Geplaatst op: 12-09-2022
Auteur: Peter Bekkering
NRIT

Duurzame reisorganisatie Better Places wil vliegen reduceren in plaats van compenseren

Duurzame reisorganisatie Better Places wil vliegen reduceren in plaats van compenseren
Afbeelding van 358611 via Pixabay

Duurzame reisorganisatie Better Places stopt met het compenseren van CO2-uitstoot voor vliegreizen. Volgens oprichter Saskia Griep is het een schijnoplossing. Ze ziet maar één oplossing: "We moeten minder vliegen.”

Bij Griep is sprake van voortschrijdend inzicht. "In 2016 was Better Places de eerste Nederlandse reisorganisatie die de CO2-uitstoot van al haar reizen compenseerde, inclusief de vlucht die nodig is om de bestemming te bereiken. Destijds dachten wij dat CO2-compensatie echt iets bijdroeg aan het tegengaan van klimaatverandering.”

De afgelopen jaren is gebleken dat compensatieprojecten weinig effectief zijn en afleiden van de werkelijke oplossing. Voor de reisondernemer een reden om ermee te stoppen: "Als we de klimaatdoelen van Parijs willen halen, is er maar e?e?n oplossing: reduceren. We moeten minder vliegen. Door te compenseren maak je de CO2-uitstoot niet ongedaan. Die zit al in de lucht. We laten bomen planten en maken onszelf wijs dat we kunnen blijven vliegen zoals we gewend zijn. Dat is niet zo. Compenseren is een schijnoplossing.”

Minder vliegen betekent dat Better Places waar mogelijk overschakelt van bestemmingen buiten Europa naar bestemmingen binnen Europa en dat in plaats van vliegreizen meer reizen per trein en elektrische auto worden aangeboden. "Tot 2019 lagen onze bestemmingen 100% buiten Europa en boden we 100% vliegreizen aan. In 2022 willen we dat 25% van onze reizigers binnen Europa op reis gaat en dat 5% van de reizigers naar die bestemmingen met de trein reist. Daarbij benadrukken we ook steeds meer dat de treinreis zelf al een onderdeel is van de reiservaring.” Ook kijkt Better Places beter naar het doel van de klant. "Als die bijvoorbeeld naar de zon willen is Kroatië een prima alternatief voor Thailand.”

Klimaatactieplan

In het Klimaatactieplan heeft Better Places als doelstelling opgenomen dat het bedrijf in 2030 55% onder het niveau CO2-uitstoot zit van 2019. Het betekent een jaarlijks reductie van 5%. Griep bestrijdt dat dit een magere doelstelling is, omdat het ‘maar’ 5% boven de doelen van Parijs zit, die een reductie van 50% nastreven. "Omdat je als reisorganisatie maar weinig knoppen hebt waaraan je kunt draaien is het juist een hele ambitieuze doelstelling!”

Better Places heeft jaarlijks circa 5000 reizigers. Momenteel biedt Better Places 22 bestemmingen binnen Europa aan. De verwachting is dat dit eind 2022 25 bestemmingen zullen zijn.

Trefwoorden: duurzaam toerisme, vakanties, klimaatverandering, reisbranche, touroperators

||| Blogs |||

31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

30/09/22
Topdrukte bij ECC door vluchtannuleringen
Het Europees Consumenten Centrum (ECC) kijkt terug op recorddrukte in de zomerperiode. De consumentenorganisatie ontving in de zomermaanden van dit jaar 63 procent meer hulpvragen van Nederlandse vliegpassagiers dan in dezelfde periode vorig jaar.
30/09/22
Provincie Utrecht aan de slag met leidraad duurzame vrijetijdseconomie
De provincie Utrecht wil dat de sector voor toerisme en recreatie, oftewel de vrijetijdseconomie, versneld duurzamer wordt. Utrecht is een van de opstellers van een speciale leidraad die de sector hierbij moet helpen.
26/09/22
Toerist wil wel rekening houden met duurzaamheid maar dat lukt nog niet altijd
Vandaag vindt bij de Floriade Expo de Toerisme Top 2022 plaats en het centrale thema is klimaat neut...
26/09/22
Inkomen Nederlanders in tweede kwartaal 2022 procent gestegen
Het voorjaar was goed voor de toerisme- en gastvrijheidssector. Daarbij helpt dat in het tweede kwartaal Nederlanders een procent meer inkomen in de portemonnee hadden.
21/09/22
TUI bijna weer op niveau van voor de pandemie, Nederland presteert prima
Hoe heeft TUI de afgelopen zomer gepresteerd? Het bedrijf komt met tussentijdse cijfers.
19/09/22
Exclusief voor leden
Kohnenhof vanaf 14 november open voor verblijf
EuroParcs stelt zijn nieuwe park Kohnenhof in Luxemburg open voor verblijf vanaf 14 november 2022. Op dit moment wordt nog hard gewerkt aan de renovatie.
19/09/22
Toeristische economie in 2021 nog lang niet op niveau
Hoe heeft in 2021, toen het herstel van de pandemie al inzette, de toeristische economie gepresteerd? Het CBS zocht het uit.
14/09/22
Exclusief voor leden
Waarom tikte ACM kampeergigant Decathlon op de vingers?
Kampeer- en sportwinkelketen Decathlon en modeketen H&M zeggen toe duurzaamheidsclaims op hun kleding en/of websites aan te passen of niet meer te gebruiken. ACM tikte hen op de vingers omdat de duurzaamheidsclaims niet te controleren zijn. Een case die verhelderend kan zijn over wat wél en niet misleiding is bij duurzaamheidsclaims.