Geplaatst op: 01-12-2022
Auteur: Marc Gerlings
NRIT
Publicatie: R&T 2022-4

Holidayguru ziet kansen in citytrips

Chouchane: “47% geeft aan een citytrip via een reisorganisatie te willen boeken”

Holidayguru ziet kansen in citytrips
Sami Chouchane (l) samen met countrymanager Nederland Jeroen van Boxem.

De reiswereld klimt uit het dal van de coronacrisis. Bedrijven zien weer kansen. Holidayguru vroeg zijn eigen community van klanten om hulp in de ontwikkeling van het eerste eigen reisaanbod. Citytrips blijken gewild en daarom vroegen we marketing- en salesmanager Nederland Sami Chouchane om uitleg van de markttrends.

De in Europa actieve aanbieder van reizen Holidayguru startte op 16 augustus met de verkoop van eigen reizen onder het label ‘Holidayguru Trips’. Met Trips wil Holidayguru het voor reizigers mogelijk maken om in één keer een stedentrip te boeken met een goed hotel, vervoer en een unieke activiteit. Nederland is daarbij het testland voor de andere grote markten van dit reismerk. "Uit onderzoek bleek dat een activiteit of unieke ervaring een stedentrip interessanter zou maken voor onze community,” aldus Sami Chouchane van Holidayguru. Voornamelijk citytours en culinaire ervaringen zijn gewild. Hoe gewild is de citytrip? In juli en begin van augustus werd in vergelijking met 2021 90% vaker gezocht naar het zoekwoord "stedentrip” via Google. Daarmee zijn stedentrips na een flinke coronadip weer terug van weggeweest. Uit onderzoek van Holidayguru onder eigen klanten blijkt dat vooral stedentrips naar Valencia, Rome, Barcelona en Istanboel in trek zijn. Wat wil de toerist? Hotel en activiteit dicht bij het centrum van de stad. Bij Holidayguru Trips boek je een citytrip met een goed hotel op maximaal 15 minuten afstand van het centrum. Zo kan je tijdens je stedentrip optimaal gebruik maken van je tijd en alle highlights van de stad ontdekken. Om de stedentrips goed aan te laten sluiten bij de wensen van de Holidayguru community vraagt de reiswebsite regelmatig om input via Facebook en Instagram. Met de honderden tips vanuit de community worden nieuwe Trips binnen een paar dagen klaargezet. "Op deze manier is een reis naar Venetië inclusief een bezoek aan Murano en Burano ontstaan,” zegt Sami van Holidayguru. "Met de feedback van onze bezoeker krijgen we hulp van meer dan 400.000 reisexperts voor het samenstellen van nieuwe pakketten.” Vakantiegangers die liever in Nederland verblijven kunnen ook bij Holidayguru Trips terecht. "Vooral het verblijf op de Veluwe inclusief toegang tot de Veluwse Bron was in de voorverkoop erg populair. Deze deal is vóór de officiële lancering al meer dan honderd keer geboekt.” De deal stond dan ook prominent op de webpagina.

We wilden graag meer weten over de kansen voor citytrips en de marktontwikkelingen. Sami Chouchane ging daar eens goed voor zitten.

"Uit onderzoek bleek dat een activiteit of unieke ervaring een stedentrip interessanter zou maken voor onze community”

Waarom hebben jullie specifiek gekozen voor citytrips en niet voor reizen in het algemeen?

"Vanuit onze huidige bezoekers kwamen regelmatig vragen binnen met betrekking tot het interessanter maken van een citytrip. Mensen waren op zoek naar wat een stad nog meer te bieden heeft. Daarnaast hebben we gezien dat er meer vraag was naar stedentrips via een reisorganisatie in verband met de coronacrisis. Veel van onze gebruikers boekte voor de coronapandemie de vlucht en accommodatie los van elkaar. Nu geeft toch 47% aan een citytrip via een reisorganisatie te willen boeken. Vanuit die input & trend hebben we ervoor gekozen om stedentrips met een unieke activiteit aan te gaan bieden.”

Hoe belangrijk is de Nederlandse markt voor het toch in heel Noord-Europa actieve Holidayguru?

