Geplaatst op: 20-09-2022
Auteur: Redactie
Uitgever: NRIT Media

Voortzetting samenwerking bij de opening van een LEGOLAND® Resort in Charleroi, België

Voortzetting samenwerking bij de opening van een LEGOLAND® Resort in Charleroi, België

Toonaangevende attractie-operator Merlin Entertainments Group, SOGEPA, SFPI en SORESIC hebben Heads of Terms ondertekend - een niet-bindend memorandum van overeenstemming - gericht op het verdiepen van hun samenwerking voor de opening van een LEGOLAND® Resort op de voormalige industriële site van Caterpillar in Charleroi. Door deze overeenkomst bevestigen Merlin Entertainments, SOGEPA en SFPI hun bereidheid om samen te werken aan dit waardevolle en opwindende project voor Wallonië. De opening is gepland in 2027. 

De studie voor de opening van een LEGOLAND® Resort in Charleroi, gestart in 2019, vordert en heeft zojuist een nieuwe mijlpaal bereikt. Op 30 augustus 2022 ondertekenden de belanghebbenden van het project - Merlin Entertainments Group, SOGEPA, SFPI en SORESIC - een eerste samenwerkingsovereenkomst. Dit document beschrijft de belangrijkste richtlijnen voor toekomstige samenwerking bij dit grote project. 


Onder leiding van Merlin Entertainments, de Europese leider op het gebied van attracties en themaparken (en de op één na grootste ter wereld), houdt het project voor de bouw en opening van een LEGOLAND® Resort in Charleroi niet alleen de belofte in om de voormalige Caterpillar-site te vernieuwen met een sterk en wereldwijd erkend merk zoals LEGOLAND®, maar met de expertise en succesvolle staat van dienst van Merlin in het ontwikkelen van vergelijkbare complexen. Het project creëert vanaf de eerste dag meer dan 1.000 banen en zou ook het bredere toeristische ecosysteem van continentaal Europa in het algemeen en van Wallonië in het bijzonder versterken. 


LEGOLAND®, de uitbreiding van een sterk merk

Met drie LEGOLAND® Resorts in Europa is de Merlin Entertainments Group al enkele jaren op zoek naar uitbreiding van haar aanwezigheid in Europa en in het bijzonder in de BENELUX/Noord-Frankrijk, die is geïdentificeerd als een levensvatbare markt voor een vierde Europees LEGOLAND® Resort. Het zeer succesvolle LEGOLAND® Resort Deutschland, gelegen in Zuid-Duitsland, was meer dan 20 jaar geleden het laatste Europese LEGOLAND® Resort dat zijn deuren opende. 


Uit de uitgevoerde technische en marktstudies bleek het potentieel van een locatie op het voormalige industrieterrein van Caterpillar, gelegen in het centrum van een dichtbevolkt gebied en dicht bij belangrijke vervoersvoorzieningen: snelwegknooppunten, een goed ontwikkeld spoorwegnet en een goed bediendeluchthaven. De sterke aantrekkingskracht van LEGOLAND® Resorts laat het vooruitzicht van een potentiële 21 miljoen bezoekers binnen twee uur rijden. Een LEGOLAND® Resort trekt doorgaans tussen de 1,5 en 2 miljoen bezoekers per jaar. Met de sterke marktbasis die deze locatie ondersteunt, verwacht LEGOLAND dat dit ook kan worden verkregen voor LEGOLAND® Resort in Charleroi. 


De ondertekende Head of Terms specificeert ook de structuur van het project. Volgens het overeengekomen plan zal SORESIC, de huidige eigenaar van het land, verantwoordelijk zijn voor de transformatie van het terrein om de aanleg van het park mogelijk te maken. Transformatie betekent deconstructie en bodemsanering. Het samenwerkingsplan voorziet er ook in dat de Merlin Entertainments Group verantwoordelijk is voor het beheer van de activiteiten van het themapark op een terrein dat zal worden verworven door een joint venture tussen de Groep, SOGEPA en SFPI. 


