Geplaatst op: 07-10-2022
Auteur: Marc Gerlings

Duurzame tentenmaker wint prijs bij Beter op Kampeerreis Congres

Duurzame tentenmaker wint prijs bij Beter op Kampeerreis Congres
De winnaars Karsten tenten en Ventje. Foto: NKC

Op woensdag 5 oktober zijn tijdens het Beter op Kampeerreis Congres in Utrecht de eerste Kampeer Duurzaamheidsprijzen uitgereikt. De winnaar in de categorie meest duurzame innovatieve camperproduct is het duurzame camperinterieur van Ventje uit Culemborg geworden. In de categorie meest duurzame innovatieve kampeerproduct gingen de circulaire Blueline tenten van Karsten Tenten uit Zwaag er met de prijs vandoor.

Voor beide categorieën zijn de inzendingen beoordeeld door een vakjury bestaande uit kampeer- en milieuexperts, waarna ook het publiek een stem uit kon brengen. Naast het juryoordeel is deze publieksstem voor vijftig procent meegewogen in het bepalen van de uiteindelijk winnaars.

De jury over het meest duurzame camperproduct van Ventje:
'Ventje is een Nederlandse startup bestaande uit jonge enthousiaste camperaars die campervans bouwen met daarin het meest duurzame interieur uit de camperbranche. Ventje onderscheidt zich met FSC gecertificeerd hout voor het meubelwerk en schapenwol voor de isolatie van de campers. Voor de vloer wordt linoleum toegepast, CO2-neutraal geproduceerd met natuurlijke grondstoffen. Het zonnepaneel op de campervans voorziet de gebruikers van groene stroom. De jury heeft ook oog voor de sociale impact: de campers worden gebouwd door mensen met een lage baankans waaronder vluchtelingen uit Oekraïne. Met de toekenning van de prijs hoopt de jury Ventje te stimuleren om zich met hun duurzame en circulaire interieurs meer te gaan focussen op elektrisch aangedreven campers en daarnaast andere campermerken te inspireren duurzame campers te bouwen.'

De jury over het meest duurzame kampeerproduct van Karsten Tenten:
'Karsten Tenten uit het Noord-Hollandse Zwaag maakte jaren geleden furore met oppompbare tenten en innoveert verder, met tenten gemaakt van gerecyclede spijkerbroeken. Het eerste model was de Karsten Opera Blueline, een tweepersoons tent die in het energieneutrale atelier wordt gemaakt. Dit jaar volgde de vierpersoons Lacerta Blueline. De jury is onder de indruk van de enorme milieueffecten: door gebruik te maken van het duurzame tentdoek wordt bijvoorbeeld per tent 50.000 liter water bespaard. Daarnaast is er bij productie in het Karsten atelier geen CO2-uitstoot en verder wordt snijafval van het kuipgrondzeil hergebruikt. Ook de ritsen zijn van gerecycled plastic. Zo maakt Karsten Tenten serieus werk van een circulair ketenproces, waarmee jeans een tweede (buiten)leven krijgen.'

De andere genomineerden per categorie waren:

Camperproduct


  • Erwin Hymer Group Nederland B.V. – elektrische Crosscamp Flex camper
  • Tonke – elektrische Tonke EQV Touring camper
  • Fixxter Nederland – elektrische camper
  • Etarki – solar camper

Kampeerproduct


  • Smitveld Vouwwagens – Ruebist Ecoline vouwwagen met gerecycled tentdoek
  • Flevobike Technology – de GoLo GoCamp "camperfiets” op zonne-energie
  • Solbio – biologisch toiletvloeistof
  • CRW systems – Tank – 03 fresh water system (zuiver water systeem)
  • Thetford – Powerpods Bio (toiletvloeistof)

De winnaars en alle andere genomineerden zijn te zien op het Duurzaamheidsplein tijdens de Kampeer & Caravan Jaarbeurs, van 5 tot en met 9 oktober in de Jaarbeurshallen te Utrecht. Zowel de Kampeer Duurzaamheidsprijs als het Beter op Kampeerreis Congres zijn gezamenlijke initiatieven van de NKC (Europa’s grootste camperclub), Kampeer & Caravan Jaarbeurs en branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie.

