Geplaatst op: 07-11-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Opvallen op platforms? Hoe doe je dat?

Opvallen op platforms? Hoe doe je dat?

Veel Nederlandse campings staan op allerhande platforms met andere bedrijven. Maar hoe val je nu op tussen die duizenden andere bedrijven? PiNCAMP, het campingplatform van de ADAC weet hoe je beter scoort. 

PiNCAMP is het digitale campingplatform van het Duitse ADAC. Op het portaal meer dan 10.000 campings, 8.000 reisbestemmingen in heel Europa. PiNCAMP combineert deze informatie tot een inspirerend service- en content aanbod bestaande uit nieuws, reisverslagen, interviews en tips voor voertuigen. Bovendien controleren ADAC-deskundigen de kwaliteit van de campings in het kader van jaarlijkse, objectieve inspecties.

Scoren met online beschikbaarheid

Bij de analyse voor de jaarlijkse Top 100 viel het de onderzoekers op dat campings die hun actuele aanbod online hebben staan veel beter scoren. Naast kwaliteit en ligging is de online boekbaarheid van een camping een doorslaggevend criterium geworden voor kampeerders bij het kiezen van een camping. De pandemie heeft het boekingsgedrag van kampeerders veranderd en digitale boekingsformulieren worden steeds populairder bij zowel gasten als camping exploitanten. Uwe Frers, directeur van PiNCAMP: "Campings die hun vrije capaciteiten direct online beschikbaar stellen om te boeken, worden veel vaker gezocht en gevonden door PiNCAMP-gebruikers. Voor campings die nog steeds vertrouwen op traditionele communicatiekanalen zoals e-mail of telefoon, lopen de aanvragen duidelijk terug. Tegen de achtergrond van de schaarse capaciteit aan kampeerplaatsen constateren we een snelle toename van aanvragen voor campings die online geboekt kunnen worden."

Top 100 Europa

De tien populairste Europese campings op PiNCAMP liggen overwegend in Italië en Kroatië. Populairst wordt in deze ranglijst gedefinieerd als camping met de meeste paginaweergaven op PiNCAMP. Camping Park Umag in  Kroatië is de nieuwe koploper in de Top 100. Gevolgd door de Italiaanse ADAC-super site Villaggio Turistico Internazionale. De winnaar van vorig jaar, Camping- und Ferienpark Wulfener Hals, blijft de meest gewilde Duitse camping en belandt op de derde plaats in de internationale toplijst. De eerste en enige Nederlandse camping komen we tegen op plek 69: Ardoer Camping & Bearchresort Julianahoeve. 

Top 25 Nederland

Ook voor zoekers specifiek op Nederland heeft PiNCAMP een Top 25 samengesteld. Met op nummer 1 Vakantiepark de Zeeuwse Parel, op twee Ardoer Camping & Bearchresort Julianahoeve en op de derde plaats Papillon Country Resort. Van de 25 campings liggen er 8 in Noord-Holland en 7 in Zeeland. 

Top 25 Nederland op PiNCAMP

1Vakantiepark de Zeeuwse Parel, Zeeland
2Ardoer Camping & Beachresort Julianahoeve, Zeeland
3Papillon Country Resort, Overijssel
4Camping Corfwater, Nordholland
5Ardoer Strandpark De Zeeuwse Kust, Zeeland
6Ardoer Comfortcamping Scheldeoord, Zeeland
7Vakantiepark De Twee Bruggen, Gelderland
8Camping De Kleine Wolf, Overijssel
9Ferienpark TerSpegelt, Nordbrabant
10Texelcamping Kogerstrand, Nordholland
11Camping De Leistert, Limburg
12Ferienpark Beerze Bulten, Overijssel
13Ardoer Camping Tempelhof, Nordholland
14Camping Vliegenbos, Nordholland
15Ardoer Camping Westhove, Zeeland
16Ardoer Vakantiepark De Paardekreek, Zeeland
17Camping de Lakens, Nordholland
18Camping Delftse Hout, Südholland
19Camping Zeeburg Amsterdam, Nordholland
20Ardoer Camping De Kuilart, Friesland
21Landal Sluftervallei, Nordholland
22Camping Valkenburg - Maastricht, Limburg
23Vakantiepark Koningshof, Südholland
24Ardoer Vakantiepark De Meerpaal, Zeeland
25Ardoer Camping t Noorder Sandt, Nordholland
Link: https://www.pincamp.de/unternehmen/camping-statistik
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, marketing, online marketing, platforms

