Geplaatst op: 01-12-2022
Auteur: Marc Gerlings
NRIT
Publicatie: R&T 2022-4

Holidayguru ziet kansen in citytrips

Chouchane: “47% geeft aan een citytrip via een reisorganisatie te willen boeken”

Holidayguru ziet kansen in citytrips
Sami Chouchane (l) samen met countrymanager Nederland Jeroen van Boxem.

De reiswereld klimt uit het dal van de coronacrisis. Bedrijven zien weer kansen. Holidayguru vroeg zijn eigen community van klanten om hulp in de ontwikkeling van het eerste eigen reisaanbod. Citytrips blijken gewild en daarom vroegen we marketing- en salesmanager Nederland Sami Chouchane om uitleg van de markttrends.

De in Europa actieve aanbieder van reizen Holidayguru startte op 16 augustus met de verkoop van eigen reizen onder het label ‘Holidayguru Trips’. Met Trips wil Holidayguru het voor reizigers mogelijk maken om in één keer een stedentrip te boeken met een goed hotel, vervoer en een unieke activiteit. Nederland is daarbij het testland voor de andere grote markten van dit reismerk. "Uit onderzoek bleek dat een activiteit of unieke ervaring een stedentrip interessanter zou maken voor onze community,” aldus Sami Chouchane van Holidayguru. Voornamelijk citytours en culinaire ervaringen zijn gewild. Hoe gewild is de citytrip? In juli en begin van augustus werd in vergelijking met 2021 90% vaker gezocht naar het zoekwoord "stedentrip” via Google. Daarmee zijn stedentrips na een flinke coronadip weer terug van weggeweest. Uit onderzoek van Holidayguru onder eigen klanten blijkt dat vooral stedentrips naar Valencia, Rome, Barcelona en Istanboel in trek zijn. Wat wil de toerist? Hotel en activiteit dicht bij het centrum van de stad. Bij Holidayguru Trips boek je een citytrip met een goed hotel op maximaal 15 minuten afstand van het centrum. Zo kan je tijdens je stedentrip optimaal gebruik maken van je tijd en alle highlights van de stad ontdekken. Om de stedentrips goed aan te laten sluiten bij de wensen van de Holidayguru community vraagt de reiswebsite regelmatig om input via Facebook en Instagram. Met de honderden tips vanuit de community worden nieuwe Trips binnen een paar dagen klaargezet. "Op deze manier is een reis naar Venetië inclusief een bezoek aan Murano en Burano ontstaan,” zegt Sami van Holidayguru. "Met de feedback van onze bezoeker krijgen we hulp van meer dan 400.000 reisexperts voor het samenstellen van nieuwe pakketten.” Vakantiegangers die liever in Nederland verblijven kunnen ook bij Holidayguru Trips terecht. "Vooral het verblijf op de Veluwe inclusief toegang tot de Veluwse Bron was in de voorverkoop erg populair. Deze deal is vóór de officiële lancering al meer dan honderd keer geboekt.” De deal stond dan ook prominent op de webpagina.

We wilden graag meer weten over de kansen voor citytrips en de marktontwikkelingen. Sami Chouchane ging daar eens goed voor zitten.

"Uit onderzoek bleek dat een activiteit of unieke ervaring een stedentrip interessanter zou maken voor onze community”

Waarom hebben jullie specifiek gekozen voor citytrips en niet voor reizen in het algemeen?

"Vanuit onze huidige bezoekers kwamen regelmatig vragen binnen met betrekking tot het interessanter maken van een citytrip. Mensen waren op zoek naar wat een stad nog meer te bieden heeft. Daarnaast hebben we gezien dat er meer vraag was naar stedentrips via een reisorganisatie in verband met de coronacrisis. Veel van onze gebruikers boekte voor de coronapandemie de vlucht en accommodatie los van elkaar. Nu geeft toch 47% aan een citytrip via een reisorganisatie te willen boeken. Vanuit die input & trend hebben we ervoor gekozen om stedentrips met een unieke activiteit aan te gaan bieden.”

Hoe belangrijk is de Nederlandse markt voor het toch in heel Noord-Europa actieve Holidayguru?

