Geplaatst op: 16-05-2023
Auteur: Peter Bekkering

Gemeenten Schiedam en Tilburg winnen Nationale Citymarketing Trofee 2023

Gemeenten Schiedam en Tilburg winnen Nationale Citymarketing Trofee 2023
Trotse winnaar Tilburg Marketing in het midden tussen de andere genomineerde steden. Foto: Peter van Geest.

De gemeente Schiedam heeft de Nationale Citymarketing Trofee gewonnen in de categorie steden tot 100.000 inwoners. Schiedam versloeg de andere genomineerde, Den Helder. Tilburg won de Nationale Citymarketing Trofee in de categorie vanaf 100.000 inwoners. Tilburg liet Almere, Den Haag en Deventer achter zich. De trofee werd op maandag 15 mei uitgereikt tijdens het Nationaal Congres Citymarketing in Kampen. Het thema was dit jaar ‘De Stad en Het Water’.


Winnaar in de categorie tot 100.000 inwoners: gemeente Schiedam

De citymarketing van Schiedam moet bijdragen aan het doel om Schiedam duurzaam te profileren als een levendige woon-, werk- en verblijfstad. De basis van de Schiedamse citymarketing is het DNA van de stad: "het distilleercluster met zowel wereldberoemde jenever als gin, de maritieme sector en de veelzijdige creatieve maakindustrie.” Vanaf 2016 gebruikt Schiedam een toekomstgerichte merkstrategie gebaseerd op dit DNA.


In de strategie is er ook een merknaam gecreëerd - S’DAM - die wordt gebruikt bij alle citymarketingactiviteiten in de stad (binnen- en/of buiten evenementen). Een recent fenomeen is dat het DNA ook wordt gebruikt in projecten waar citymarketing en placemaking samengaan zoals in het Dutch Distillers District.


De citymarketingorganisatie die de merkstrategie uitvoert is Schiedam Partners. Schiedam Partners werkt goed samen met de ‘grote broer’ Rotterdam Partners, vanuit het idee dat Schiedam complementair is aan Rotterdam. De jury waardeert dat Schiedam vasthoudt aan de merkstrategie en dat citymarketing en placemaking meer naar elkaar toe groeien.


Tilburg winnaar in de categorie met 100.000+ inwoners

Het doel van citymarketing in Tilburg is meer bekendheid en waardering voor Tilburg bij bewoners, bezoekers, bedrijven en studenten. Voor elke doelgroep is een platform opgezet: Ticket to Tilburg voor bezoekers, Center of Tilburg voor bewoners, Make it in Tilburg voor bedrijven, Student in Tilburg voor studenten. De laatste twee doelgroepen hebben prioriteit in de Tilburgse citymarketing. Deze doelgroepen wilt Tilburg meer binden aan de stad. De citymarketingstrategie van Tilburg heeft twee pijlers: ‘kennisstad vol innovatie met maatschappelijke impact’ en ‘beleef Tilburg’. De stad geeft daarom ruimte voor makers, culturele vernieuwers en zinnenprikkelende niches in de stad. Marketing Tilburg heeft het DNA van de stad uitgedrukt als een formule: sociaal x experimenteel = creatie.


Marketing Tilburg waakt sinds kort als merkregisseur over de stad en stelt overal de vraag: "wat is hier nu Tilburgs aan?”. Inmiddels zit Marketing Tilburg aan tafel bij de visieontwikkeling voor de binnenstad, en bij belangrijke Tilburgse projecten zoals de ontwikkeling van de Spoorzone, het Museumkwartier en het Stadsforum. De jury waardeert dat de Tilburgse citymarketing wordt gecombineerd met placemaking. Ook ziet de jury dat Marketing Tilburg is uitgegroeid tot dé merkregisseur van Tilburg.


Beoordeling

Bij de beoordeling zijn vakinhoudelijke elementen als beleidsmatige aanpak, organisatie, mediaprofilering, monitoring en aantoonbare effecten van citymarketing meegewogen. Ook is gevraagd naar een kosten-batenanalyse en de ontwikkelingen ten opzichte van vorig jaar. Tenslotte is er gekeken naar vernieuwing en bijdrage aan het vakgebied. Deze elementen werden tijdens jurypresentaties verder uitgediept, waarna een winnaar in beide categorieën werd gekozen.

