Geplaatst op: 01-02-2023
Auteur: Marc Gerlings
NRIT
Publicatie: R&T 2022-6

Laat de bezoekers maar Opfriesen

Geen destinatie verkopen maar nieuwe energie

Laat de bezoekers maar Opfriesen
Campagnebeelden Opfriesen.

In Friesland loopt een creatieve najaarscampagne. Het gaat veel verder dan een paar banners en pr. Door samenwerking krijgt de hele keten ermee te maken. Van een speciaal biertje voor de bezoeker tot inzet van de watersport.

Visit Friesland, onderdeel van Merk Fryslân, is in de maand november gestart met een nieuwe najaarscampagne met als thema Opfriesen. Wat is dat? Een nieuw woord voor een ervaring die iedereen kent: opladen en weer frisse energie opdoen tijdens de koude, donkere dagen. Met deze duurzame campagne laat Visit Friesland zien dat Friesland niet alleen mooi is in de zomer, maar juist ook in de herfst- en winterperiode. Dit sluit naadloos aan bij de ambitie om jaarrond toerisme te stimuleren. Het doel van de campagne is om de waardevolle toerist aan te trekken en te inspireren Friesland te bezoeken tijdens de herfst- en wintermaanden. Friesland is er met haar diverse landschappen en uniek regionaal aanbod, bij uitstek voor geschikt. Beleving is het sleutelwoord om de gekozen doelgroep aan te spreken. Met de campagne laat Visit Friesland zien dat de provincie 365 dagen van het jaar goed beleefbaar is. Merk Fryslân is de Destinatie Management Organisatie van de Provinsje Fryslân en werkt vanuit een overkoepelende visie aan de toeristische ontwikkeling, positionering en?het vermarkten van Friesland (Visit?Friesland), De Wadden (VisitWadden) en de zakelijke markt (Meet in Friesland).?

Concept voor komende jaren

De campagne, die samen met de vier verschillende regio’s is opgezet, wordt ingekleurd met speciaal Opfriesaanbod: uniek aanbod dat alleen in Friesland te beleven is. De campagne is een duurzaam concept dat ook in de aankomende jaren zal worden ingezet. Dat betekent dat er voldoende ruimte is voor nieuw toeristische aanbodontwikkeling. Het Opfriesen kan op allerlei manieren, buiten, maar uiteraard ook binnen. De campagne is multi-inzetbaar en daarom geschikt om in te zetten voor ondernemers en de verschillende regio’s. Daarom worden ondernemers geholpen in de communicatie maar er wordt ook inzet van hen gevraagd.

Watersport onderdeel van de campagne: bruggen blijven langer open en hetzelfde geldt voor de pontjes

Toolkit voor ondernemers

Om ondernemers te faciliteren in hun aanbod, stelt Visit Friesland sinds november een speciale online toolkit beschikbaar met daarin onder meer beeldmateriaal en teksten. Tijdens de jaarlijkse ondernemersbijeenkomsten, georganiseerd door de verschillende regio’s, zullen de ondernemers bijgepraat worden over dit bijzondere concept. Zo wordt een hand uitgereikt naar de rest van de provincie om aan te haken.

Zichtbaarheid

"In deze campagne focussen we op bezoekers in Nederland, België (Vlaanderen) en Duitsland (regio Nedersaksen en Noordrein-Westfalen). De zwaarte van de campagne zal in Nederland liggen met grote zichtbaarheid door onder andere een outdoorcampagne in Midden-Nederland en een landelijke televisiecommercial die vanaf 4 november op de publieke omroep te zien is,” meldt de woordvoerder. Meteen in de eerste week van november is er een reis door Friesland gemaakt met een aantal influencers die actief zijn in de doelgroep ‘Nora’ en in het reizen. De campagneperiode duurt vier maanden, van 1 november tot en met eind februari 2023. De commercial die aan het begin op televisie is uitgezonden en in sociale media wordt ingezet is gemaakt door Locals.Agency. In die periode vond ook de pr-campagne op free publicity in de media plaats.