"De Nederlandse markt is heel belangrijk voor Urlaubsguru. In 2019 is het kantoor in Utrecht begonnen om een betere feeling met de markt te krijgen. Voorheen werkten we met een NL-team vanuit Duitsland. De resultaten zowel qua aantal bezoekers als omzet stegen elk jaar. Uiteraard heeft COVID deze groei belemmerd maar tegelijk hebben we wel de tijd gehad om ons eigen product (Holidayguru Trips) te ontwikkelen. Nederland is het pilotland voor het eigen product maar Duitsland zal later deze maand, net als Oostenrijk en Spanje ook volgen.”

Een stevig aanbod aan steden staat er nu. Zijn er nog meer fasen of stappen gepland in de ontwikkeling van dit city-aanbod?

"Zeker, zoals je nu kan zien bieden we eigenlijk alle populaire steden wel aan binnen Europa. De steden die iets minder standaard als citytrip worden gezien zullen snel volgen. We zijn sinds 1 augustus weer met een volledig team aan de slag en kunnen vanaf nu snel opschalen. Daarnaast gaan onze internationale collega’s ook aan de slag met het samenstellen van Trips wat zorgt voor meer kennis van diverse bestemmingen. Zo kunnen we echt samen groeien.”

In het persbericht staat specifiek citytrips maar op de site staat van allerlei, zoals autovakanties en aanbiedingen voor dagattracties. Waarom zoveel aandacht voor het aanbod aan citytrips?

"Onze focus ligt voornamelijk op citytrips. Aangezien we met een COVID crisis te maken hebben gehad zijn we tijdens de beta fase van Holidayguru Trips van start gegaan met aanbod in Nederland (weekendjes weg). Naast steden bieden we dus ook wellness arrangementen aan in Nederland, België en Duitsland. De keuze voor autovakanties en autorondreizen is simpelweg gemaakt vanwege de problemen op Schiphol en overige airports. De vraag vanuit bezoekers was dan ook of ze de deal met vlucht ook konden boeken zonder vlucht. Om dan zelf met de auto naar de bestemming te reizen. Daarom hebben we ervoor gekozen om ook autovakanties en autorondreizen aan te bieden.”

"Zichtbaar zijn als bestemming is natuurlijk een van de belangrijkste pijlers om mensen weer in beweging te krijgen”

De reisbranche herstelt zich van de coronacrisis. Hoe hard groeien jullie zonder dat de bubbel uit elkaar klapt?

"De grootste groei in omzet hebben we gezien in april en mei 2022. Deze maanden waren beter dan in dezelfde maanden voor COVID. Daarna liepen de resultaten wel weer iets terug maar we zien nu dat het weer goed aantrekt. Zeker de interesse in een stedentrip voor oktober neemt toe. Nu we live zijn met ons eigen label Holidayguru Trips kan de echte groei gaan beginnen en kunnen we naast de huidige activiteiten (affiliate) de groei voornamelijk halen uit extra inkomsten vanuit het eigen product. We zien het dan ook niet als een vervanging van, maar echt als een aanvulling op het huidige model.”

Waar moeten destinatie managementorganisaties actief op handelen?

"DMO’s hebben een hele belangrijke rol voor het herstel van het product stedentrips. Ook al is COVID over, er zijn toch regelmatig nog vragen en onduidelijkheden over diverse maatregelen die op bestemmingen van toepassing kunnen zijn. Laten we hopen dat de situatie zo blijft zoals het nu is maar informatievoorziening naar de consument en touroperator is echt heel erg belangrijk. Daarnaast is zichtbaar zijn als bestemming natuurlijk een van de belangrijkste pijlers om mensen weer in beweging te krijgen. Zet die marketingmachine aan en laat zien wat je als stad te bieden hebt! Wij weten vervolgens wel hoe we de mensen kunnen overtuigen om niet alleen de standaard highlights te zien maar ook meer te ontdekken in de stad.”

Vaak geboekt in de nadagen van de zomervakantie, bij de start van Holidayguru Trips; Veluwse Bron.

Vaak geboekt in de nadagen van de zomervakantie, bij de start van Holidayguru Trips; Veluwse Bron.

Trefwoorden: reisbranche, vakanties, stedelijk toerisme, citytrips

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...