Het project voor de bouw van een LEGOLAND® Resort in Charleroi is dan ook stevig verankerd, vooral omdat er wat het technisch masterplan betreft geen contra-indicaties zijn voor de verschillende uitvoeringsscenario's. Dit economisch project is ambitieus en de voltooiing ervan zou aanzienlijke positieve spin-offs opleveren. Een aantal van de voordelen van de implementatie ervan, zijn:

  • De versterking van het ecosysteem van LEGOLAND® Resorts;
  • Het creëren van een aanzienlijk aantal banen zodra het opengaat;
  • De rehabilitatie van een grote industriële woestenij in verband met een duurzame logica uitgevoerd door de Merlin Group    (vergroening, duurzaamheid van de gebruikte materialen voor de bouw en een groene energieproductie);
  • De structurerende impact op de economie van Charleroi en zijn regio is natuurlijk ook onweerlegbaar met onder meer de mobilisatie van Belgische dienstverleners vanaf de bouwfase en, voor de operationalisering, de promotie van "Made in Belgium"-producten binnen het park evenals een sterke zichtbaarheid van het grondgebied;
  • Het LEGOLAND® Resort-project zal ook het bestaande toeristische aanbod in Wallonië en België versterken. 
  • Ten slotte brengt het project voor de opening van een LEGOLAND® Resort in Charleroi door zijn aard ook weinig verplaatsingsrisico met zich mee.       

 

Link: https://www.merlinentertainments.biz/newsroom/news-releases/2022/heads-of-terms-legoland-resort-charleroi/
Trefwoorden: Legoland, samenwerking, nieuw park

||| Blogs |||

12/09/22
Janken om personeel
De gastvrijheidssector zucht na de coronacrisis onder de personeelscrisis. Kunnen ze na de pandemie ...
12/07/22
Het roer om!?
Het roer om!?
12/07/22 · Duurzaam toerisme · Guido Aerts | Lees meer
Minstens sinds de start van de pandemie maar zeker sinds het ingaan van de versoepelingen is de zoge...
28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/11/22
Stationsgebied Helmond maakt schaalsprong met placemaking
Het Stationskwartier moet dé ontmoetingsplek worden van Helmond en de regio. Met veel groen en een mooie mix van wonen, winkelen, werken en verblijven. Dat is de ambitie van de gemeente Helmond en de provincie Noord-Brabant.
28/11/22
Exclusief voor leden
Schoon water en gezonde boden leidend bij beleid gebiedsontwikkeling
Voldoende en schoon water en een gezonde bodem wordt het uitgangspunt voor gebiedsontwikkeling. Daarom wil het kabinet water en bodem sturend laten zijn bij beslissingen over de inrichting van ons land. Dat heeft de ministerraad besloten, op voorstel van minister Harbers en staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat. Dat beleid is van invloed op de recreatiegebieden en recreatiebedrijven.
28/11/22
Avonturenboerderij Molenwaard werkt samen met Keukenhof
In Keukenhof zijn de tuinmannen druk aan het planten voor seizoen 2023: 5 van de 7 miljoen bloembollen zijn inmiddels geplant. Fien & Teun hielpen samen met een aantal kinderen de tuinmannen een handje. In het voorjaar keert het duo van Avonturenboerderij Molenwaard terug naar Keukenhof tijdens de meivakantie.
25/11/22
Holidayguru.nl wint award voor Beste Website van het Jaar 2022 in categorie Reizen
Dit jaar is de award voor Beste Website van het Jaar 2022 in de categorie Reizen gewonnen door Holidayguru.
25/11/22
Exclusief voor leden
Groningen bestelt waterstoftreinen
Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk van de provincie Groningen en Arriva-directeur Anne Hettinga ondertekenden donderdag 24 november de overeenkomst voor de aanschaf van vier nieuwe waterstoftreinen.
24/11/22
Allereerste winteropening Walibi
Voor het eerst in zijn geschiedenis is er een winteropening van attractiepark Walibi. Deze kerstvakantie vindt Bright Nights; Rides & Lights, hét nieuwe winterevenement van Walibi Holland plaats.
24/11/22
Hoe is het beursconcept EventSummit opgebouwd?
Vijftien jaar geleden werd EventSummit bedacht. De twee bedenkers over het concept, de roerige jaren, bijna failliet maar nu is het een strakke beurs.
23/11/22
Exclusief voor leden
Bijna twee derde Nederlanders vindt uit eten gaan nu te duur
De inflatie en stijgende gas- en energieprijzen worden een steeds groter risico voor de horeca. Bijna twee derde van de Nederlanders vindt uit eten gaan intussen te duur.