Geplaatst op: 28-09-2022
Auteur: Marc Gerlings

Informatievoorziening en horeca betere match in Market Dome

Informatievoorziening en horeca betere match in Market Dome
Indoor klimmen in de Action Factory.

Center Parcs De Kempervennen rond deze week een vernieuwingsslag af die in het najaar van 2020 begon. De Market Dome is met zijn horecaformules, winkelfunctie en ingang tot het zwembad een echt centrum. Gastvrijheid en slimme invulling met een nieuwe horecaformule leiden tot een betere match met de gasten.

Aangekomen in de groene Market Dome valt op dat de bowlingbanen volledig vernieuwd zijn. Vertel het de kinderen maar want je voelt je als op een piratenschip. Compleet met kanonnen en met touwen dwars over de banen. Het is een extra beleving die met veel details is opgebouwd. Het is een mooi voorbeeld van thematisering.

"Uit de kansspelen"

De Gametown een volledige upgrade heeft gekregen. "We zijn volledig uit de kansspelen gestapt. De games die er zijn, richten we op vermaak," meldt General Manager Kees Luijbregts. Met de spellen kun je kaarten winnen die je kan omzetten naar product die bij de servicebalie van de Gametown zijn te zien. 

De General Manager is blij met de volledig nieuwe supermarkt Shop & Smile winkel. Het is een supermarkt met een compleet assortiment. Goed detail, de verkoop van verse broodjes is naar de voorkant van de winkel gehaald. Die broodjes zijn voor veel gasten een vast ingrediënt voor een lekker ontbijt op het park. Dat hoort toch bij de vakantiebeleving.

Frites Affaires

Een slimme horecafunctie is het nieuwe concept de Frites Affaires. Natuurlijk kun je gewoon voor een vertrouwd frietje gaan maar de winst zit in friet plus extra toevoegingen. Het is daarmee een luxere versie van een snackformule. Dat trekt ook veel bezoekers die voor een scherpe prijs willen eten buiten de deur, of voor take away.

De menukaarten van de verschillende restaurants zijn diverser geworden. De kaarten dagen ook uit om een gezonde keuze te maken. 

Laatste investering in kleedkamers retail

Met Kees Luijbregts lopen we de winkel binnen. Deze bestaande winkel kreeg een upgrade in het interieur maar ook in het assortiment. Kleding, speelgoed en cadeautjes, dat zijn de drie grote onderdelen in de formule. Tijdens de upgrade viel op dat de kleedkamers wat meer ruimte mogen krijgen. Kees: "Soms zie je dingen bij zo een grote renovatie dat je die nog net even extra meeneemt. De verbetering van de kleedkamers is zo een laatste investering. Met een park blijf je altijd in beweging. We blijven het product verbeteren. Dat doe je met het hele team. Je vraagt wat de gast er van vindt. Wat vindt de medeweker er van? Zo maken we met elkaar een nog beter product."

Een echte verbetering is de informatiebalie in de dome. Beter gezegd, de balie is er niet meer. "Dat vonden we te afstandelijk voor de ervaring van de gast," meldt Luijbregts. Het zijn nu drie informatiezuilen waar de gast tegenover kan staan maar de medewerker kan ook vragen om mee te kijken naar de monitor. De folderstandaard is nog leeg maar wordt binnenkort gevuld. Lastiger voor de medewerker is het weinige licht. Genoeg spots maar de lichtopbrengst is niet hoog. "Daar kwamen we nu achter. De verlichting gaan we nog verbeteren."

De Aqua Mundo is altijd een groter pijler in de filosofie van Center Parcs. In de loop naar de Aqua Mundo valt op dat de kleedruimtes en lockers volledig vernieuwd zijn. Tegelwerk, schilderwerk, lambrisering, decoratie, alles is nieuw. Ook hier zwemmen de families met veel plezier. De jeugd leeft zich uit op de glijbanen. En daar zit voor Nederland een unieke baan in. De Aqua Loop is de eerste glijbaan met een looping erin. Hierbij val je ineens door een luik en ga je hard naar beneden en dan stevig de looping in. De Aqua racer is een snelle bandenglijbaan.

