Geplaatst op: 10-03-2023
Auteur: Marc Gerlings

Slag om Grolle en hoe zet je de internationale Spanish way op?

Slag om Grolle en hoe zet je de internationale Spanish way op?
Almudena González Gutiérrez de León (Saxion).

Ken je het evenement Slag om Grolle nog niet? Afgelopen jaar trok de nagespeelde slag 40.000 bezoekers. Almudena González Gutiérrez de León (Saxion) doet onderzoek naar een extra laag bij dit evenement voor internationaal toerisme. De groeipotentie is groot en Almudena is op zoek met Europese partners naar de internationale ‘Spanish Road’. Wil je weten hoe ze dat voor elkaar krijgt? Kijk dan naar de online inspiratiesessie van het Trendcongres.


 


De achtste editie van de Slag om Grolle is een groot succes geworden in 2022. Niet eerder werd het driedaagse evenement door zoveel mensen bezocht. 40.000 bezoekers kwamen een of meer dagen naar de Achterhoekse vestingstad Groenlo. Dat maakt de groeipotentie duidelijk. Aan de veldslag, die de belegering van het stadje Groenlo in 1627 laat herbeleven, deden ruim 1100 binnenlandse en buitenlandse re-enactors mee. De binnenstad van Groenlo was aangekleed door handelaren, ambachten en muzikanten samen met 60 lokale groepen. Almudena González Gutiérrez de León gaat met het Spaanse verhaal van dit evenement verder en dat levert een internationale toeristische laag op..

Wat is die Spanish Road?
"Ik ben zo blij dat in de uitzending ook de internationale kant van het project verteld kan worden,” meldt Almudena. Want wat is het verhaal? De Spaanse koning kon zijn troepen niet overzee naar Nederland verschepen. Daarop vroeg hij zijn beste soldaten om over land naar de opstandige gebieden in het noorden te sturen. Die route staat bekend als ‘the Spanish Road’. Deze eindigt bij Grolle. Almudena geeft alvast een kleine vooruitblik prijs op haar interview dat in het Engels wordt gehouden. Voor DMO's, studenten, beleidsmakers en bedrijven is dit zeker een inspirerende case.

Almudena: "The novelty of this idea is not based on the artificial linking of tourism products in different places, all of them intertwined without a storyline, but rather on the creation of a route of a cultural nature that highlights the interconnection between tourist destinations through storytelling.” Of het haar lukt en hoe dat proces gaat, daar vertelt ze over. Schrijf je gratis in en je krijgt de link naar het hele interview.

Andere sprekers zijn Anke Arts (project Waddengastronomie, NHL Stenden), Simon Witt (meerdere duurzaamheidsprojecten in toerisme, HZ) en Diana Korteweg Maris (Kenniscentrum Kusttoerisme) over waarom zij Zeeuwse gemeenten ondersteunt met presentaties over regionale toeristische ontwikkelingen.


Samen met partners

De twee online uitzendingen en Het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd op 20 april worden mogelijk gemaakt door Breda University of Applied Sciences, Hogeschool Inholland, LOI Hogeschool, Hogeschool Saxion, NHL Stenden, HZ University of Applied Sciences, TIO en mediapartner NRIT. Ondersteunend partner is Destinatie Nederland.

Trefwoorden: uitzending, Almudena, Grolle, Spanish Road, toerisme, dmo

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...