Geplaatst op: 28-09-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Slim bezoekersonderzoek gestart in Friesland

Slim bezoekersonderzoek gestart in Friesland

In Friesland start een uniek en vooral slim bezoekersonderzoek: Friesland Toerisme Survey Portal. Kern is dat bedrijven met een uniforme provincie brede systematiek hun gasten bevragen. Dat geeft per bedrijf en op provinciaal niveau waardevolle inzichten.

In samenwerking met de provincie Fryslân worden toeristische organisaties geholpen om op een eenvoudige manier informatie te verzamelen over hun gasten. De online vragenlijst is beschikbaar voor maar liefst zeven sectoren: verblijfsaccommodaties, evenementen, horeca, terreinbeheerders, waterrecreatie, musea en dagrecreatie.

Aanleiding

Directe aanleiding was het feit dat er in de provincie veel ad hoc onderzoek werd uitgevoerd. Dat is relatief duur en de onderzoeken sloten niet op elkaar aan. Een survey portal zorgt voor een consistent beeld, door de tijd heen. En is bovendien goedkoper op de lange termijn dan ad hoc onderzoek (laten) uitvoeren. Ook worden ondernemers ondersteund met kant & klaar marktonderzoek. In ruil daarvoor staan ze gegevens af om zo een meer algemeen beeld te kunnen genereren.

Financiering

Het project wordt gefinancierd door de provincie Fryslân. De uitvoering ligt bij MarketResponse. De verzamelde gegevens zijn beschikbaar voor elke locatie en zullen (geanonimiseerd) worden gebruikt om provincie-brede inzichten te verzamelen. Het streven is om het komend jaar op 250 locaties in Friesland gegevens te verzamelen.

Hoe werkt het?

Elke locatie kan zich aanmelden voor een unieke QR-code. Na aanmelding ontvang elke locatie per mail de digitale QR-code en (per post) 4 posters en 250 leaflets (NL/ENG). Bezoekers kunnen ook per e-mail en wifi worden uitgenodigd. Accommodaties kunnen ook een aantal eigen vragen stellen aan hun gasten. De vragenlijsten zijn in Nederlands, Duits en Frans beschikbaar.

Wil je weten welke vragen aan de gasten worden gesteld: bekijk ze dan alvast via bijgaande testlink https://web4.marketresponse.nl/p/3370402/ (versie verblijfsaccommodaties). De resultaten komen in dashboards voor gemeenten, organisaties en ondernemers beschikbaar.

Link: https://gastvrijheidsmonitor.frl
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, dagrecreatie, onderzoek, bezoekersonderzoek

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

07/10/24
Exclusief voor leden
25 miljoen bezoekers voor Plopsa De Panne
Het Belgische attractiepark De Panne heeft de 25 miljoenste bezoeker sinds de opening in 2000 ontvangen. In Nederland investeert de Plopsagroep 1,5 miljoen in Plopsa Indoor Coevorden.
07/10/24
Nog veel hobbels op weg naar een duurzame camper
Verduurzamen is voor een aantal deelsectoren van de vrije tijd, zoals de luchtvaart, heel erg lastig. In de verblijfsrecreatie is die voor campers misschien wel het lastigst. NKC liet onderzoek doen. Dat maakt de dilemma's inzichtelijk maar de uitdagingen niet minder.
07/10/24
Reclame Code Commissie niet akkoord met duurzaamheidsclaims van MSC Cruises
Niet alle reclames van MSC Cruises waar duurzaamheidsclaims worden gedaan kunnen door de beugel. Dat heeft de Reclame Code Commissie besloten na een een klacht van Reclame FossielVrij, Advocates for the Future en De Reclamejagers.
07/10/24
Genomineerden recreatieverkiezingen bekend
De vakjury heeft de genomineerden voor de recreatie verkiezingen 2024/2025 bekendgemaakt. De strijd vindt plaats tussen (in willekeurige volgorde), Beste Leerbedrijf, Talent Recreatie en Beste Praktijkopleider.
04/10/24
Rabobank: Ketens dominanter in horeca en recreatie
Ketens worden tot 2040 steeds dominanter in de sectoren horeca en recreatie. Ondernemers doen er goed aan zich te richten op een flexibel en betaalbaar concept. En bedrijven moeten zelf de regie nemen op verduurzamen, anders dicteren ketenpartners die voor je. Dat zijn enkele opmerkelijke conclusies van Rabobank in haar nieuwe Sectorvisie Horeca & Recreatie.
04/10/24
Nederlanders willen eerlijke vliegbelasting, ook zorgen om betaalbaarheid vliegen
Ruim een derde (34%) van de Nederlanders vreest dat vliegen te duur voor hen wordt als de kosten van vliegen verder stijgen. Veel Nederlanders zien in een eerlijkere opzet van de vliegbelasting een oplossing. Dat betekent dat er een meerderheid is voor afstandsafhankelijke vliegbelasting, hogere belasting voor businessclass en een heffing voor transferpassagiers.
04/10/24
Waterstate Wellness Hotel geopend
Onder grote belangstelling opende Waterstate Wellness Hotel woensdagmiddag 25 september officieel zijn deuren. De exclusieve opening begon met een warm welkomstwoord van zowel de directie als de wethouder Joost De Goffau van Goes.
04/10/24
Exclusief voor leden
Toverland vernieuwt parade Halloween
Dit jaar beginnen de Halloween Nights extra goed met een vernieuwde parade.

||| Agenda |||

10/10/24
10/10/24 t/m 10-10-24: Education & Research Day
Op donderdag 10 oktober 2024 organiseert de Hotelschool The Hague een Education & Research Day. ...
12/10/24 t/m 13-10-24
12/10/24 t/m 13-10-24: Campervan Days
Tien vooraanstaande Nederlandse campermerken en NKC organiseren een gloednieuw event; Campervan Days...
15/10/24
15/10/24 t/m 15-10-24: Discover Your Future Networking Event
De Academy for Leisure & Events van de Breda University of Applied Sciences organiseert op dinsd...
23/10/24
23/10/24 t/m 23-10-24: Seminar Creating Equitable Destinations
CELTH organiseert in samenwerking met The Travel Foundation de online presentatie van het onderzoeks...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...