Geplaatst op: 23-01-2023
Auteur: Marc Gerlings

ACM tevreden met aanpassingen Ryanair van duurzaamheidsclaims

Actie Europese consumententoezichthouders

ACM tevreden met aanpassingen Ryanair van duurzaamheidsclaims


Vliegmaatschappij Ryanair communiceert duidelijker over de CO2-compensatie die ze aanbiedt bij het boeken van een vliegticket. Ryanair heeft drie aanpassingen gedaan nadat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) had aangegeven dat er mogelijk misleidende duurzaamheidsclaims over CO2-compensatie op de website van Ryanair staan.

 

Ryanair heeft de aanpassingen in heel Europa doorgevoerd. De ACM heeft de andere Europese consumententoezichthouders hierover geïnformeerd. Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: "Bedrijven moeten eerlijk en duidelijk zijn over de duurzaamheidsclaims die ze doen. Vliegen blijft – ook met CO2-compensatie – een sterk vervuilende manier van vervoer. Het aanbieden van CO2-compensatie mag, maar het moet niet de indruk wekken dat vliegen hierdoor duurzaam is. We vinden het belangrijk dat Ryanair de website heeft aangepast en duidelijk maakt wat CO2-compensatie inhoudt.”


Groener vliegen?

Claims over CO2-compensatie moeten juist, duidelijk en volledig zijn. Voor consumenten moet duidelijk zijn hoe CO2 wordt gecompenseerd, hoeveel er wordt gecompenseerd, hoe dit berekend is en of het onafhankelijk gecertificeerd is. De ACM ziet hierop toe. De ACM heeft onderzoek gedaan naar ‘CO2-compensatie claims’ in de luchtvaartsector. Daaruit bleek onder meer dat Ryanair bijvoorbeeld vermeldde ‘vlieg groener naar […]’. Dat zou de indruk kunnen wekken dat vliegen ook ‘groener’ kon met Ryanair. De ACM heeft Ryanair aangesproken op deze mogelijk misleidende duurzaamheidsclaims. Ryanair heeft daarna meegewerkt en de claims op haar website aangepast om mogelijke misleiding te voorkomen.


Aanpassingen op de Ryanair website?

Ryanair heeft drie aanpassingen gedaan bij de CO2-compensatie-optie bij het online verkopen van vliegtickets:

  • Duidelijke vermelding dat door CO2-compensatie vliegen niet duurzamer wordt. Teksten zoals ‘vlieg groener naar […]’ zijn aangepast naar feitelijke teksten zoals ‘compenseer je geschatte CO2 uitstoot’. Ook zijn icoontjes zoals groene blaadjes verwijderd.
  • Weergave van de berekening en de hoeveelheid CO2 die wordt gecompenseerd.
  • Meer duidelijkheid over de projecten waar de CO2-compensatie aan wordt besteed en aandacht voor de onafhankelijke certificering van de desbetreffende projecten.

 

Trefwoorden: Ryanair, vliegen, duurzaam, groen, CO2, compensatie

||| Blogs |||

28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
30/03/21
Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie
In het stemhokje schoot de gedachte door mijn hoofd. Merkwaardig eigenlijk dat meerdere politieke pa...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/03/23
Symposium over eerlijke online beïnvloeding
Op woensdag 5 april 2023 houdt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een symposium over online ...
21/03/23
VisitDenmark lanceert campagne die gemaakt is door ChatGPT en Deepfake
VisitDenmark heeft een campagne gelanceerd waarvoor Chat GPT de teksten heeft geschreven en met deepfake/AI diverse video’s zijn gemaakt met iconische schilderijen in de hoofdrol. Kern van de marketingboodschap is kom niet naar de Mona Lisa, het Meisje met de Parel of Vincent van Gogh maar bezoek in plaats daarvan Denemarken.
20/03/23
Exclusief voor leden
Extra kaarten Zwarte Cross in 10 minuten weg
Ook voor deze extra kaartverkoop van de Zwarte Cross 2023 stormden weer veel belangstellenden op de ticketshop van de Feestfabriek af. Zaterdagochtend om 11.00 uur stonden liefhebbers met ruim 13.000 devices in de digitale wachtrij. De campingkaarten en zondagkaarten waren binnen 10 minuten weg.
09/03/23
Quirine Kamphuisen vertrekt bij Noordwijk Marketing en stapt over naar reisindustrie
Per 1 mei aanstaande verlaat Quirine Kamphuisen de stichting Noordwijk Marketing als directeur-bestuurder. Sinds augustus 2019 heeft zij de leiding over de destinatiemarketing organisatie van Noordwijk. Quirine gaat vanaf 1 mei aan de slag als directeur van Stichting Het Buitenhof.
06/03/23
Exclusief voor leden
Muiderslot wordt één maand beleving van gastronomie en waterlinies
Het middeleeuwse Muiderslot is één van de mooiste kastelen van Nederland. Met meer dan 700 jaar aan geschiedenis zit het vol verhalen. Pop-up restaurant SterkWater tovert het Muiderslot van 30 maart t/m 30 april om tot een bijzondere horecalocatie. Hier geniet je niet alleen van spannende smaakcombinaties, maar ook van de verhalen over de waterlinies. Hoe zit die beleving in elkaar?
15/02/23
Hartverwarmend Noordwijk
Campagne Valentijnsdag in Noordwijk. Genieten van "love" op het gebied van culinair, hotels en winkels en een hartenjagen speurtocht.
08/02/23
Noordwijk biedt thee die past bij de positionering
Op 7 februari heeft burgemeester Wendy Verkleij het eerste kopje Noordwijk Thee mogen proeven. De ontwikkeling van de Noordwijk Thee is een samenwerking van Noordwijk Marketing met een aantal ondernemers, KHN, NOV en de gemeente vanuit de positionering van Noordwijk als gezonde en energieke regio.
02/02/23
Blijdorp in NPO-serie dierentuin
  ‘Het Echte Leven in de Dierentuin’ komt met een nieuw seizoen vanuit Diergaarde Blijdor...