Geplaatst op: 25-10-2022
Publicatie: R&T 4 2022

Breda benutte La Vuelta als aanjager voor vernieuwing toerisme

183 Vuelta-renners liepen over de rode loper door de Grote Kerk Breda

Breda benutte La Vuelta als aanjager voor vernieuwing toerisme
De etappe door Breda werd een groot feest voor bezoeker en bewoner. Foto: Breda Marketing.
100 dagen fietsen en feest, 1.000.000 etappebezoekers, massale media-aandacht in Nederland en tv-uitzendingen in meer dan 200 landen. Dit zijn zomaar enkele kengetallen van La Vuelta Holanda, de Ronde van Spanje waarvan de eerste drie etappes in ons land werden gereden. Op zondag 21 augustus had Breda de start en finish. De stad heeft het evenement onder meer aangegrepen om structurele verhaallijnen te ontwikkelen én in de kijker te zetten. Met als ingrediënten: de Spaans-Bredaase historie, fietsen en gastvrijheid. Een terugblik…

"La Vuelta Holanda is een ideaal vehikel gebleken om het verhaal van Breda op creatieve en vernieuwende wijze te vertellen aan bewoners en bezoekers”, aldus Hildegard Assies, directeur van Breda Marketing, de citymarketingorganisatie van Breda. "Bredanaars zijn hartelijk, creatief en trots op hun stad. Dat laten ze graag zien. La Vuelta Holanda is nauw verweven met ons Koninklijk erfgoed en onze passie voor fietsen en natuur. Ook was het evenement een prachtige gelegenheid om onze gastvrijheid te tonen en duurzaam toerisme aan te jagen.”

"De campagne ‘Breda kleurt rood’ vormde de rode draad van het uitdragen van het verhaal van Breda naar een groot publiek”

Door de samenwerking met de partnergemeenten Utrecht en ’s-Hertogenbosch en hun citymarketingorganisaties, de provincies Utrecht en Brabant en partijen als VisitBrabant en Brabant Sport was de impact van de Spaanse wielerronde immens. In de stad, regionaal, landelijk én internationaal. Hildegard: "Vanaf de kick-off op 12 mei heeft La Vuelta Holanda in het teken gestaan van 100 dagen fietsen en feest. Alleen al in Breda waren er meer dan dertig side events. De campagne ‘Breda kleurt rood’ vormde de rode draad van het uitdragen van het verhaal van Breda naar een groot publiek. La Vuelta Holanda heeft gefungeerd als accelerator voor het verder versterken van het profiel van Breda als een verrassende aantrekkelijke verblijfsbestemming in ons land.”

Royal Roots en de band met Spanje

La Vuelta is niet voor niets gekozen. De banden van Breda met Spanje gaan al lang terug. Hildegard: "Dit bijzondere verhaal vertellen we eigenlijk nauwelijks. Het is misschien wel het best bewaarde geheim uit de Nederlandse geschiedenis. De wortels van de Koninklijke familie liggen in Breda. Hier trouwde 600 jaar geleden het schatrijke meisje Johanna met de Duitse graaf Engelbrecht van Nassau. De ‘royal family’ speelde een cruciale rol bij het historische decor waar we ook nu nog elke dag van genieten. Dit verhaal hebben we samen met partners in de stad nieuw leven ingeblazen en verbinden we aan de toekomstige opgaven van de stad.”

Tijdens La Vuelta lanceerde Breda Marketing samen met Stedelijk Museum Breda en de gemeente Breda het Royal Roots concept. Een verhaal over de grote idealen van de negende stad van Nederland. Over de kracht van cultuur om te verbeelden, vernieuwen en verbinden. Over verleden, heden en toekomst. 

Royal Roots gaat bezoekers op spraakmakende manier verrassen. Zo grepen de initiatiefnemers La Vuelta aan voor een wel heel opvallende actie. Dingeman Kuilman, algemeen directeur Stedelijk Museum Breda: "In samenwerking met het wereldberoemde Prado museum in Madrid hebben we dertig schilderijen uitgezocht die samen het Spaanse verhaal van Breda vertellen. Met hoogwaardige reproducties maakten we daar een tentoonstelling van aan de hekken van Park Valkenberg. Natuurlijk kun je daar ook ‘Las Lanzas’ bekijken, het meesterwerk van Velázquez dat in Spanje net zo bekend is als de Nachtwacht bij ons. De reacties op de tentoonstelling zijn zo goed dat we die hebben verlengd tot en met 30 september 2022.” Dankzij La Vuelta Holanda zijn de relaties met Prado en toeristische organisaties in Spanje veel sterker geworden. 

