Geplaatst op: 27-09-2022
Auteur: Marc Gerlings

Bekende Haagse locaties opnieuw beleven met blow up art

Bekende Haagse locaties opnieuw beleven met blow up art
BlowUp Art Gevangenpoort door Steve Messam. Foto The Hague & Partners / Pim Top.

Vijf BlowUp objecten blazen de komende weken nieuw leven in de beleving van de binnenstad van Den Haag. Museum de Gevangenpoort, het schelpenpad langs de Hofvijver, de Koninklijke Schouwburg, de Schoorsteenvegerstraat en het standbeeld van Willem van Oranje op het Plein... vaak lopen we bijna achteloos langs de vele monumentale plekken die de Haagse binnenstad rijk is. Maar dat gaat de komende weken veranderen. 

Bekende locaties opnieuw beleven

Kleurrijk, groots en beweeglijk: vijf opblaasbare kunstwerken voegen spectaculaire, tijdelijke vormen toe aan monumenten, standbeelden en andere plekken van weleer. Door deze kleurige en soms grappige ingrepen, ervaar je die dagelijkse dingen ineens alsof ze nieuw zijn. Dit wordt niet alleen een feest voor de bewoners van Den Haag zelf maar ook voor mensen van buiten de stad! De kunstwerken maken deel uit van een wandelroute rond het Binnenhof in Museumkwartier. Gratis toegankelijk voor jong en oud tot en met donderdag 13 oktober (ook ’s avonds)!  

Door kunst heen lopen

Alle objecten zijn ‘site specific’, dat wil zeggen dat ze speciaal voor deze specifieke plekken gemaakt zijn. Een keur aan internationaal werkende kunstenaars, onder wie enkele uit Den Haag zelf, is verantwoordelijk voor de BlowUp Art. 

De tijdelijke ingrepen in de openbare ruimte van Steve Messam (Verenigd Koninkrijk), Marleen Sleeuwits (Den Haag), Adrianus Kundert (Berlijn) en Larissa Ambachtsheer (Den Haag) zetten de vertrouwde omgeving in een nieuw licht. 

Zo verandert Steve Messam de hardheid van de Gevangenpoort in een vrolijk bubbelende omhelzing. Een plek waar bezoekers doorheen kunnen lopen via een houten brug die in de onderdoorgang is gelegd. 

Kleurrijk contrast

Marleen Sleeuwits fietste dagenlang door Den Haag om zuilen te fotograferen. Die verzameling voegt ze in allerlei groottes en kleuren toe aan het voorplein van de Koninklijke Schouwburg. De interventie van Larissa Ambachtsheer in de Schoorsteenvegersstraat (naast Pulchri Studio) vormt een opvallend kleurig contrast met de statigheid van het Lange Voorhout.  

BinnenhofBuiten

BlowUp Art Den Haag is een productie van BinnenhofBuiten, een project van The Hague & Partners. BinnenhofBuiten organiseert evenementen en activiteiten tijdens de renovatie van het Binnenhof.   
Topics:Cultuur
Trefwoorden: dmo, Den Haag, kunst, Blowup art, beleving, route

||| Blogs |||

12/09/22
Janken om personeel
De gastvrijheidssector zucht na de coronacrisis onder de personeelscrisis. Kunnen ze na de pandemie ...
12/07/22
Het roer om!?
Het roer om!?
12/07/22 · Duurzaam toerisme · Guido Aerts | Lees meer
Minstens sinds de start van de pandemie maar zeker sinds het ingaan van de versoepelingen is de zoge...
28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/11/22
Holidayguru.nl wint award voor Beste Website van het Jaar 2022 in categorie Reizen
Dit jaar is de award voor Beste Website van het Jaar 2022 in de categorie Reizen gewonnen door Holidayguru.
25/11/22
Exclusief voor leden
Groningen bestelt waterstoftreinen
Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk van de provincie Groningen en Arriva-directeur Anne Hettinga ondertekenden donderdag 24 november de overeenkomst voor de aanschaf van vier nieuwe waterstoftreinen.
24/11/22
Allereerste winteropening Walibi
Voor het eerst in zijn geschiedenis is er een winteropening van attractiepark Walibi. Deze kerstvakantie vindt Bright Nights; Rides & Lights, hét nieuwe winterevenement van Walibi Holland plaats.
24/11/22
Hoe is het beursconcept EventSummit opgebouwd?
Vijftien jaar geleden werd EventSummit bedacht. De twee bedenkers over het concept, de roerige jaren, bijna failliet maar nu is het een strakke beurs.
23/11/22
Exclusief voor leden
Bijna twee derde Nederlanders vindt uit eten gaan nu te duur
De inflatie en stijgende gas- en energieprijzen worden een steeds groter risico voor de horeca. Bijna twee derde van de Nederlanders vindt uit eten gaan intussen te duur.
23/11/22
EuroParcs lanceert nieuwe televisiecampagne
‘Je hebt ‘t gevonden’ wordt de nieuwe slogan van EuroParcs in de commercial die vanaf deze week te zien zal zijn op televisie.
23/11/22
Visit Friesland, Kâld Kletske en Sonnema lanceren nieuwe smaaksensatie
Visit Friesland en Kâld Kletske slaan wederom de handen ineen voor het ontwikkelen van een nieuw product. Dat doen ze dit keer in samenwerking met Berenburg producent Sonnema uit Bolsward.
23/11/22
Exclusief voor leden
Waterrecreatie Nederland presenteert ‘Atlas Waterrecreatie en Watersport’
Kennisorganisatie Waterrecreatie Nederland heeft de ‘Atlas Waterrecreatie en Watersport’ ontwikkeld.