Opfriesen heeft eigen smaak

Als vakblad wilden we weten welke samenwerking met de ondernemers is opgezet. Daar zit meer achter dan je denkt. Kan je Opfriesen omzetten naar een eigen smaak? Het antwoord is ‘ja’ en dat resulteerde op 16 november in het nieuwe biertje de Opfrieser. De DMO ontwikkelde de nieuwe smaak samen met Kâld en Beerenburg, de producent van Sonnema uit Bolsward en Brouwerij Dockum. Het is een – zoals de naam al zegt – bier gecombineerd met de juiste verhouding Berenburg. Een nieuw product dus dat echt een eigen smaak toevoegt aan de campagne. Ook de producent maakt pr en communicatie voor dat product waardoor de samenwerking elkaar versterkt.

Langer het water beleven

Een andere samenwerking is te vinden op het water. Friesland is de grootste bestemming voor watersport en waterrecreatie. Dan wil de gast ook wel kunnen varen, fietsen en wandelen op en bij het water. Vooral in de mooie najaarsweken waren er opvallend veel vaargasten nog in Friesland actief. Nu hoopt de DMO op een zachte winter zodat het effect nog aanblijft. In samenwerking met de regio organisaties en de ondernemers kunnen boten dit najaar langer doorvaren. Bruggen blijven langer open en hetzelfde geldt voor de pontjes. Het vaarseizoen wordt op deze manier dus verlengd waardoor bezoekers Friesland en het water dus ook in het najaar kunnen beleven. Dat is een totaal andere belevenis dan in de zomer en het is bovendien een stuk rustiger, meent de DMO. Daarmee past het ook bij de brede aanpak van de campagne Opfriesen.

Kijk voor meer informatie op www.opfriesen.nl.

Voor Nora
De naam Nora is de naam van een ‘persona’. Dat is een groep van ongeveer 25% in de Benelux. Het is een beschrijving van een doelgroep die als ‘post modern’ wordt gezien.Dat is een duidelijk herkenbare groep maar sinds iets meer dan een jaar kijkt Friesland op een brede manier naar de doelgroep. Mede door de honderddaagse culturele manifestatie in Friesland, Arcadia, is de visie op de groep nog verder aangescherpt. De DMO richt zich op de ‘waardevolle toerist’: de waardevolle toerist is een bezoeker aan Friesland die de normen en waarden van onze provincie respecteert, geïnteresseerd is in de couleur locale, de taal en de Friezen. Deze persoon heeft een bovengemiddelde interesse in de cultuur en natuur van Friesland en gaat daar daarom respectvol mee om. Vooral de inbreng van cultuur is verder verhoogd sinds deze provincie in 2018 Culturele Hoofdstad van Europa was. Bij navraag wie dan die waardevolle toerist is, dook de persona-omschrijving van NBTC op, Nora. Dat zie je onder meer terug in het beeldmateriaal. Het is het type vrouw dat rond de 36 jaar oud is en vaak van klassieke dingen houdt in een nieuw jasje. Zij houden bijvoorbeeld van de oude VW-bus (de T2). Veelal een creatieveling in vaste dienst of freelance. Overigens doet dat vrouwelijke beeld niet helemaal recht aan de originele beschrijving. Deze doelgroep is voor 60% vrouw en voor 40% man. De gemiddelde leeftijd in deze groep is 43 jaar. 30% is single. Wat interessant is, deze groep pakt toch 2,4 keer per jaar een lang weekend om er op uit te gaan. Of in dit geval om op te laden. "Dat zijn toch al gauw 4,4 miljoen potentiële bezoekers van Friese winterbelevingen,” meldt de woordvoerder. Grappig detail, in de uitvoering naar de teksten voor de consumentensite is niet meer van de naam afgeweken. Midden in de navigatie is een voorbeeld uitgewerkt voor de potentiële bezoeker in ‘Nora’s dagboek’.

Trefwoorden: dmo, cmo, marketing, campagnes, friesland

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...