Eerste stappen in VR

Center Parcs zet in de Action Factory zijn eerste stappen in virtual reality. Je kunt twee parcoursen met je vr-bril meemaken. Beide hebben te maken met Kempervennen. Hier is fors geïnvesteerd in de nieuwe horeca, inclusief een wisselgeldzuil op de hoek van de bar. De verbinding tussen terras en de sportzaal is verbeterd. Eerst keek je tegen een gesloten sportzaal aan. Nu is de muur afgebroken en zie je wat familie of vrienden op sportief gebied uithalen. Een veel betere oplossing dan de gescheiden werelden. Buiten kreeg het terras meer ruimte. Het tegelwerk en het pad is meegenomen in de totale vernieuwing van de infrastructuur. Door de bestaande trampolines te draaien, kon het terras uitgebreid worden. 

Energie intensief vakantiepark?

Een vakantiepark van deze omvang, met zijn brede formule, dat komt neer op een energie-intensief bedrijf. Luijbregts reageert diplomatiek op de vragen over energieverbruik. "Een vakantiepark is energie intensief. We richten het proces zo efficiënt mogelijk in." De GM bekijkt het ook van een andere kant. Zonder in te gaan op oplossingen, "Deze energiecrisis zorgt ook voor nieuwe inzichten."

Lees ook: Grootste Center Parcs Kempervennen viert 35 miljoen euro renovatie

Trefwoorden: vakantiepark, Kempervennen, Center Parcs, renovatie, hospitality, leisure, horeca, retail

||| Blogs |||

12/09/22
Janken om personeel
De gastvrijheidssector zucht na de coronacrisis onder de personeelscrisis. Kunnen ze na de pandemie ...
12/07/22
Het roer om!?
Het roer om!?
12/07/22 · Duurzaam toerisme · Guido Aerts | Lees meer
Minstens sinds de start van de pandemie maar zeker sinds het ingaan van de versoepelingen is de zoge...
28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/11/22
Stationsgebied Helmond maakt schaalsprong met placemaking
Het Stationskwartier moet dé ontmoetingsplek worden van Helmond en de regio. Met veel groen en een mooie mix van wonen, winkelen, werken en verblijven. Dat is de ambitie van de gemeente Helmond en de provincie Noord-Brabant.
28/11/22
Exclusief voor leden
Schoon water en gezonde boden leidend bij beleid gebiedsontwikkeling
Voldoende en schoon water en een gezonde bodem wordt het uitgangspunt voor gebiedsontwikkeling. Daarom wil het kabinet water en bodem sturend laten zijn bij beslissingen over de inrichting van ons land. Dat heeft de ministerraad besloten, op voorstel van minister Harbers en staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat. Dat beleid is van invloed op de recreatiegebieden en recreatiebedrijven.
28/11/22
Avonturenboerderij Molenwaard werkt samen met Keukenhof
In Keukenhof zijn de tuinmannen druk aan het planten voor seizoen 2023: 5 van de 7 miljoen bloembollen zijn inmiddels geplant. Fien & Teun hielpen samen met een aantal kinderen de tuinmannen een handje. In het voorjaar keert het duo van Avonturenboerderij Molenwaard terug naar Keukenhof tijdens de meivakantie.
25/11/22
Holidayguru.nl wint award voor Beste Website van het Jaar 2022 in categorie Reizen
Dit jaar is de award voor Beste Website van het Jaar 2022 in de categorie Reizen gewonnen door Holidayguru.
25/11/22
Exclusief voor leden
Groningen bestelt waterstoftreinen
Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk van de provincie Groningen en Arriva-directeur Anne Hettinga ondertekenden donderdag 24 november de overeenkomst voor de aanschaf van vier nieuwe waterstoftreinen.
24/11/22
Allereerste winteropening Walibi
Voor het eerst in zijn geschiedenis is er een winteropening van attractiepark Walibi. Deze kerstvakantie vindt Bright Nights; Rides & Lights, hét nieuwe winterevenement van Walibi Holland plaats.
24/11/22
Hoe is het beursconcept EventSummit opgebouwd?
Vijftien jaar geleden werd EventSummit bedacht. De twee bedenkers over het concept, de roerige jaren, bijna failliet maar nu is het een strakke beurs.
23/11/22
Exclusief voor leden
Bijna twee derde Nederlanders vindt uit eten gaan nu te duur
De inflatie en stijgende gas- en energieprijzen worden een steeds groter risico voor de horeca. Bijna twee derde van de Nederlanders vindt uit eten gaan intussen te duur.