Geplaatst op: 02-02-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nieuwe uitdagende meerjarenstrategie voor Breda Marketing

Nieuwe uitdagende meerjarenstrategie voor Breda Marketing

Breda Marketing heeft een nieuwe meerjarenstrategie gepresenteerd. De Brabantse CMO gaat zich naast bewoners en bezoekers zich nu ook richten op bedrijven en talenten. Breda moet voor die doelgroepen langs drie lijnen -groen, gastvrij en grenzeloos- internationaal op de kaart worden gezet. ‘Samen de stad van morgen bouwen’ is het motto waar de komende jaren hard aan wordt gewerkt. Met professionals en frontrunners maar ook zeker met de Bredanaars zelf.

Breda gaat de komende jaren groeien van 185.000 naar 230.000 inwoners en moet een hotspot worden voor technologie en creativiteit. Maar wel gezellig bourgondisch. "We hebben een schaalsprongopgave en staan voor complexe maatschappelijke opgaven”, zei directeur Hildegard Assies bij de presentatie van de plannen. Breda is volgens Assies een internationale stad, een stad in een park en zijn Bredanaars gastvrij in hart in nieren. "Het merk Breda en de mentaliteit vormen samen de basis van al onze activiteiten.” Visueel uit zich dat in de drie witte kruisen die overal in de stad te zien zullen zijn en de voor Breda kenmerkende kleur rood.

Bezoekers met toegevoegde waarde

Breda gaat onder andere inzetten op de duurzame bezoeker die met de trein komt en in de stad de fiets pakt. Bezoekers die van hotspot naar hotspot rennen, wil Breda niet meer. "Bezoekers zijn welkom, maar moeten toegevoegde waarde bieden aan de stad. Daarnaast moeten we ook niet vergeten dat bewoners ook bezoekers zijn van het vrijetijds- en culturele aanbod in de stad.”

Kracht van Bredanaars zelf inzetten

"Veel steden willen meer bezoekers en talenten aantrekken maar er is maar één Breda”, stelde Assies die in de stad denkers en doeners bij elkaar wil brengen voor verrassende oplossingen. "De schaal en de mentaliteit van de stad geeft ruimte voor experimenten om naar de toekomst toe de stad te veranderen.” Assies wil vooral de kracht van de Bredanaars inzetten "De Bredanaars maken de stad en zijn tegelijkertijd trotse ambassadeurs. We willen die trotse Bredanaar omarmen en inzetten om mee te denken aan de toekomst en de vermarkting van de stad.

Historisch verhaal uitbouwen

Breda heeft een historische binnenstad en die wordt in de plannen zeker niet vergeten. De stad wil het verhaal van het verleden uitbouwen naar nieuwe eigentijdse verhalen. Volgens Assies vertelde Breda in het verleden alleen het historische, bourgondische verhaal maar niet het verhaal van de toekomst van de stad. Maar ook dat historische verhaal, met een belangrijke rol voor de Nassaudynastie, mag wel herijkt worden. "We gaan het grootste verhaal van Breda opnieuw vertellen. Want het is een fantastisch en spectaculair verhaal.” En ook hier is de link naar de toekomst van de stad niet ver weg. Breda wil erfgoed en geschiedenis inzetten als inspiratie voor de stad van morgen.

Praktisch wordt het nieuwe historische verhaal ook. Dit jaar krijgen de Royal Roots van Breda een nieuwe website, komt er een levensgrootte straatschildering van de bijzondere ‘oogtegels’ in de stad en opent het Stedelijk Museum een nieuwe permanente expositie over de Nassau’s in Breda. Verder komt er een expositie over de relatief onbekende Nassau, René van Chalon, en wordt de historische kilometer helemaal vernieuwd. Met al die activiteiten wil Breda Marketing de Nassau’s tot leven brengen in de stad.

Slimme app

Creatieve ondernemers worden door Breda Marketing in campagnes en met een creatieve route in de etalage gezet. Voor de liefhebber van groen en geschiedenis komen ook (vernieuwde) routes. Die routes moeten gebieden in en rond de stad met elkaar verbinden. Voor al die routes wordt een app ontwikkeld door een Bredaas technologiebedrijf. In die app komen slimme pushfunctionaliteiten, gepersonaliseerde content en veel beleving met spelletjes voor kinderen. Die app is voor Breda Marketing belangrijk om in contact te komen met de doelgroep ter plekke en geeft veel inzichten in het bezoek aan de stad. De app wordt onderdeel van een groter digitaal platform dat als voorlopige werktitel Explore Breda heeft gekregen.

Investeren in aanbod

Assies was ook kritisch. "We hebben jaren onvoldoende geïnvesteerd in het aanbod. Zowel bewoners als bezoekers willen wat beleven in de stad.” Breda Marketing gaat ook kritisch naar de evenementen in de stad kijken. "We zetten in op evenementen die aansluiten bij een groene, gastvrije en grenzeloze stad. En evenementen die iets in de stad achterlaten.” Dat betekent niet dat andere evenementen niet meer kunnen, maar die worden minder nadrukkelijk in de etalage gezet.  

Drie kerntaken

Ook de rol van Breda Marketing gaat veranderen. Ze zien voor zichzelf drie kerntaken: merkregisseur, aanjager en verbinder en data- en kennispartner. Bij al die ambities hoort ook een bijpassend budget en personeelsbestand. De organisatie krijgt de komende jaren een structurele subsidie van 1,5 miljoen euro per jaar en heeft de opdracht om nog eens 20% uit de markt te halen. Breda Marketing kan daarmee doorgroeien van 5 naar 8 fte. De stad krijgt ook een eigen brandstore waarvoor de gemeente Breda 100.000 euro beschikbaar stelt. Met de presentatie van de meerjarenstrategie is het verhaal nog lang niet af: "We gaan samen kijken naar de potentie van de stad.”

Link: https://bredamarketing.nl/projecten/dag-van-de-stadmakers-23/
Trefwoorden: dmo, cmo, marketing, destinatie, destinatieontwikkeling, noord-brabant, breda

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...