Geplaatst op: 26-03-2023
Auteur: Esther Peperkamp
Publicatie: VTS 2022-3

40 jaar Vrijetijdstudies: Terugblik en vooruitblik

40 jaar Vrijetijdstudies: Terugblik en vooruitblik
Foto: Pixabay

Terugkijkend op 40 jaar Vrijetijdstudies en 5 jaar hoofdredacteurschap kan ik stellen dat er veel veranderd is, zowel op het gebied van vrije tijd, als op het gebied van gedrukte media. Om te beginnen begon niet lang na mijn aanstelling de corona-epidemie. Wat in eerste instantie een uitdaging was, werd al gauw een nieuwe en fijne routine: redactievergaderingen werden verplaatst naar een online omgeving. Dit maakte het samenwerken met leden uit verschillende delen van Nederland stukken eenvoudiger. Ook op het gebied van vrijetijdsbesteding werden online mogelijkheden onderzocht, soms met succes (zoals de onlineversie van Tomorrowland). Tegelijkertijd moesten we concluderen dat digitale bijeenkomsten (in de vrijetijd, op het werk, in het onderwijs) de fysieke werkelijkheid niet konden vervangen.

Waar de digitale wereld de fysieke wereld wel heeft ingehaald, is op het gebied van media. Digitalisering van het medialandschap is een al langer gaande ontwikkeling. We nemen op andere manieren kennis tot ons dan in het verleden. Het www bedient ons op onze wenken, en veel studenten zien de bibliotheek (die is omgedoopt tot mediatheek) nooit van binnen. Ook Vrijetijdstudies is digitaal beschikbaar. Maar digitaal beschikbaar zijn is niet hetzelfde als digitaal vindbaar zijn. Hier ligt zeker nog een uitdaging.

Een andere ontwikkeling is het volwassen worden van de vrijetijdssector, wat tot uiting komt in de ontwikkeling van lectoraten en de afsplitsing van afgeleiden, zowel in opleidingen als in media: er zijn aparte studies en tijdschriften voor evenementenmanagement, recreatie, hospitality, e-sports… Is er eigenlijk nog wel sprake van een vrijetijdssector?

Een ander gevolg van het volwassen worden van vrije tijd in combinatie met publicatiedruk (‘publish or perish’), is dat voor wetenschappelijke publicaties de voorkeur uitgaat naar Engelstalige, internationaal gerenommeerde tijdschriften. Inderdaad zien we de laatste jaren steeds minder spontane bijdragen voor een -volgens de regels van de kunst- ‘double blind peer review’. Kortere onderzoeksnotities die niet blind gereviewed worden, zijn een snellere en ook toegankelijkere manier om onderzoek onder de aandacht te brengen.

Tegelijkertijd neemt het aantal studenten dat een klassiek afstudeeronderzoek uitvoert, af. De wetenschappelijke bachelor en master Vrijetijdswetenschappen (nu alweer jaren in het portfolio van Breda University of Applied Sciences) zijn klein in omvang, een schril contrast met de hoogtijdagen van deze studies. Studenten van vrijetijd gerelateerde hbo-opleidingen studeren af op een beroepsproduct. Het is goed dat er oog is voor de aansluiting bij het werkveld. We zien ook een groeiende waardering voor praktijkrelevante kennis, ook bij een traditionele subsidieverstrekker als NWO. Tegelijkertijd moeten we ervoor waken om de baby niet met het badwater weg te gooien. Bij het ontwikkelen van onderzoek vaardigheden en kennis hoort het ontwikkelen van een kritische blik op kennis en kennisontwikkeling. Om de maatschappelijke betekenis te hebben die Karin Peters voorstelt, moeten we kritisch kijken naar de kwaliteit van de kennis waarmee we van betekenis kunnen zijn.

In het licht van bovengenoemde ontwikkelingen zal ook Vrijetijdstudies moeten bezien welke positie het tijdschrift zal innemen. Dit jubileumjaar zullen we daarom met de redactie aangrijpen voor een herbezinning.

Esther Peperkamp

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    05/12/25
    Exclusief voor leden
    Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
    Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
    05/12/25
    TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
    Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
    04/12/25
    Exclusief voor leden
    Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
    Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
    03/12/25
    Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
    Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
    03/12/25
    Adam Butler merkregisseur Twente
    Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
    03/12/25
    Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
    Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
    03/12/25
    BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
    BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
    02/12/25
    Licht dalende groei horecaomzet
    De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

    ||| Agenda |||

    07/01/26 t/m 08-01-26
    07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
    De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
    08/01/26 t/m 11-01-26
    08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
    De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
    27/01/26 t/m 30-01-26
    27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
    De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
    02/04/26
    02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
    Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
    22/04/26 t/m 23-04-26
    22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
    A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...