Geplaatst op: 21-04-2023
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Met Hospitality Pact Regio Zwolle presenteert vrijetijdssector zich als aantrekkelijke werkgever

Met Hospitality Pact Regio Zwolle presenteert vrijetijdssector zich als aantrekkelijke werkgever

Op vrijdag 14 april 2023 is in het Mac3Park Stadion in Zwolle het Hospitality Pact Regio Zwolle ondertekend door vertegenwoordigers van de overheid, het beroepsonderwijs en ondernemersorganisaties actief in de vrijetijdssector. Hiermee loopt Regio Zwolle voor op het landelijke pact dat later dit jaar gepresenteerd wordt. Het pact moet eraan bijdragen dat de onderlinge samenwerking wordt versterkt. De aangesloten partijen zetten zich in voor vermindering van de uitstroom uit de sector en verhoging van de instroom.


Ontgroening, vergrijzing en coronapandemie aanleiding voor pact

Tot de vrijetijdssector behoren onder andere restaurants, hotels, cafés, campings, vakantieparken, attractieparken, bootverhuur, fietsverhuur, musea, bioscopen en bijvoorbeeld ook escaperooms. Al jaren is er krapte op de arbeidsmarkt van deze groeiende sector; de instroom is onvoldoende, terwijl de uitstroom toeneemt. Door ontgroening en vergrijzing én de coronapandemie is deze ontwikkeling verder doorgezet. In 2020 was de landelijke instroom 16,1% en nam de uitstroom toe tot 39,4%. Er bestaat dus een groot arbeidsvraagstuk. Dat vraagt om kennisontwikkeling, praktijkgerichte opleidingsvormen en samenwerking. Niet alleen op nationaal niveau, maar zeker ook op regionaal en sectorniveau. Binnen Regio Zwolle staat dit onderwerp op de Human Capital Agenda.


Hospitality Pact Regio Zwolle: medewerkers boeien en binden

Met de ondertekening van het regionaal Hospitality Pact scharen de ondertekenende partijen zich achter een gezamenlijke aanpak van de arbeidsmarktproblematiek. Bijvoorbeeld door de branche te presenteren als eentje die carrièremogelijkheden biedt, waar flexibiliteit eerder regel dan uitzondering is en waar er banen zijn op veel verschillende niveaus.


Gastvrijheid verjaart nooit

Als eerste stap in de samenwerking is bij de ondertekening van het pact een regionale imagocampagne gelanceerd. Deze richt zich met name op mensen die op zoek zijn naar een (bij)baan in een sector die flexibiliteit biedt, zowel in werktijden als in functies. Onder het motto "Gastvrijheid verjaart nooit” spreekt de campagne vooral oudere volwassenen aan, die bijvoorbeeld door de afgenomen zorg voor de kinderen meer tijd beschikbaar hebben, een andere uitdaging zoeken en/of nog door willen werken met pensionering in zicht.


Het Hospitality Pact Regio Zwolle is een initiatief van de sectortafel Vrijetijdseconomie, onderdeel van de Human Capital Agenda van Regio Zwolle.

Trefwoorden: Hospitality pact, vrijetijdssector, werkgever

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

17/01/25
Landbouw en toerisme hand in hand op Grüne Woche
Op de prestigieuze internationale landbouwbeurs Grüne Woche in Berlijn heeft Nederland vandaag het innovatieplein ‘Land of Future Food’ geopend. Onder het motto ‘Farming the Future’ presenteert ons land de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van duurzame landbouw en streekproducten.
17/01/25
Exclusief voor leden
Records voor Spanje maar focus verschuift
Spanje heeft in aantallen toeristen en bestedingen het beste jaar achter de rug. Het aantal toeristen groeide naar zo’n 94 miljoen (+10%) en de uitgaven kwamen uit op 126 miljard euro. Dat is 16% meer dan een jaar eerder. Maar het toerismemodel gaat wel veranderen. Dat maakte minister van Industrie en Toerisme, Jordi Hereu Boher bekend.
17/01/25
Flessen inzamelen voor natuurbehoud
Bezoekers van DierenPark Amersfoort hebben het afgelopen jaar een indrukwekkende bijdrage geleverd aan natuurbehoud wereldwijd. Mede dankzij een grootschalige flessenactie is er een recordbedrag van 159.000 euro opgehaald voor het DierenPark Amersfoort Wildlife Fund.
17/01/25
Exclusief voor leden
MarinaParken breidt uit met overname Camping de Eenhoorn
MarinaParken heeft Camping de Eenhoorn in Schardam overgenomen en gaat deze verder exploiteren onder de naam MarinaPark Bad Markermeer. Deze locatie aan het Markermeer wordt daarmee het zesde vakantiepark in de portfolio van MarinaParken.
17/01/25
Tevredenheid bij organisatoren Vakantiebeurs en Horecava
De Vakantiebeurs heeft dit jaar ruim 71.000 bezoekers getrokken en 6.300 reisprofessionals bezochten de Travel Trade Days in de Utrechtse Jaarbeurs. In Amsterdam wis de Horecava 67.000 professionals te trekken.
16/01/25
Friesland presenteert zich op Boot Düsseldorf als de watersportprovincie van Nederland
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
16/01/25
Winnaars Parkvakanties Awards 2025 bekendgemaakt
Bezoekers van recreatieplatform Parkvakanties heeft gestemd. Landal GreenParks en Resort Hof van Saksen kregen de meeste prijzen.
16/01/25
Gelderland trekt bijna 5 miljoen verblijfgasten in 2024
Stijging van 5,4% van gasten die minstens één macht in Gelderland verbleven. Het dagtoerisme groeide 13% bij attracties.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...