Voorzichtig optimisme over cijfers vrijetijdseconomie
Zomer 2022: Consument geeft meer uit aan reizen en recreatie
Martine Langerak: “We ontkomen er niet aan dat de prijzen voor vakanties gaan stijgen.”
De vrijetijdseconomie lijkt weer net zo op stoom als vóór corona. De consument heeft nog geld en wil dat graag uitgeven aan beleving. R&T zoomt in op een aantal sectoren. Een analyse van de zomer van 2022 maar de komende winter werpt zijn schaduw vooruit. De meesten zijn positief over 2022 maar houden voor 2023 een slag om de arm.
Gastvrij Nederland ziet problemen bij bedrijfsresultaten
Kees van Wijk trapt af. Van Wijk is voorzitter van Gastvrij Nederland, Nationale Raad voor toerisme, recreatie, horeca en vri...
Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform. Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
Trefwoorden: vakanties, toerisme, vrijetijdsbesteding, reisbranche, verblijfsrecreatie, evenementen, horeca, verwachtingen, consumenten, bestedingen
|
|
28/04/22
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
|
31/03/22
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
|
15/12/21
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
|
25/11/21
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
|
08/11/21
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
|
|
26/01/23
Wil jij alles weten over jouw favoriete camping? Stel je campingvraag dan aan de persoon die echt op de camping is geweest. Vanaf nu is dat mogelijk. Suncamp introduceert de CampingGuru.
|
25/01/23
Toeristen die van schilderkunst houden komen zeker af op de tentoonstellingen over Vermeer in 2023. Het Rijksmuseum in Amsterdam trekt de meeste aandacht met de grote overzichtstentoonstelling maar in Delft kun je de historie van Vermeer ervaren. Een stadsbrede programmering plus de historische plaatsen hebben grote aantrekkingskracht.
|
18/01/23
Zaterdag 21 januari wordt de eerst consumentenbeurs gehouden van aanbieder in kleinschalige campings Stichting Vrije Recreatie (SVR). “De eerste SVR-vakantiebeurs na de coronaperikelen van de afgelopen jaren,” meldt de organisatie. In de Expo Houten vindt de aftrap plaats van de eerste van een serie van vier SVR-beurzen.
|
17/01/23
De Vakantiebeurs 2023 heeft ruim 65.000 bezoekers getrokken. Dat zijn er veel minder dan de vorige editie in 2020 toen nog 101.000 bezoekers de beurs bezochten. Ook de vakdag trok met bijna 8.000 reisprofessionals minder bezoek. In 2020 waren dat er nog 12.000. Toch blikt de organisatie tevreden terug.
|
16/01/23
Inzicht start met kennis en kennis stoelt op data. Voor inzicht in de arbeidsmarkt van de gastvrijheidssector staat nu de nieuwste Arbeidsmonitor Gastvrijheidssector online met de nieuwste data.
|
16/01/23
Het eerste jaar dat Depot Boijmans Van Beuningen de wereld achter de schermen van het museum toont, zijn de verwachtingen overstegen in het bezoekersaantal. Het depot is een kenmerkende locatie geworden voor toeristen en inwoners van Rotterdam.
|
12/01/23
De tewaterlating van de roeireddingboot op het Waddeneiland Terschelling is opgenomen op de lijst Immaterieel Erfgoed Nederland. Een aantal keren per jaar wordt deze traditie met een door tien paarden getrokken boot gehouden.
|
11/01/23
Het Nederlands toerisme herstelt in 2023 van de pandemie. In ons land zijn dan 4% meer verblijfstoeristen in vergelijking met 2019. Het inkomend toerisme loopt nog wel achter. Motor achter de groei zijn de Nederlandse toeristen. Dat voorspelt NBTC.
|
|