Geplaatst op: 19-09-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Toeristische economie in 2021 nog lang niet op niveau

Toeristische economie in 2021 nog lang niet op niveau
Afbeelding van martaposemuckel via Pixabay

De toeristische bestedingen in de Nederlandse economie groeiden in 2021 mooi maar lagen nog steeds ver onder het niveau van 2019. Omdat toerisme harder groeide dan de Nederlandse economie nam de bijdrage van toerisme aan de economie toe tot 2,5%, maar nog een heel eind verwijderd van de 4,4% die het ooit was. In tegenstelling tot de toeristische bestedingen daalde de werkgelegenheid verder. 

In 2021 hebben binnen- en buitenlandse toeristen samen 58,9 miljard in de Nederlandse economie besteed; 10,7% meer dan in 2020 maar nog altijd 35,1% minder dan in 2019. Voor corona lagen de toeristische bestedingen op 90,8 miljard euro. Goed voor 4,4% van het bbp.

Bestedingen van buitenlandse toeristen

Buitenlandse toeristen gaven vorig jaar 17,8 miljard euro uit in Nederland. Het gaat dan om bestedingen van buitenlandse toeristen die naar Nederland reizen maar ook om bestedingen van buitenlandse toeristen die van Nederlandse bedrijven gebruikmaken voor een reis in het buitenland. Bestedingen van buitenlandse toeristen groeiden in 2021 met 2,1 miljard euro (+13,2%) ten opzichte van 2020, maar nog ver onder het niveau van 2019 toen die op 34,7 miljard euro lagen, bijna twee keer zo veel als in 2021. 

Toeristische bestedingen van Nederlanders in Nederland

De bestedingen van Nederlanders aan toerisme groeiden van 34,2 miljard euro naar 37,8 miljard euro (+10,5%). Ook hier werd het niveau van 2019 nog lang niet bereikt toen dat op 52,9 miljard euro lag. Het betreft hier zowel om bestedingen van Nederlanders in Nederland als bestedingen van Nederlanders aan Nederlandse bedrijven voor een bestemming in het buitenland. De binnenlandse toeristische bestedingen voor een binnenlandse vakantie liggen nog altijd een kwart achter op 2019 en kwamen in 2021 uit op 34,9 miljard euro, een plus van 8,3%. De binnenlandse bestedingen van Nederlanders ten behoeve van een buitenlandse vakantie lagen in 2021 op 2,7 miljard euro, ruim de helft minder dan in 2019 maar wel weer met een groei van 47,0% tussen 2020 en 2021. 

Bestedingen van Nederlanders in het buitenland

Tot slot maakten de bestedingen van Nederlandse toeristen in het buitenland in 2021 ten opzichte van 2020 een flinke groei door (+35,0%) en kwamen uit op 7,5 miljard euro. Nog altijd 57,6% minder dan in 2019 toen die bestedingen op 17,6 miljard euro lagen. 

Werkgelegenheid

Ondanks de groei van de toeristische bestedingen liep de werkgelegenheid in de sector niet gelijk mee op.  In 2021 nam het aantal arbeidsjaren in het toerisme met 4,3 procent af. De daling trad vooral op bij de horeca, luchtvaart, reisbureaus en reisbemiddeling. Door de steunmaatregelen van de overheid daalde de werkgelegenheid in 2020 veel minder dan de toeristische bestedingen en toegevoegde waarde. Een gedeelte van het personeel dat in 2020 met loonsteun in dienst bleef, vertrok in 2021 mogelijk alsnog waardoor de toeristische werkgelegenheid verder daalde.

Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, binnenlands toerisme, bestedingen, werkgelegenheid, economische betekenis

CELTH
 






||| Nieuws |||

24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
15/04/24
Minke Rabaut in workshop 3ST
Minke Rabaut van Impuls Zeeland is toegevoegd aan de workshop 3ST tijdens het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024, op 18 april in Vlissingen
15/04/24
Resort Lexmond van TopParken officieel geopend
Zaterdag 13 april vond de officiële opening van Resort Lexmond van TopParken plaats. Het vakantiepa...
11/04/24
Marieke Braber spreker workshop Vakantieparken en trends
Jos van der Sterren heeft bij zijn workshop over vakantieparken een stevige side-kick naast zich in de vorm van Marieke Braber. Het is weer een sterke aanvulling in het programma van Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
09/04/24
Ga op speeddate bij Trendcongres Toerisme en Vrijetijd
Nog een reden om naar het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd te komen. Je mag als bezoeker op speeddate. Leer razendsnel je vakgenoten kennen.
05/04/24
Exclusief voor leden
Handreiking tijdelijke functieverandering vakantieparken
Het Expertisecentrum Vitale Vakantieparken Overijssel heeft de ‘Handreiking tijdelijke functieverandering vakantieparken' aan aan demissionair minister Hugo de Jonge overhandigd.
03/04/24
Exclusief voor leden
Hoe bouw je een onderscheidend merk?
Hoe bouw je een merk met een onderscheidende identiteit? Die vraag stond centraal op de presentatie van Martijn Assen van bureau NLVK op het kennisevent Embrace Growth 2024 van Booking Experts. In dit artikel de highlights en wat pointers.

||| Agenda |||

27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...