijdsaanbod.”

 

Mijn toegankelijkheidsplan

Alhoewel er in het Vechtdal een breed scala aan mogelijkheden is weet Halverhout ook dat er nog veel te verbeteren valt. Daarom heeft hij samen met Anieke van Wijnen, projectleider Zorgeloos Vechtdal, ‘Mijn Toegankelijkheidsplan’ bedacht. Van Wijnen licht toe: "In de afgelopen jaren hebben al meer dan 30 toeristische bedrijven samengewerkt aan het verbeteren van toegankelijkheid en nieuw aanbod. Met het ondernemersprogramma ‘Mijn Toegankelijkheidsplan’ gaan ondernemers onder deskundige begeleiding aan de slag met de eigen toegankelijkheid. 


Met een gastvrijheidslegioen van ruim 3500 medewerkers kan iedereen op een gastvrij onthaal rekenen, meldt dmo Vechtdal Marekting. In het Vechtdal zijn de randvoorwaarden op orde, zoals toegankelijke routes en faciliteiten als rolstoeltoegankelijk varen, speciale picknicktafels en zorg op locatie bij accommodaties. Hier is de afgelopen jaren hard aan gewerkt door ondernemers, Vechtdal Marketing, ervaringsdeskundigen en de Vechtdal gemeenten Dalfsen, Ommen en Hardenberg. Van een toegankelijke River Lodge en safaritenten tot zorgchalets. Maar ook nierpatiënten kunnen bij camping De Boergondiër terecht voor vakantiedialyse. Een ander voorbeeld is de toegankelijke Anjerfietsroute van 66 kilometer, samengesteld met de lokale inclusiegroepen.


Het initiatief van het grootste toegankelijke vakantiepark van Europa sluit aan op de landelijke Week van de Toegankelijkheid (2-7 oktober) en is bedoeld om toegankelijke vrijetijdsbesteding voor bewoners en bezoekers in het Vechtdal te stimuleren in het voorjaar van 2024. Vechtdal Marketing heeft samen met partners de Vechtdal Visie 3.0 opgesteld. Dit project is onderdeel van de programmalijn Zorgzaam & Gezond. Het plan stimuleert seizoensversterking, gastheerschap en meer sociale betrokkenheid.

 

Trefwoorden: Vechtdal, toegankelijkheid, beleid, ondernemer

CELTH
 






||| Nieuws |||

14/06/24
Run op last minutes vanwege slechte weer
Reisorganisatie TUI ziet door het aanhoudend slechte weer in Nederland een flinke boost aan last minute reizen. Boekingen voor Europese vakanties met vertrek op korte termijn stegen met 87% in vergelijking tot dezelfde periode vorig jaar.
14/06/24
Prijsvergelijkingen en gebruiksvriendelijkheid bepalend bij keuze van vakantieboekingssites
Uit onderzoek blijkt dat prijsvergelijkingen en gebruiksvriendelijkheid de belangrijkste factoren zijn voor Nederlandse vakantiegangers. Betrouwbare recensies en real-time beschikbaarheid volgen op de derde en vierde plaats.
14/06/24
Zomerprognose Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen
Het aantal binnen- en buitenlandse bezoekers neemt naar verwachting toe in Gelderland, vooral op campings en in huisjes op vakantieparken.
14/06/24
Rondreizen zomervakantie 2024: Azië het populairst, Zuid-Amerika bloeit weer op
De sterkste stijging en de sterkste daling in het aantal boekingen zijn landen in Zuid-Amerika. Azië blijkt opnieuw de populairste vakantieregio voor deze zomer.
14/06/24
Fox gaat zelfstandig verder
Na een strategische heroriëntatie vorig jaar, verlegt de ANWB haar focus in de reissector op het aanbieden van een breed scala aan reizen, maar niet langer op het ontwikkelen ervan. Dat blijft Fox Reizen doen voor de ANWB.
14/06/24
Btw-verhoging logies en cultuur kan vestigingklimaat aantasten
De Rabobank maakte voor sectoren een korte analyse van de gevolgen van het Hoofdlijnenakkoord. De voorgestelde verhoging van de btw bij logies en cultuur wordt niet veroordeeld maar de gevolgen reiken ver.
13/06/24
Den Haag ziet oprichting anti-corruptie rechtbank als kans
Integrity Initiatives International (III) is gestart met de uitbreiding van haar activiteiten in Europa met als doel de oprichting van een International Anti-Corruption Court (IACC) in Den Haag. Dat ziet dmo The Hague & Partners als een nieuwe kans voor de bestemming Den Haag.
12/06/24
Prijsvrij Vakanties D-reizen en TUI Nederland breiden samenwerking uit
Sinds begin juni worden TUI pakketreizen niet alleen aangeboden via de winkels van D-reizen en D-reizen.nl maar ook bij Prijsvrij Vakanties.

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...
24/09/24 t/m 26-09-24
24/09/24 t/m 26-09-24: IAAPA EXPO EUROPE 2024
The leisure industry’s premier event in Europe arrives to Amsterdam, the Netherlands in 2024. Get...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...