Geplaatst op: 05-04-2023
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Recreatieparken nemen zichzelf onder de loep

Scan Toeristisch Ondernemerschap zorgt voor professionalisering van branche

Recreatieparken nemen zichzelf onder de loep

Met meer dan 60 miljoen overnachtingen per jaar op vakantieparken, zit vakantie vieren in Nederland flink in de lift. Een verblijf op een camping en bungalowpark wordt steeds populairder onder (inter)nationale gasten. Hierdoor voelen veel recreatiebedrijven de urgentie om continu hun bedrijfsvoering te verbeteren.  De Scan Toeristisch Ondernemerschap kan hen daarbij helpen. Deze nieuwe tool kwam tot stand via een samenwerkingsverband van HISWA-RECRON – ondernemersorganisatie voor watersport en recreatie – en de provincies Flevoland, Overijssel, Drenthe, Noord-Holland en Limburg.


"Veel leden die bij ons zijn aangesloten, hebben vitaliteit hoog in het vaandel. Ze willen goed inspelen op nieuwe behoeften van hun gasten. Met de scan die wij met het Bureau voor Ruimte & Vrije Tijd ontwikkelden hiervoor, stimuleren we het toeristisch ondernemerschap van recreatieondernemers. De laagdrempelige tool prikkelt ondernemers om actie te ondernemen in hun bedrijf”, aldus projectleider Charlotte de Baat van HISWA-RECRON. 


Leerzame impuls

De scan is gratis online beschikbaar voor elke recreatieondernemer in Nederland op scantoeristischondernemerschap.nl. De ondernemer kan kiezen uit acht modules: gastvrijheid, ondernemerschap, uitstraling, duurzaamheid, marketing, toekomstbestendigheid, financiën en eigenaarschap. Elke module bestaat uit een vragenlijst. Na het invullen van de antwoorden krijgt de ondernemer tips en adviezen om direct mee aan de slag te gaan. Siem-Jan Vethman van Camping Tuinderij Welgelegen: "Als ondernemer ben ik altijd op zoek naar inspiratie en kennis waarmee ik mijn bedrijf verder kan professionaliseren. De tool is een leerzame impuls. De vragen geven duidelijk aan waar ik sta met mijn bedrijf. Veel tips kon ik direct gebruiken.


”De Scan Toeristisch Ondernemerschap is een van de acties van het programma Landelijke Actie Agenda Vitale Vakantieparken. Hierin draait alles om de toekomst van vakantieparken. Binnen het programma komen partijen samen die met verschillende acties en het uitwisselen van kennis en ervaring vakantieparken ondersteunen.

Link: https://scantoeristischondernemerschap.nl
Trefwoorden: Tool, scan, prfessionalisering

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

04/10/24
Rabobank: Ketens dominanter in horeca en recreatie
Ketens worden tot 2040 steeds dominanter in de sectoren horeca en recreatie. Ondernemers doen er goed aan zich te richten op een flexibel en betaalbaar concept. En bedrijven moeten zelf de regie nemen op verduurzamen, anders dicteren ketenpartners die voor je. Dat zijn enkele opmerkelijke conclusies van Rabobank in haar nieuwe Sectorvisie Horeca & Recreatie.
04/10/24
Nederlanders willen eerlijke vliegbelasting, ook zorgen om betaalbaarheid vliegen
Ruim een derde (34%) van de Nederlanders vreest dat vliegen te duur voor hen wordt als de kosten van vliegen verder stijgen. Veel Nederlanders zien in een eerlijkere opzet van de vliegbelasting een oplossing. Dat betekent dat er een meerderheid is voor afstandsafhankelijke vliegbelasting, hogere belasting voor businessclass en een heffing voor transferpassagiers.
04/10/24
Waterstate Wellness Hotel geopend
Onder grote belangstelling opende Waterstate Wellness Hotel woensdagmiddag 25 september officieel zijn deuren. De exclusieve opening begon met een warm welkomstwoord van zowel de directie als de wethouder Joost De Goffau van Goes.
04/10/24
Exclusief voor leden
Toverland vernieuwt parade Halloween
Dit jaar beginnen de Halloween Nights extra goed met een vernieuwde parade.
04/10/24
Week van de Veiligheid met nieuwe campagne
Ondernemers en hun personeel worden helaas in toenemende mate geconfronteerd met agressie en geweld....
03/10/24
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking MECC en EMG
Event Management Group (EMG) en MECC Maastricht gaan samenwerking. Daarmee willen de twee hun marktpositie versterken en de klantervaring verder te optimaliseren.
03/10/24
ZigZag campagne in Breda voor cultuur
Om aandacht te vestigen op het rijke cultuuraanbod in de stad is Breda Marketing in opdracht van Gemeente Breda gestart met de campagne ‘ZigZag door cultureel Breda’. De campagne etaleert de mix in aanbod, van groot tot ‘klein dat groots is’.
03/10/24
Exclusief voor leden
Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch winnen duurzame kampeerawards
Op het Duurzaamheidscongres Kampeerbranche zijn de duurzame kampeerawards uitgereikt. Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch gingen er met de Awards vandoor.

||| Agenda |||

10/10/24
10/10/24 t/m 10-10-24: Education & Research Day
Op donderdag 10 oktober 2024 organiseert de Hotelschool The Hague een Education & Research Day. ...
12/10/24 t/m 13-10-24
12/10/24 t/m 13-10-24: Campervan Days
Tien vooraanstaande Nederlandse campermerken en NKC organiseren een gloednieuw event; Campervan Days...
15/10/24
15/10/24 t/m 15-10-24: Discover Your Future Networking Event
De Academy for Leisure & Events van de Breda University of Applied Sciences organiseert op dinsd...
23/10/24
23/10/24 t/m 23-10-24: Seminar Creating Equitable Destinations
CELTH organiseert in samenwerking met The Travel Foundation de online presentatie van het onderzoeks...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...