Een ander markant Vuelta-initiatief was Koerstrui in de kerk. De Grote Kerk van Breda stond vanaf 2 juli zeven weken in het teken van een verrassende en kleurrijke tentoonstelling met een selectie van ruim honderd wielershirts uit ’s werelds grootste verzameling van de Brabander Henk Theuns. Elke week was er een wielerpreek over deugden en zonden die achter de wielertricots schuilgaan. Op de etappedag 21 augustus liepen de 183 Vuelta-renners bij de start van de derde etappe met de fiets aan de hand over een rode loper door de Grote Kerk Breda om de wereldwijde coronaslachtoffers te herdenken. Een uniek moment van devotie dat het NOS Journaal haalde en wereldwijd te zien was via tv en internet. 

"Het wielertricot is als relikwie van deze sport, als cultureel erfgoed – zeker ook in Brabant - rijk aan verhalen"

Marieke Wiegel, directeur Grote Kerk Breda: "De verbinding tussen de populaire wielersport en religie is geen vreemde. Het wielertricot is als relikwie van deze sport, als cultureel erfgoed – zeker ook in Brabant - rijk aan verhalen. Het is geweldig hoe we in het kader van La Vuelta Holanda sport, cultuur en erfgoed in Breda zo met elkaar hebben kunnen verbinden.”

Fietsen & creativiteit

Breda en de regio West-Brabant kennen een bijzondere wieler- en fietscultuur. Wat is er dan logischer om dit te laten zien aan een breed publiek en mensen te stimuleren om zelf ook de fiets te pakken. Zo hebben op zaterdag 13 augustus maar liefst 2.500 recreanten meegedaan aan een toertocht over het officiële Vuelta-parcours. 

Hildegard: "Breda is als het ware een stad in het park en heeft een zeer groene omgeving met bijzondere landschappen. Kwaliteiten met grote aantrekkingswaarde voor bedrijven, talenten, bewoners en bezoekers die we beter kunnen benutten. Met La Vuelta Holanda hebben we Breda als aantrekkelijke fiets- en natuurbestemming nadrukkelijker op de kaart gezet, in nauwe samenwerking met de gemeente Breda, lokale ondernemers, onze buurgemeenten en VisitBrabant. Thematische fietsroutes, must-see plekken en overnachtingen, al deze zaken hebben we bijeengebracht en getoond aan het grote publiek. We hebben hiervoor onze eigen website welkominbreda.nl, sociale media en buitenreclamekanalen ingezet, onder meer met campagnes om mensen te inspireren de fiets te pakken. Samen met het landelijke magazine Ride heeft La Vuelta Holanda een Vuelta-special uitgegeven. En VisitBrabant heeft ruimschoots aandacht gegeven aan de Vuelta in haar fietsmagazine, dat ook een groot bereik heeft in het wielergekke België.”

Gastvrij Breda

Op de etappedag in Breda heetten 35 City Guides duizenden bezoekers van harte welkom in het centrum van Breda. Vooraf hadden zij een Spaanse cursus en gastvrijheidstraining gevolgd. Zij informeerden hen over de hotspots in de stad en gaven tips over wat er die dag allemaal te doen was. Op acht Plazas Fiestas waren er vele feestactiviteiten en Spaanse livemuziek van het rondtrekkende gezelschap de Tuna’s. De horecaondernemers hebben alles zelf georganiseerd, in samenwerking met de Stichting Ondernemersfonds Breda. 

Er is in Breda ook veel aandacht besteed aan de toegankelijkheid van het evenement, zodat iedereen kon meegenieten. Zo was er vijf dagen lang de Onbeperkte Vuelta waar mensen met een beperking die wel van een uitdaging houden een deel van de tour konden afleggen. Tijdens de etappe in Breda was er in het Mastbos een speciale stiltezone voor hen die liever niet overprikkeld worden. 