"De Kampeer Duurzaamheidsprijs heeft als doel om de kampeersector duurzamer en dus toekomstbestendiger te maken, zodat ook toekomstige generaties kunnen blijven genieten van zowel camper- als kampeervakanties”, zegt Gerben Hardeman, verantwoordelijk voor het programma duurzaamheid bij de NKC en jurylid van de Kampeer Duurzaamheidsprijs. "Door hier met de deze prijs aandacht voor te vragen, hopen wij samen bij te dragen aan het verduurzamen van de branche en het laagdrempeliger maken van bewuste kampeerkeuzes. Mooi dat we als branchepartijen de urgentie van deze bewustwording voelen en daar met deze groene prijs gezamenlijk in optrekken.”

De overige juryleden:

  • Leo Diepemaat, Voorzitter Kampeer en Caravan Industrie
  • Marloes van den Berg, Chief Sustainability Officer en directielid bij Jaarbeurs
  • Folkert van der Molen, Eigenaar van Van der Molen Environmental Internet Services
  • Dick William Harinck, Presentator, schrijver en vlogger in de kampeerbranche
  • Mariken Stolk, Strategisch communicatieadviseur Duurzame Mobiliteit Milieu Centraal
Trefwoorden: kamperen, camper, camping, duurzaam

||| Blogs |||

31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

29/11/22
Exclusief voor leden
Internationaal veel reisplannen
Internationaal zit reizen weer helemaal in het systeem van de consument. Maar liefst 63% plant de komende twaalf maanden een vakantiereis. Zij hebben een duidelijke voorkeur voor duurzame en sociaal verantwoorde merken en bestemmingen.
25/11/22
Holidayguru.nl wint award voor Beste Website van het Jaar 2022 in categorie Reizen
Dit jaar is de award voor Beste Website van het Jaar 2022 in de categorie Reizen gewonnen door Holidayguru.
23/11/22
EuroParcs lanceert nieuwe televisiecampagne
‘Je hebt ‘t gevonden’ wordt de nieuwe slogan van EuroParcs in de commercial die vanaf deze week te zien zal zijn op televisie.
21/11/22
Exclusief voor leden
Booking.com verbetert Duurzaam Reizen-programma met footprint over luchtvaart
Booking.com voegt productfuncties toe aan het Duurzaam Reizen-programma. Het programma is een jaar geleden gestart zodat consumenten bewustere keuzes kunnen maken voor hun reis. Onder meer is een filter toegevoegd over de belasting van vliegreizen naar het vakantiehuis. Als vernieuwing zijn ook drie niveaus gemaakt in het programma.
16/11/22
Vakantieparken op de vingers getikt door ACM over prijsweergave
Acht grote aanbieders van vakantiehuizen vermelden nu de prijzen inclusief alle verplichte bijkomende kosten. Na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hebben zij hun prijsweergave aangepast. Niet overal waren verplichte kosten zoals schoonmaakkosten, bedlinnen en toeristenbelasting in de prijs opgenomen. Dat mag niet.
15/11/22
Exclusief voor leden
FlixBus noteert recordaantal passagiers in de zomer van 2022
FlixBus meldt een recordaantal van meer dan 34 miljoen passagiers in het zomerseizoen (Q2/Q3 van 2022) in de 39 landen waar zij actief is. Het aantal passagiers ligt zelfs boven het niveau van vóór de pandemie.
15/11/22
Exclusief voor leden
Nederland volgend jaar in recessie, omzet vrijetijdssector -1%
ABN AMRO verwacht dat Nederland volgend jaar in een lichte recessie terecht komt. Dat heeft ook gevolgen voor de leisure die in totaliteit met 1% zal krimpen. En dat na een jaar waar ondernemers hun omzet flink zagen stijgen door een forse inhaalvraag. Maar ook een jaar waar de kosten flink toenamen. Daarnaast krijgen ondernemers ook te maken met een veranderend bestedingsgedrag van consumenten die vanwege fors stijgende prijzen hun koopkracht zien afnemen. Dat schrijven leisure-experts van ABN AMRO in hun nieuwste Sectorprognose Leisure die daarin per deelsector hun omzetverwachting uitspreken.
13/11/22
Veel plannen voor buitenlandse stedentrips
De helft van de Nederlanders is van plan om de komende drie jaar op stedentrip te gaan. Toeristische hotspots als Barcelona, Londen en New York zijn het meest in trek maar tegelijkertijd groeit de belangstelling voor minder bekende steden. Naar dichtbij bestemmingen gaat men bij voorkeur met de auto; op enige afstand gevolgd door trein en vliegtuig.