Geplaatst op: 07-04-2023
Auteur: Klaas van Erp
Publicatie: R&T 2023-1

De markt voor recreatie- en watersportbedrijven draait door!

Nederlanders kiezen weer voor eigen land

De markt voor recreatie- en watersportbedrijven draait door!

In de afgelopen columns hebben we vaak onze visie gegeven op de markt van vraag- en aanbod van watersport- en verblijfsrecreatiebedrijven. Een markt die beïnvloed wordt door allerlei externe factoren: COVID-19, rentestijging, hoge energieprijzen en nog veel meer.

In mijn column van oktober van het vorige jaar heb ik voorspellingen gedaan over de ontwikkelingen in de markt als gevolg van de afkoeling van de woningmarkt en de hogere overdrachtsbelasting. Inmiddels zijn we een paar maanden verder en kan de balans voorzichtig worden opgemaakt.

Feit is dat we in de afgelopen paar maanden diverse overdrachten hebben gehad van recreatie- en watersportbedrijven, dus nog geen negatieve tekens. Nuchter denkende ondernemers zullen zeggen dat deze overdrachten al gepland waren voordat de woningmarkt ging afkoelen. Dat klopt deels. Want voor een heel deel betroffen het transacties die gesloten werden ten tijde van de stijging van de rente, de onzekerheid over de hoogte van de energieprijzen en de afkoeling van de woningmarkt.

Grote ondernemingen blijven zoeken

Ook begin 2023 bemerken we dat de vraag naar recreatie- en watersportbedrijven ongewijzigd hoog is. Nog steeds zoeken grote concerns met of zonder private equity uitbreiding van hun activiteiten. Dat is op zich niet zo vreemd. De markt van watersport- en recreatiebedrijven heeft namelijk totaal andere parameters. De belangrijkste parameters daarbij zijn het vertrouwen en de bestedingen door de consument. En daar zit het wel goed mee. Ik spreek vele recreatieondernemers waar de boekingen voor het komende seizoen eruit knallen.

De reden voor de hoge vraag naar vakanties in Nederland laten zich raden. Ik denk persoonlijk aan de legere portemonnees bij de consumenten door de hoge inflatie, hogere benzine en energieprijzen, etc., waardoor men dichter bij huis blijft. En last but not least: Nederland is een prachtig land, mits het weer meewerkt. Ik ga vast duimen voor mooi weer, dat gun ik een ieder! Oh ja, en het is goed voor de markt.

Ook eens praten over de markt?
Mail of bel ons: info@maasrbm.nl/ Klaas van Erp, 06-53424147 
Maas recreatie bedrijfsmakelaardij
www.maasrbm.nl

Trefwoorden: makelaar, accommodatie, vakantiehuis, vakantiepark, jachthaven

CELTH
 






||| Nieuws |||

23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...