Fenne Verhoeven over internationaal bezoek: "Natuurlijk uit België, maar ook uit Spanje, Frankrijk en Zwitserland”

Rood is de kleur van de Vuelta én… Breda. In aanloop naar de etappe is de stad op inventieve wijze rood gekleurd middels citydressing en diverse interventies in de openbare ruimte. De lokale bewoners en ondernemers hebben zich actief ingezet bij het kleuren van de stad. Zo ook Fenne Verhoeven van de creatieve hub BANK15: "Ook wij hebben ons terras roodgekleurd, met acht vlaggen van Breda op de parasols. Wij doen vaak mee als er grote evenementen in de stad worden georganiseerd, zoals bij Breda Jazz. Het is altijd goed als lokale ondernemers hier creatief op inspringen. Dat geeft een positief gevoel bij Bredanaars en zeker ook bij toeristen van buitenaf. Bij La Vuelta hebben we naast landgenoten mensen uit allerlei landen op bezoek gehad. Natuurlijk uit België, maar ook uit Spanje, Frankrijk en Zwitserland. De sfeer zat er heel goed in, bij jong en oud. Mensen lachten, het was échte gezelligheid.”

Spraakmakende evenementen

Hildegard tot slot: "In Breda houden we van het leven en dat vieren we graag. Samen. Met La Vuelta hebben we een unieke beleving geboden. Bezoekers hebben een onvergetelijke dag gehad en de hele wereld heeft meegenoten. Maar het echte werk begint nu. Breda is in staat groots en vernieuwend te denken. Deze ervaring en de positieve impact moeten we benutten om Breda ook de komende jaren als aantrekkelijke vestigingsstad te profileren. De stad heeft volop ambitie en zal de komende jaren meer van zich laten horen via spraakmakende evenementen zoals het NK Atletiek in 2023, de Special Olympics Nationale Spelen in 2024 en het World Leisure Congress in 2025, en zeker ook met innovatieve en grootstedelijke ontwikkelingen die Breda telkens verrassend op de kaart zetten.”

Trefwoorden: Breda, Vuelta, wielerronde, evenement, citymarketing, samenwerking, Prado, Stedelijk Museum, Grote Kerk

||| Blogs |||

08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/11/22
Holidayguru.nl wint award voor Beste Website van het Jaar 2022 in categorie Reizen
Dit jaar is de award voor Beste Website van het Jaar 2022 in de categorie Reizen gewonnen door Holidayguru.
24/11/22
Hoe is het beursconcept EventSummit opgebouwd?
Vijftien jaar geleden werd EventSummit bedacht. De twee bedenkers over het concept, de roerige jaren, bijna failliet maar nu is het een strakke beurs.
23/11/22
Visit Friesland, Kâld Kletske en Sonnema lanceren nieuwe smaaksensatie
Visit Friesland en Kâld Kletske slaan wederom de handen ineen voor het ontwikkelen van een nieuw product. Dat doen ze dit keer in samenwerking met Berenburg producent Sonnema uit Bolsward.
21/11/22
Exclusief voor leden
Zwarte Cross biedt innovatie in online kaartverkoop
De Zwarte Cross 2023 raakte in slechts twee uur uitverkocht. Het festival is van donderdag 20 tot en met zondag 23 juli 2023 in Lichtenvoorde. De organisatie toonde zich innovatief bij het boekingsproces.
15/11/22
Grootste golftoernooi voor vrouwen naar Nederland
Het grootste internationale golfevenement voor vrouwen komt in september 2026 naar Nederland. Op Bernardus Golf in Cromvoirt gaan de beste golfsters uit Europa en de Verenigde Staten de strijd met elkaar aan in de Solheim Cup.
31/10/22
Exclusief voor leden
Financiering voor Grote Poezieprijs
In 2023 wordt De Grote Poëzieprijs tóch uitgereikt. Boskalis springt in de financiële bres en daarmee kan de belangrijkste prijs van het Nederlands taalgebied verder.
27/10/22
De 5 topsprekers van Zet je regio op de kaart 2022
Op donderdag 17 november 2022 organiseert NRIT de workshop 'Zet je regio op de kaart 2022'. 5 topsprekers in 5 kwartier en een mooie netwerklunch. Kom je ook?
25/10/22
Den Haag biedt brede winterprogrammering maar beperkt de sfeerverlichting
Deze winter biedt Den Haag veel voor de bezoekers. De Royal Christmas Fair, The Hague HighLights, Cool Event en Magic Scheveningen, Jazz Enroute, straatentertainment, kerstconcerten, lichtobjecten door de hele de stad en nog veel meer.