De vakjury bestond uit Martijn Bulthuis (winnaar 2019), Martin Boisen, Erik Braun, Nina Nomden, Karoline Wiegerink, Anneke Jongerius en Robert Govers.


Eerdere winnaars

Bij de vorige editie, in 2019, ging de Nationale Citymarketing Trofee naar respectievelijk Bergen Op Zoom (tot 100.000 inwoners) en Leiden (vanaf 100.000 inwoners).

Trefwoorden: citymarketing, dmo, placemaking, visie, beleid

CELTH





Trendrapport

||| Nieuws |||

08/12/23
Exclusief voor leden
Forse groei in vakantieboekingen
Nederlanders hebben heel veel zin in vakantie. De boekingen lopen flink voor op vorig jaar. Dat blijkt uit zowel de ANVR-GfK boekingscijfers als ook een rondgang van de Telegraaf langs touroperators. Daaruit blijkt een flinke belangstelling voor intercontinentale kerstvakanties.
07/12/23
Exclusief voor leden
Horeca ondertekent convenant preventie gehoorschade
Het Vierde Convenant Preventie Gehoorschade Versterkte Muziek is op 6 december ondertekend door de betrokken partners, waaronder nieuwe toetreders Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en de Vereniging voor Podiumtechnologie (VPT).
07/12/23
Aantal campers blijft maar groeien, tekort aan camperplaatsen
Het aantal in Nederland geregistreerde campers blijft maar groeien. Tussen september 2022 en augustus 2023 groeide dat aantal van 176.000 naar 187.466. Dat levert wel een tekort aan camperplaatsen op.
07/12/23
Exclusief voor leden
De meest leerzame uitjes en musea van Nederland
Safaripark Beekse Bergen en het Herinneringscentrum Westerbork zijn de meest leerzame uitjes en musea van Nederland. Op leerzame aspecten concurreren dierentuinen in toenemende mate met musea.
07/12/23
Light Safari met duizenden verlichte dieren en planten
Gisteren is in Safaripark Beekse Bergen de Light Safari geopend. Dat is een twee kilometer lange wandelroute langs levensgrote lichtgevende dieren. Het is voor het eerst dat het Safaripark een dergelijk grootschalig winterevenement organiseert.
06/12/23
Exclusief voor leden
Vergunningen voor Vakantiepark Prinsenmeer van Oostappen ingetrokken en geweigerd
B&W van de Brabantse gemeente Asten hebben besloten om de lopende vergunningen van Oostappen Vakantiepark Prinsenmeer in Ommel in te trekken en de aangevraagde vergunning voor het exploiteren van een vakantiepark te weigeren. Aanleiding is een Bibob-onderzoek.
06/12/23
Exclusief voor leden
Rotterdam The Hague Airport behaalt hoogste Carbon certificaat
Vandaag heeft Rotterdam The Hague Airport (RTHA) het hoogste certificaat ontvangen binnen het Airport Carbon Accreditation (ACA)-programma.
06/12/23
Exclusief voor leden
Nederlanders houden van leerzame dagjes weg
Bij de keuze voor een gezellig dagje uit vindt de Nederlander het belangrijk dat er ook iets te leren valt. Madurodam is van zijn eerste plek op de ranglijst gestoten. Beekse Bergen staat anno 2023 bovenaan.

||| Agenda |||

12/12/23
12/12/23 t/m 12-12-23: Openhuis Playdôme Roosendaal
Pleisureworld organiseert op dinsdag 12 december bij Playdôme in Roosendaal een Openhuis met een in...
10/01/24
10/01/24 t/m 10-01-24: Travel Trade Day
Ontdek de laatste reistrends en kom in contact met andere professionals uit de reisbranche op de Tra...
11/01/24 t/m 14-01-24
11/01/24 t/m 14-01-24: Vakantiebeurs 2024
Van 11 t/m 14 januari ontmoet de (internationale) reisbranche weer reislustigen op de Vakantiebeurs ...
24/01/24 t/m 25-01-24
24/01/24 t/m 25-01-24: Recreatie Next Level 2024
Recreatie Vakbeurs organiseert op 24 en 25 januari 2024 een nieuw event voor de recreatiebranche: R...
08/02/24
08/02/24 t/m 08-02-24: Event Summit
Op 8 februari is in de Jaarbeurs weer EventSummit, hét grootste eendaagse platform voor ...