Geplaatst op: 21-04-2023
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Met Hospitality Pact Regio Zwolle presenteert vrijetijdssector zich als aantrekkelijke werkgever

Met Hospitality Pact Regio Zwolle presenteert vrijetijdssector zich als aantrekkelijke werkgever

Op vrijdag 14 april 2023 is in het Mac3Park Stadion in Zwolle het Hospitality Pact Regio Zwolle ondertekend door vertegenwoordigers van de overheid, het beroepsonderwijs en ondernemersorganisaties actief in de vrijetijdssector. Hiermee loopt Regio Zwolle voor op het landelijke pact dat later dit jaar gepresenteerd wordt. Het pact moet eraan bijdragen dat de onderlinge samenwerking wordt versterkt. De aangesloten partijen zetten zich in voor vermindering van de uitstroom uit de sector en verhoging van de instroom.


Ontgroening, vergrijzing en coronapandemie aanleiding voor pact

Tot de vrijetijdssector behoren onder andere restaurants, hotels, cafés, campings, vakantieparken, attractieparken, bootverhuur, fietsverhuur, musea, bioscopen en bijvoorbeeld ook escaperooms. Al jaren is er krapte op de arbeidsmarkt van deze groeiende sector; de instroom is onvoldoende, terwijl de uitstroom toeneemt. Door ontgroening en vergrijzing én de coronapandemie is deze ontwikkeling verder doorgezet. In 2020 was de landelijke instroom 16,1% en nam de uitstroom toe tot 39,4%. Er bestaat dus een groot arbeidsvraagstuk. Dat vraagt om kennisontwikkeling, praktijkgerichte opleidingsvormen en samenwerking. Niet alleen op nationaal niveau, maar zeker ook op regionaal en sectorniveau. Binnen Regio Zwolle staat dit onderwerp op de Human Capital Agenda.


Hospitality Pact Regio Zwolle: medewerkers boeien en binden

Met de ondertekening van het regionaal Hospitality Pact scharen de ondertekenende partijen zich achter een gezamenlijke aanpak van de arbeidsmarktproblematiek. Bijvoorbeeld door de branche te presenteren als eentje die carrièremogelijkheden biedt, waar flexibiliteit eerder regel dan uitzondering is en waar er banen zijn op veel verschillende niveaus.


Gastvrijheid verjaart nooit

Als eerste stap in de samenwerking is bij de ondertekening van het pact een regionale imagocampagne gelanceerd. Deze richt zich met name op mensen die op zoek zijn naar een (bij)baan in een sector die flexibiliteit biedt, zowel in werktijden als in functies. Onder het motto "Gastvrijheid verjaart nooit” spreekt de campagne vooral oudere volwassenen aan, die bijvoorbeeld door de afgenomen zorg voor de kinderen meer tijd beschikbaar hebben, een andere uitdaging zoeken en/of nog door willen werken met pensionering in zicht.


Het Hospitality Pact Regio Zwolle is een initiatief van de sectortafel Vrijetijdseconomie, onderdeel van de Human Capital Agenda van Regio Zwolle.

Trefwoorden: Hospitality pact, vrijetijdssector, werkgever

CELTH



Trendrapport

||| Nieuws |||

08/06/23
Ruim 40.000 vakantiegangers willen proefslapen in Cadzand
Ruim 40.000 mensen schreven zich al in voor een proefslaapweekend op het nieuwe park in het Zeeuwse Cadzand. EuroParcs stelt 40 Beach lodges kosteloos beschikbaar.
07/06/23
Corendon mismatch label voor kleinschalige vakanties
Toeristenreus Corendon en kleinschalige vakanties, dat lijkt een vreemde match. Toch probeert Corendon dat maar het oude label voor dit type vakanties Karin’s Choice wordt ingeruild voor de merknaam By June.
06/06/23
Exclusief voor leden
Tour de France belangrijk voor campings
In de directe omgeving van de etappes van de Tour de France van 2023 heeft aanbieder van kampeeraccommodaties Vacansoleil 54 campings geselecteerd. Wielerfans kunnen hier de koers combineren met comfortabel vakantie vieren op een camping.
05/06/23
Exclusief voor leden
Reissommen stijgen met paar honderd euro
Driekwart van de Nederlanders gebruikt zijn vakantiegeld dit jaar daadwerkelijk voor de vakantie. Bijna de helft heeft die echter nog niet geboekt, meent boekingssite Zoover op basis van eigen data. Dat kan te maken hebben met de gestegen reissommen, die gemiddeld een paar honderd hoger ligt dan vorig jaar.
01/06/23
Nog veel boekingen voor de zomervakantie van 2023 boven de markt
Uit onderzoek van reissite Skyscanner blijkt dat 86 procent van de Nederlanders van plan is om deze zomer op vakantie te gaan. Iets meer dan een derde (37%) heeft de zomervakantie nog niet geboekt.
31/05/23
Toscane meest genoemde destinatie van Italië
Toscane is nog altijd favoriet als bestemming. Zo blijkt uit een online onderzoek dat Italiëmagazine ‘Dit is Italië’ deze maand uitvoerde en dat door 853 respondenten uit Nederland en Vlaanderen werd ingevuld.
30/05/23
Primeur EuroParcs: zuivering zwembadwater in zeecontainer
Het nieuwe binnenzwembad op vakantiepark De Biesbosch van Europarcs wordt gezuiverd door een waterzuiveringsinstallatie in een zeecontainer naast het zwembadgebouw.
26/05/23
Exclusief voor leden
Center Parcs Eifel na zeven maanden vernieuwingsslag open
Center Parcs Park Eifel opent vandaag opnieuw haar deuren voor gasten. Het vakantiepark was zeven maanden lang volledig gesloten voor een grondige make-over. Dat is ongekend voor Center Parcs. In Nederland zijn vernieuwingen tot nu toe doorgevoerd waarbij de parken gewoon open waren voor gasten. Dat komt ook door de nieuwbouw van 120 cottages.