"De Nederlandse markt is heel belangrijk voor Urlaubsguru. In 2019 is het kantoor in Utrecht begonnen om een betere feeling met de markt te krijgen. Voorheen werkten we met een NL-team vanuit Duitsland. De resultaten zowel qua aantal bezoekers als omzet stegen elk jaar. Uiteraard heeft COVID deze groei belemmerd maar tegelijk hebben we wel de tijd gehad om ons eigen product (Holidayguru Trips) te ontwikkelen. Nederland is het pilotland voor het eigen product maar Duitsland zal later deze maand, net als Oostenrijk en Spanje ook volgen.”

Een stevig aanbod aan steden staat er nu. Zijn er nog meer fasen of stappen gepland in de ontwikkeling van dit city-aanbod?

"Zeker, zoals je nu kan zien bieden we eigenlijk alle populaire steden wel aan binnen Europa. De steden die iets minder standaard als citytrip worden gezien zullen snel volgen. We zijn sinds 1 augustus weer met een volledig team aan de slag en kunnen vanaf nu snel opschalen. Daarnaast gaan onze internationale collega’s ook aan de slag met het samenstellen van Trips wat zorgt voor meer kennis van diverse bestemmingen. Zo kunnen we echt samen groeien.”

In het persbericht staat specifiek citytrips maar op de site staat van allerlei, zoals autovakanties en aanbiedingen voor dagattracties. Waarom zoveel aandacht voor het aanbod aan citytrips?

"Onze focus ligt voornamelijk op citytrips. Aangezien we met een COVID crisis te maken hebben gehad zijn we tijdens de beta fase van Holidayguru Trips van start gegaan met aanbod in Nederland (weekendjes weg). Naast steden bieden we dus ook wellness arrangementen aan in Nederland, België en Duitsland. De keuze voor autovakanties en autorondreizen is simpelweg gemaakt vanwege de problemen op Schiphol en overige airports. De vraag vanuit bezoekers was dan ook of ze de deal met vlucht ook konden boeken zonder vlucht. Om dan zelf met de auto naar de bestemming te reizen. Daarom hebben we ervoor gekozen om ook autovakanties en autorondreizen aan te bieden.”

"Zichtbaar zijn als bestemming is natuurlijk een van de belangrijkste pijlers om mensen weer in beweging te krijgen”

De reisbranche herstelt zich van de coronacrisis. Hoe hard groeien jullie zonder dat de bubbel uit elkaar klapt?

"De grootste groei in omzet hebben we gezien in april en mei 2022. Deze maanden waren beter dan in dezelfde maanden voor COVID. Daarna liepen de resultaten wel weer iets terug maar we zien nu dat het weer goed aantrekt. Zeker de interesse in een stedentrip voor oktober neemt toe. Nu we live zijn met ons eigen label Holidayguru Trips kan de echte groei gaan beginnen en kunnen we naast de huidige activiteiten (affiliate) de groei voornamelijk halen uit extra inkomsten vanuit het eigen product. We zien het dan ook niet als een vervanging van, maar echt als een aanvulling op het huidige model.”

Waar moeten destinatie managementorganisaties actief op handelen?

"DMO’s hebben een hele belangrijke rol voor het herstel van het product stedentrips. Ook al is COVID over, er zijn toch regelmatig nog vragen en onduidelijkheden over diverse maatregelen die op bestemmingen van toepassing kunnen zijn. Laten we hopen dat de situatie zo blijft zoals het nu is maar informatievoorziening naar de consument en touroperator is echt heel erg belangrijk. Daarnaast is zichtbaar zijn als bestemming natuurlijk een van de belangrijkste pijlers om mensen weer in beweging te krijgen. Zet die marketingmachine aan en laat zien wat je als stad te bieden hebt! Wij weten vervolgens wel hoe we de mensen kunnen overtuigen om niet alleen de standaard highlights te zien maar ook meer te ontdekken in de stad.”

Vaak geboekt in de nadagen van de zomervakantie, bij de start van Holidayguru Trips; Veluwse Bron.

Vaak geboekt in de nadagen van de zomervakantie, bij de start van Holidayguru Trips; Veluwse Bron.

Trefwoorden: reisbranche, vakanties, stedelijk toerisme, citytrips

CELTH
 






||| Nieuws |||

24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.
19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...