Geplaatst op: 24-01-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Trendrapport vernieuwd met interactief online platform

Trendrapport vernieuwd met interactief online platform

Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd is helemaal vernieuwd en krijgt naast het boek een interactief online platform. Zowel het boek als het digitale platform zijn zojuist gelanceerd.

Het ‘Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd’ geeft een samenhangend beeld van de gehele Nederlandse vrijetijdssector. Op basis van de meest toonaangevende (statistische) onderzoeken en bronnen komen de belangrijkste trends en ontwikkelingen in toerisme, recreatie en vrije tijd aan bod. Het rapport is een gezamenlijk uitgave van NRIT, NBTC en CELTH die daarin samen optrekken teneinde de vrijetijdssector met data, kennis en inspiratie te faciliteren.

Toeristische statistieken geïntegreerd

De grootste verandering betreft deel 1 van het rapport. In dat hoofdstuk staat de omgevingsanalyse met DESTEP-factoren centraal. In wat voor een veranderende wereld moet de gastvrijheidssector opereren? Dat deel ‘Omgevingsanalyse’ kantelen we van een thematische naar een geografische indeling. We zoomen daar vanuit een wereldbeeld steeds verder in op Europa, Nederland en de regio’s. In elke geografische view komen, naast de DESTEP-factoren, de voor die view relevante toeristische statistieken aan bod.

Online Trendrapport

Andere grote vernieuwing is het online Trendrapport. Dat is vooral geen digitale weerslag van het rapport maar een online platform waar gebruikers met slimme filtering snel de gewenste informatie kunnen selecteren. Alle in het Trendrapport gebruikte data is via de ruim 130 interactieve grafieken beschikbaar en te downloaden. Deze online omgeving blijft actueel omdat de redactie van NRIT deze continu met de meest recente data en inzichten aanvult. De content op het online platform van het Trendrapport is vrij toegankelijk voor de lezers van het rapport op www.nrit.nl/trendrapport

Zeven domeinen

Het deel met de domeinen (horeca, verblijfsrecreatie, waterrecreatie, reissector, attractiesector, actieve recreatie en evenementen) blijft qua opzet ongewijzigd. Hier per domein een overzicht van ontwikkelingen in aanbod, vraag, beleid en innovatie.

Capita Selecta

Wat ook blijft, maar qua inhoud elk jaar weer vernieuwend is, zijn de bijdragen van onderzoekers van CELTH. Dit jaar maar liefst 11 bijdragen rond inzicht in aanbod, het meten van toerisme in balans, duurzame businessmodellen, de Dutch Grand Prix als vliegwiel voor Zandvoort, het ontrafelen van beleving, de toegankelijkheid van leisure, het praktische nut van financiële transactiedata voor toerisme, met GPS-tracking vrijetijdsgedrag in kaart brengen, met de donut anders denken over bestemmingsmanagement en een pleidooi voor radicaal duurzaam toerisme.

Nieuwsgierig?

Nieuwsgierig geworden naar het vernieuwde Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2022? Bestel dan nu jouw exemplaar via nritmedia.nl/store. Je ontvangt dan het boek inclusief jouw persoonlijke inloggegevens voor het online Trendrapport.

Link: https://www.nrit.nl/trendrapport
Trefwoorden: trends, trendrapport, toerisme, recreatie, vrije tijd, horeca, verblijfsrecreatie, waterrecreatie, reissector, attractiesector, actieve recreatie, evenementen, attractieparken, dagrecreatie, beleid, CELTH, cultuur, duurzaam toerisme, evenementen, onderzoek, reisbrache, sport, vakanties, verblijfsrecreatie, watersport, horeca

||| Blogs |||

28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/01/23
Suncamp introduceert: campingadvies van de CampingGuru
Wil jij alles weten over jouw favoriete camping? Stel je campingvraag dan aan de persoon die echt op de camping is geweest. Vanaf nu is dat mogelijk. Suncamp introduceert de CampingGuru.
25/01/23
Exclusief voor leden
Toerist ontdekt Vermeers Delft op 12 locaties
Toeristen die van schilderkunst houden komen zeker af op de tentoonstellingen over Vermeer in 2023. Het Rijksmuseum in Amsterdam trekt de meeste aandacht met de grote overzichtstentoonstelling maar in Delft kun je de historie van Vermeer ervaren. Een stadsbrede programmering plus de historische plaatsen hebben grote aantrekkingskracht.
18/01/23
Exclusief voor leden
SVR houdt in 2023 weer vakantiebeurzen
Zaterdag 21 januari wordt de eerst consumentenbeurs gehouden van aanbieder in kleinschalige campings Stichting Vrije Recreatie (SVR). “De eerste SVR-vakantiebeurs na de coronaperikelen van de afgelopen jaren,” meldt de organisatie. In de Expo Houten vindt de aftrap plaats van de eerste van een serie van vier SVR-beurzen.
17/01/23
Fors minder bezoek voor Vakantiebeurs, organisatie toch tevreden
De Vakantiebeurs 2023 heeft ruim 65.000 bezoekers getrokken. Dat zijn er veel minder dan de vorige editie in 2020 toen nog 101.000 bezoekers de beurs bezochten. Ook de vakdag trok met bijna 8.000 reisprofessionals minder bezoek. In 2020 waren dat er nog 12.000. Toch blikt de organisatie tevreden terug.
16/01/23
Nieuw inzicht in de arbeidsmarkt van de gastvrijheidssector
Inzicht start met kennis en kennis stoelt op data. Voor inzicht in de arbeidsmarkt van de gastvrijheidssector staat nu de nieuwste Arbeidsmonitor Gastvrijheidssector online met de nieuwste data.
16/01/23
265.000 bezoekers voor Depot Boijmans
Het eerste jaar dat Depot Boijmans Van Beuningen de wereld achter de schermen van het museum toont, zijn de verwachtingen overstegen in het bezoekersaantal. Het depot is een kenmerkende locatie geworden voor toeristen en inwoners van Rotterdam.
12/01/23
Tewaterlating reddingsboot Terschelling immaterieel erfgoed
De tewaterlating van de roeireddingboot op het Waddeneiland Terschelling is opgenomen op de lijst Immaterieel Erfgoed Nederland. Een aantal keren per jaar wordt deze traditie met een door tien paarden getrokken boot gehouden.
11/01/23
Toerisme herstelt in 2023, inkomend bezoek blijft nog achter
Het Nederlands toerisme herstelt in 2023 van de pandemie. In ons land zijn dan 4% meer verblijfstoeristen in vergelijking met 2019. Het inkomend toerisme loopt nog wel achter. Motor achter de groei zijn de Nederlandse toeristen. Dat voorspelt NBTC.