Geplaatst op: 28-09-2022
Auteur: Marc Gerlings

Bodemprocedure volledige vergoeding voor horeca na coronamaatregelen

Bodemprocedure volledige vergoeding voor horeca na coronamaatregelen
Vandaag diende de zitting in de bodemprocedure die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) namens acht individuele horecaondernemers tegen de Staat heeft aangespannen. Zij vorderen volledige compensatie van het door hen onevenredig geleden nadeel als gevolg van de coronamaatregelen. 

Veel horecaondernemers hebben namelijk blijvende financiële schade geleden als gevolg van de door de Staat opgelegde coronamaatregelen. Tijdens de zitting lichtten de advocaten de standpunten nader toe. Twee ondernemers werden in de gelegenheid gesteld om te vertellen wat het coronabeleid voor hun persoonlijke situatie heeft betekend. Over zes weken volgt er een vonnis, of het besluit dat de zaak wordt aangehouden.

Waarom is KHN een bodemprocedure gestart?

De coronamaatregelen van de overheid hebben een enorme impact gehad op de horeca. De overheid gaf in diverse persconferenties als voornaamste reden dat met het sluiten van de horeca beoogd was vervoersbewegingen te beperken en groepsvorming te voorkomen. 

KHN vindt het oneerlijk dat de overheid ten laste van de horeca maatregelen neemt ten behoeve van de volksgezondheid, maar vervolgens niet bereid is om het onevenredige nadeel dat horecaondernemers daardoor lijden volledig te vergoeden. Zeker omdat de coronamaatregelen niet binnen het normale ondernemersrisico vallen en de horecabranche zwaarder is getroffen dan de rest van Nederland. In maart 2021 is KHN daarom een bodemprocedure gestart. KHN treedt in deze zaak op namens acht individuele horecaondernemers, zodat zij de compensatie krijgen waar ze recht op hebben. M

Het gaat uiteindelijk om veel meer dan deze acht ondernemers. Een gunstige uitspraak kan een precedent scheppen voor alle andere ondernemers die ook nadeel hebben geleden door de coronamaatregelen. Ten slotte wil KHN middels deze procedure ook recht doen aan het gevoel van onrecht dat bij veel horecaondernemers leeft. 
Topics:Beleid, Horeca
Trefwoorden: horeca, corona, schade, omzet, beleid

||| Blogs |||

12/09/22
Janken om personeel
De gastvrijheidssector zucht na de coronacrisis onder de personeelscrisis. Kunnen ze na de pandemie ...
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
07/06/21
Bezint eer ge begint!
Bezint eer ge begint!
07/06/21 · Horeca · Guido Aerts | Lees meer
De laatste dertig jaar gaan we in oktober samen met vrienden een lang weekend naar een super leuk ho...
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/11/22
Exclusief voor leden
Bijna twee derde Nederlanders vindt uit eten gaan nu te duur
De inflatie en stijgende gas- en energieprijzen worden een steeds groter risico voor de horeca. Bijna twee derde van de Nederlanders vindt uit eten gaan intussen te duur.
23/11/22
Visit Friesland, Kâld Kletske en Sonnema lanceren nieuwe smaaksensatie
Visit Friesland en Kâld Kletske slaan wederom de handen ineen voor het ontwikkelen van een nieuw product. Dat doen ze dit keer in samenwerking met Berenburg producent Sonnema uit Bolsward.
15/11/22
Exclusief voor leden
Nederland volgend jaar in recessie, omzet vrijetijdssector -1%
ABN AMRO verwacht dat Nederland volgend jaar in een lichte recessie terecht komt. Dat heeft ook gevolgen voor de leisure die in totaliteit met 1% zal krimpen. En dat na een jaar waar ondernemers hun omzet flink zagen stijgen door een forse inhaalvraag. Maar ook een jaar waar de kosten flink toenamen. Daarnaast krijgen ondernemers ook te maken met een veranderend bestedingsgedrag van consumenten die vanwege fors stijgende prijzen hun koopkracht zien afnemen. Dat schrijven leisure-experts van ABN AMRO in hun nieuwste Sectorprognose Leisure die daarin per deelsector hun omzetverwachting uitspreken.
14/11/22
Lichte stijging faillissementen
Het aantal failliet verklaarde bedrijven, voor zittingsdagen gecorrigeerd, is voor de tweede maand op rij gestegen. Maar het algemene beeld is dat het aantal faillissementen nog steeds laag is in vergelijking met de jaren voor de coronacrisis.
11/11/22
Exclusief voor leden
Inclusie? Kijk voorbij de groepssamenstelling
In de gastvrijheidssector en ook in de culturele sector speelt sterk de omslag naar meer inclusie. E...
11/11/22
Topzomer voor Nederlands toerisme
Nederlandse logiesaccommodaties hebben in het derde kwartaal van dit jaar een recordaantal gasten ontvangen. Zij hebben daarmee de mindere jaren als gevolg van de pandemie achter zich gelaten. Hoe is de spreekwoordelijke koek over de typen accommodaties en provincies verdeeld?
10/11/22
Exclusief voor leden
10 bedrijven genomineerd voor Beste Leerbedrijf Horeca
SVH (Stichting Vakbekwaamheid Horeca) maakte zojuist de Top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca bekend. Voor deze wedstrijd, die door de pandemie twee edities heeft overgeslagen, werden dit jaar ruim 100 leerbedrijven genomineerd.
04/11/22
Pakken zich donkere wolken samen boven de sector?
Na een prima zomer voor veel vrijetijdssectoren pakken donkere wolken zich samen boven de sector. Dat schrijven de experts van ABN Amro in een nieuwe ‘Stand van de leisure’. Ze zien een laag consumentenvertrouwen, naar boven bijgestelde ramingen voor de inflatie, toenemende faillisementen en zorgen over stijgende kosten. Wat betekent dat voor de toekomst?