Geplaatst op: 30-01-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Van spullen naar ervaringen

Van spullen naar ervaringen
Afbeelding van bridgesward via Pixabay

ABN AMRO komt met interessante cijfers over de vrijetijdssector uit haar transactiedata. In december 2022 werd ten opzichte van december 2019 na inflatiecorrectie ruim 7% meer door Nederlandse consumenten uitgegeven. In vrijwel alle branches van de vrijetijdssector groeiden de bestedingen. De consument lijkt daarmee que bestedingen ‘weerbaarder’ dan verwacht. 

Belangrijkste conclusie is dat voor de Nederlandse consument het opdoen van ervaringen belangrijker is geworden dan het kopen van spullen. Dat zien de deskundigen van de bank in een verschuiving van bestedingen van retail naar diensten. De vrijetijdssector doet het, op de dagrecreatie na, erg goed. De horeca profiteert flink.

Transactiedata in diverse segmenten van de vrijetijdssector, 2022 vs 2019 in %

FebMrtAprilMeiJuniJuliAugSeptOktNovDec
Cafés294143373044363429824
Restaurants192829282532303025718
Thuisbezorging en afhaal119961148373736764606191
Bioscopen-26-31-17-24-7-22-37-29-26-25-33
Catering-42-27-35-27-24-42-31-35-31-34-25
Musea-26-26-20-13148-24-152116-10
Attractie- en dierenparken-92617281213-45202-9

 Bron: ABN AMRO

Horeca alweer boven niveau van 2019

Consumenten konden tijdens de feestdagen eindelijk weer buiten de deur eten en elders verblijven. Zo gaven mensen in december meer uit in restaurants (+18 procent) en in het café (+24 procent) ten opzichte van december 2019. De uitgaven voor alle branches zijn gecorrigeerd voor de inflatiecijfers per branche, aangezien deze sterk uiteenlopen. Hoewel het laten bezorgen of afhalen van maaltijden met 91 procent toenam ten opzichte van december 2019, zien we een bescheiden groei van 3 procent ten opzichte van december 2021. De groei van thuisbezorging en afhaal, die tijdens de coronapandemie nog onstuimig was, is in 2022 dus afgevlakt. Zo zorgde de opening van de horeca voor minder bestellingen.

Dagrecreatie groeit maar nog niet op niveau van 2019

Bioscopen, musea en attractieparken deden het beter dan in december 2021, maar zitten nog niet op het niveau van 2019. Uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Motivaction in mei van dit jaar bleek dat Nederlanders minder vaak en minder frequent dagattracties bezoeken ten opzichte van voor de coronapandemie. Dagattracties lijken minder prioriteit te krijgen dan sociale activiteiten zoals vrienden of familie zien, een terras bezoeken of uit eten in een restaurant. Slechts een relatief klein deel van de Nederlanders heeft behoefte om uitjes ‘in te halen’ die tijdens de coronapandemie niet mogelijk waren, zo blijkt uit het onderzoek. Bioscopen gaan tevens gebukt onder de verdere opkomst van streamingdiensten die tijdens de coronacrisis een groeispurt maakten. Ook het ‘window’, de periode waartussen een film in de bioscoop draait en vervolgens een streamingrelease krijgt, is fors ingekort of zelfs helemaal verdwenen.

Van spullen naar ervaringen

Een verschuiving van producten naar diensten is een belangrijke oorzaak voor de dalende bestedingen in de retailsector in 2022. De vraag is of deze verschuiving die is ingegeven door de coronapandemie ten einde is of dat er meer structurele oorzaken aan ten grondslag liggen. Zo zijn de jongere generaties, millennials en generatie Z, uit op gemak en ervaringen opdoen, zo laat kennisplatform FSIN weten. Jongeren hebben lang niet altijd zin en tijd om te koken en eten graag buiten de deur; niet alleen voor het avondeten, maar ook voor ontbijt, lunch en koffie. En ze willen de ervaringen inhalen die ze tijdens de coronacrisis hebben gemist. De vergrijzing van de bevolking kan ook van invloed zijn. Ouderen hebben minder behoefte aan nieuwe spullen en aan winkelen, zo kwam in eerder onderzoek van ABN AMRO naar voren. Ook bleek dat als de bestedingsruimte zou toenemen senioren eventuele extraatjes liever uitgeven aan vakanties en weekendjes weg (35 procent), sporten en bewegen en ontmoetingen met familie en vrienden (33 procent).

Trefwoorden: attractieparken, dierentuinen, dagrecreatie, cultuur, horeca, cafés, restaurants, consumenten, bestedingen

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...