||| Blogs |||

12/09/22
Janken om personeel
De gastvrijheidssector zucht na de coronacrisis onder de personeelscrisis. Kunnen ze na de pandemie ...
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
18/03/21
Het ontwikkelen van recreatiebedrijven begint met het eind voor ogen
Overheden buitelen over elkaar rondom het thema: vitale verblijfsrecreatie. Terecht, want een sterke verblijfsrecreatie draagt bij aan de leefbaarheid in een stad, dorp of gemeente. Goed dat overheden daar op letten. In onze optiek hebben veel gemeenten echter weinig oog voor het sturen op nieuwe concepten die gebaseerd zijn op toeristisch-recreatieve exploitatie.
18/03/21
Ken jij al een recreatief boetiek park?
In deze blog aandacht voor een nieuwe nichemarkt die we zien in de verblijfsrecreatie en die in de branding naar de gast voor een nieuw onderscheidend merk zou kunnen zorgen. We zien dit als een mooie tegenhanger van veel grootschalige ontwikkelingen in de verblijfsrecreatie.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

30/11/22
Flexibele aankomsten bij EuroParcs
EuroParcs gaat in 2023 flexibele aankomsten van maandag tot en met zaterdag mogelijk maken. Ook het minimum aantal overnachtingen is teruggebracht van 3 naar 2 nachten.
29/11/22
Vakantiepark Mölke wint award met Slow Living
Vakantiepark Mölke heeft de Entree Award in de categorie ‘Best New Holiday Concept’ gewonnen. Bij Mölke staat Slow Living op het park centraal.
28/11/22
Exclusief voor leden
Schoon water en gezonde bodem leidend bij beleid gebiedsontwikkeling
Voldoende en schoon water en een gezonde bodem wordt het uitgangspunt voor gebiedsontwikkeling. Daarom wil het kabinet water en bodem sturend laten zijn bij beslissingen over de inrichting van ons land. Dat heeft de ministerraad besloten, op voorstel van minister Harbers en staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat. Dat beleid is van invloed op de recreatiegebieden en recreatiebedrijven.
21/11/22
Exclusief voor leden
Booking.com verbetert Duurzaam Reizen-programma met footprint over luchtvaart
Booking.com voegt productfuncties toe aan het Duurzaam Reizen-programma. Het programma is een jaar geleden gestart zodat consumenten bewustere keuzes kunnen maken voor hun reis. Onder meer is een filter toegevoegd over de belasting van vliegreizen naar het vakantiehuis. Als vernieuwing zijn ook drie niveaus gemaakt in het programma.
16/11/22
HISWA RECRON gaat betere voorwaarden huurders jaarplaatsen met leden bespreken
HISWA RECRON gaat de komende periode met haar leden in gesprek over meer rechten voor huurders van jaarplaatsen. Dat vertelde Marcel Tap op de Recreatie Vakbeurs in het dagjournaal dat NRT daar maakt.
16/11/22
Vakantieparken op de vingers getikt door ACM over prijsweergave
Acht grote aanbieders van vakantiehuizen vermelden nu de prijzen inclusief alle verplichte bijkomende kosten. Na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hebben zij hun prijsweergave aangepast. Niet overal waren verplichte kosten zoals schoonmaakkosten, bedlinnen en toeristenbelasting in de prijs opgenomen. Dat mag niet.
15/11/22
Exclusief voor leden
Nederland volgend jaar in recessie, omzet vrijetijdssector -1%
ABN AMRO verwacht dat Nederland volgend jaar in een lichte recessie terecht komt. Dat heeft ook gevolgen voor de leisure die in totaliteit met 1% zal krimpen. En dat na een jaar waar ondernemers hun omzet flink zagen stijgen door een forse inhaalvraag. Maar ook een jaar waar de kosten flink toenamen. Daarnaast krijgen ondernemers ook te maken met een veranderend bestedingsgedrag van consumenten die vanwege fors stijgende prijzen hun koopkracht zien afnemen. Dat schrijven leisure-experts van ABN AMRO in hun nieuwste Sectorprognose Leisure die daarin per deelsector hun omzetverwachting uitspreken.
15/11/22
Zet je regio op de kaart 2022 - De Recreatie Vakbeurs begint vandaag
Als organisator van 'Zet je regio op de kaart 2022', willen we je ook iets fysieks meegeven. Iets wat samenwerking in de regio nieuw stof tot dromen geeft. Dat is de belevingskaart van Zuid Oost Drenthe. Schrijf je in en die kaart ligt gratis voor je klaar.