Geplaatst op: 03-10-2022
Auteur: NRIT redactie

4 SEO tips voor je vakantiewoningwebsite

4 SEO tips voor je vakantiewoningwebsite
Gebruik de juiste trefwoorden.

Als je hier bent, betekent dit waarschijnlijk dat je een beheerder of eigenaar van een vakantiewoning bent met je eigen professionele website. Maar maak je geen zorgen als dat niet het geval is. Er zijn tal van tools die je kunt gebruiken om snel en eenvoudig je eigen website te bouwen. Als je dat eenmaal hebt gedaan, is het tijd om je website te optimaliseren voor zoekmachines. Eventueel kun je hiervoor een SEO bureau inzetten, maar het is ook mogelijk zelf de volgende tips toe te passen. Zo kun je je vakantiewoningwebsite verbeteren voor de zoekmachines! 

Vind de juiste trefwoorden

Een zoekmachine scant je bedrijfswebsite op bepaalde zoekwoorden en gebruikt deze informatie om je positie te bepalen. Bedenk op welke termen mensen zouden zoeken als ze een vakantiewoning of B&B bij jou in de buurt zouden zoeken en voeg deze toe aan de inhoud van je website. Weet je niet zeker hoe je de juiste zoekwoorden kunt vinden? Je kunt beginnen met het gebruiken van gratis tools die je helpen belangrijke zoektermen te ontdekken die relevant verkeer naar je website kunnen brengen.

Kies de juiste trefwoorden

Het gebruik van je type woning en locatie kan een goed begin zijn. Bijvoorbeeld ‘bed and breakfast Amsterdam’ of ‘vakantiehuizen in Rotterdam’. Het belangrijkste probleem hier is echter dat deze zoekwoorden waarschijnlijk zeer concurrerend zijn en dat het onwaarschijnlijk is dat je kunt concurreren met de OTA's die de topposities innemen. Een alternatieve strategie voor je belangrijkste zoekwoorden is om relevante, maar niet zo concurrerende zoekwoorden te kiezen, om zo hoger te scoren voor die specifieke term. Probeer een lage concurrentie en meer specifieke zoekwoorden te targeten. Begin volgens een online marketing bureau met long-tail zoekwoorden, die minimaal drie woorden bevatten en minder zoekvolume hebben. Bijvoorbeeld 'vakantiehuizen huren voor bruiloften'.

Gebruik de juiste titels

Telkens wanneer je iets op Google zoekt, zal je hebben gemerkt dat de resultaten die op de pagina van de zoekmachine worden weergegeven, allemaal (of bijna allemaal) exact dezelfde lay-out hebben. De getoonde resultaten zijn meestal verdeeld in drie delen: een blauwe titel, een groen webadres en een korte grijze beschrijving. De specifieke termen om deze drie elementen te definiëren zijn:

Metatitel
Meta omschrijving
URL

Samen vormen ze het 'fragment'. De metatitel of title-tag is zeker het belangrijkste onderdeel van het fragment, omdat het over het algemeen het deel is dat de aandacht van de gebruiker trekt (of niet!) en het deel waardoor ze op je link boven je concurrentie klikken.

Schrijf een goede metabeschrijving

De metabeschrijving is de korte tekstparagraaf die zichtbaar is onder de titel in zoekresultaten. Het geeft je de mogelijkheid om inhoud aan zoekers te adverteren - laat hen weten waar je pagina over gaat. Hoewel dit niet noodzakelijkerwijs je SEO-ranglijst verhoogt, is het essentieel om bezoekers naar je pagina te trekken. Een relevant fragment op de webpagina-instellingen van je vakantiewoning heeft invloed op de klikfrequentie, aangezien potentiële gasten het zullen gebruiken om te bepalen of ze meer willen weten over je bedrijf.
Trefwoorden: seo, marketing, trefwoorden, optimalisatie, zoekmachine

CELTH
 






||| Nieuws |||

23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
15/04/24
Uitstoot industrie omlaag maar luchtvaart omhoog
In 2023 was de uitstoot van de Nederlandse bedrijven binnen het Europese Emissiehandelssysteem (EU ETS) 13,2% lager dan in 2022. In tegenstelling tot de luchtvaart die noteerde een stijging van 11%.
15/04/24
Inchecken met betaalpas in buurtbus
In- en uitchecken met de betaalpas nu ook mogelijk in alle buurtbussen van vervoerder Arriva.
11/04/24
NIEUWE ROUTES AMSTEL GOLD RACE 365
Vanaf8 april een nieuwe vierde lus toegevoegd aan de bewegwijzerde routes van de Amstel Gold Race 365 dagen peer jaar te fietsen.
08/04/24
Hollandse snackmuur in Schiphol open
Wat is er nu Hollandser dan even wat uit de muur trekken. Alle toeristen kunnen dat ervaren in de luchthaven Schiphol bij de FEBO.
08/04/24
Exclusief voor leden
Graag een portie zon in de meivakantie 2024
Uit data van reisplatform Skyscanner blijkt dat vooral zonnige bestemmingen als Spanje, Italië en Portugal in trek zijn.
04/04/24
Meer luchtvaartpassagiers in Caribisch Nederland
In 2023 reisden 504.000 passagiers met het vliegtuig van en naar Bonaire, Saba en Sint Eustatius. Dat is 6% meer dan in 2022 en 10% meer dan in 2019.

||| Agenda |||

27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...